دنیای‌اقتصاد- سمنان- منیره سراج: افزایش قیمت مرغ همواره یکی از بحث‌های داغ اقتصادی بوده که در کنار اظهارنظرها و چاره‌اندیشی مسوولان، بیشتر خانواده‌ها و مردم کوچه بازار هم به آن واکنش نشان می‌دهند، چرا که در حال حاضر مصرف این کالا در خانواده‌های ایرانی به یک ضرورت غیرقابل جایگزین تبدیل شده است. در کنار اخبار منتشر شده در خصوص افزایش قیمت مرغ در مناطق مختلف کشور، سمنان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و این بار رکورد نرخ این کالا در بازار سمنان شکسته شد و این محصول با قیمت هر کیلوگرم ۴هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. این در حالی است که استاندار سمنان در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود در آستانه عید نوروز افزایش قیمت کالاها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، میوه و... ممنوع است و نرخ‌ها باید مطابق با قیمت‌های اعلام شده توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باشد.

کاهش تولید در کنار افزایش تقاضا

یکی از فروشندگان مرغ و تخم مرغ در سمنان افزایش قیمت ذرت و سویا را که از خوراک‌های اصلی مرغ است، دلیل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد.

وی گفت: کاهش تولید در کنار افزایش تقاضا هم بر این مساله دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان مرغ سهمی از افزایش قیمت نخواهند برد، افزود: هزینه فروش مرغ به ازای هر کیلو در حدود ۲۰۰ تومان است. این فروشنده پروتئینی گفت: افزایش قیمت را باید در بخش‌های قبل از خرده فروشان جست‌وجو کرد.

گران شدن مرغ بعد از کشتارگاه به وجود می‌آید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در این باره گفت: در کل کشور مرغ زنده تقریبا یک قیمت است و این اختلاف قیمت و گران شدن گوشت مرغ بعد از کشتارگاه به وجود می‌آید.

شاه حسینی افزود:در سمنان قیمت مرغ زنده با تهران فرقی نمی‌کند ولی بعد از پروسه کشتارگاه، این افزایش قیمت را می‌بینیم و این در حالی است که قیمت تمام شده مرغ زنده بیشتر از قیمت بازار است.

کمبود مرغ زنده، علت افزایش قیمت

یکی از مسوولان کشتارگاه‌های سمنان نیز گفت: ما بر اساس قانون و نرخ تصویب شده سازمان بازرگانی عمل می‌کنیم.

علی محمدی گفت: قیمت فروش مرغ در کشتارگاه ۵۰ تا ۶۰ تومان پایین‌تر از قیمت اعلام شده است.

محمدی علت اصلی این افزایش را کمبود مرغ زنده در استان دانست و گفت: حتی در مواقعی ما از استان‌های هم‌جوار مرغ می‌گیریم، هزینه‌های ما در این میان بسیار بالا می‌رود.

وی قیمت خرید مرغ از مرغداران را ۲۴۵۰ تا۲۶۰۰ اعلام کرد.

بیماری و تلفات، عامل کمبود مرغ زنده

مدیرعامل شرکت سمنان طیور نیز گفت: علت گرانی مرغ،بیماری‌های مرغی و گران شدن مرغ زنده و به دنبال آن ورشکستگی برخی از مرغداران است. علی‌اکبر صفایی قیمت خرید از مرغداران را ۲۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن در چند روز اخیر را ۳۸۰۰ اعلام کرد.

کمبود مرغ در پی کاهش جوجه‌کشی

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران سمنان نیز گفت: از ۲ماه پیش جوجه‌کشی کم شده است و این هم به دلیل افزایش ۳۵ درصدی قیمت دان و نهاده‌های وارداتی است.

حسین پیوندی در ادامه با بیان اینکه همچنین برخی مرغداران برای شب عید طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که دوره جوجه ریزی را دیرتر آغاز کنند تا به سود معقول نیز دست یابند، افزود: در پی کاهش جوجه‌کشی با کمبود مرغ مواجه شده‌ایم که افزایش قیمت مرغ را به دنبال داشته است.

وی همچنین افزایش علوفه‌ها ونهاده‌ها و کمبود نقدینگی مورد نیاز مرغداران را از دلایل نوسان در قیمت مرغ دانست.

وی در خصوص ظرفیت‌های مرغداری‌های استان گفت: میانگین جوجه‌ریزی در استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارقطعه در ماه است و همچنین ظرفیت مرغداری‌ها در کل استان ۷میلیون و۵۰۰ هزار قطعه مرغ است و تولید مرغ در استان ماهانه ۵۴۰۰ تن است.

وی گفت: تعداد کشتارگاه‌های استان نیز جمعا ۶ کشتارگاه است که از این تعداد ۱ کشتارگاه در دامغان و ۳ کشتارگاه در سمنان و ۲ کشتارگاه در گرمسار است.

اجرای ناقص بسته‌های حمایتی

از مرغداران

به اعتقاد یکی از تولیدکنندگان مرغ، بسته‌های حمایتی دولت از مرغداران بعد از اجرای هدفمند یارانه‌ها به خوبی عملی نشده است؛ به طوری که طبق مصوبه هیات دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از این تولیدکنندگان در مقابل افزایش قیمت نهاده‌ها قرار شد گندم ارزان قیمت به مرغداران داده شود، اما همه این تعهدات انجام نشده است و هنوز مرغداران دان مرغ را به قیمت چند برابر خریداری می‌کنند که روی قیمت تمام شده تاثیر زیادی دارد.

تضمین خرید؛ عامل تثبیت قیمت‌ها

یکی از تولیدکنندگان مرغ در سمنان پیشنهاد داد: برای تثبیت قیمت مرغ، دولت قیمت ثابت سالانه برای مرغ در نظر بگیرد و تولیدکننده از فروش محصول خود با قیمت مناسب مطمئن باشد.

وی گفت: بدون نوسان قیمت تولید نیز افزایش خواهد یافت.

این تولیدکننده مرغ افزود: مسوولان مربوطه نباید اجازه دهند گوشت مرغ؛ دنباله روی گوشت قرمز در قیمت باشد.

نظارت بیشتر با بازرسی هفتگی قیمت مرغ

معاون اداره کل تعزیرات حکومتی نیز گفت: با توجه به اینکه درجلسه تنظیم قیمت برای مصرف‌کننده ۳۸۳۵ تومان اعلام شد، باید تمام فروشندگان براساس همین نرخ عمل کنند.

محمدرضا ناصری افزود: بازرسان و ماموران مابه شکل گشت‌های سیار از مکان‌های فروش بازرسی کرده و اگر تخلفی دیده شود، حتما گزارش می‌کنند و ما سریعا رسیدگی می‌کنیم.

ناصری تاکید کرد: برای اینکه نظارت بیشتر و کامل‌تری بر قیمت مرغ داشته باشیم به صورت هفتگی قیمت مرغ بررسی می‌شود.