دنیای‌اقتصاد- بیرجند- محمد قربانی: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در دولت‌های نهم و دهم روند خدمت‌رسانی به مناطق محروم شتاب فزاینده‌ای گرفته است. سیدکاظم اولیایی در مراسم اختتامیه سومین دوره اردوهای جهادی نخبگان در روستای دهک از توابع شهرستان نهبندان اظهار کرد: شهرستان نهبندان بزرگ‌ترین شهرستان خراسان‌جنوبی از حیث وسعت و پراکندگی است که این امر روند خدمت‌رسانی به بخش‌های مختلف آن را با چالش مواجه ساخته است.

وی وظیفه مسوولان در شرایط فعلی را بسیار سنگین دانست و تصریح کرد: در دولت نهم و دهم اقدامات، خدمات و پیگیری‌های بسیار زیادی برای رفع محرومیت در کشور و استان صورت گرفته است، اما از آنجا که نیازها با امکانات و توانمندی‌ها همخوانی ندارد رفع موانع و مشکلات در زمانی کوتاه و آنی امکان‌پذیر نیست.

اولیایی یادآور شد: در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به شهرستان نهبندان اختصاص پیدا کرد و سرانه اعتبارات عمرانی در این شهرستان به ۶۰۰ هزار تومان رسید که اقدامی مناسب برای عمران و آبادانی این شهرستان محسوب می‌شود.

وی نیازسنجی و اولویت‌بندی در اجرای برنامه‌های عمرانی را شرط پیشرفت امور در زمینه‌های مختلف دانست و گفت: خراسان‌جنوبی بالاترین ضریب امنیت را در کشور دارا است که می‌تواند به عنوان یک زیرساخت بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی به مقایسه اقدامات انجام شده در دولت نهم و دهم نسبت به گذشته در شهرستان نهبندان پرداخت و افزود: قبل از دولت نهم در این شهرستان ۲۱۳ قطعه زمین روستایی واگذار شده بود که این میزان در دولت نهم و دهم به یک‌هزار و ۲۱۵ قطعه افزایش یافته است.

وی گفت: قبل از دولت نهم تنها در ۴ روستای شهرستان، طرح هادی روستایی اجرا شده بود که این رقم در دولت نهم و دهم به ۲۷ روستا رسیده است.

اولیایی تعداد سندهای روستایی صادر شده قبل از دولت نهم در شهرستان نهبندان را ۵۰۰ فقره عنوان کرد و افزود: این رقم در دولت نهم و دهم به ۵ هزار و ۳۰۵ فقره افزایش یافته است، این در شرایطی است که قبل از دولت نهم تنها برای ۷۰ نفر از روستاییان مسکن ارزان قیمت واگذار شده بود که این میزان در دولت نهم و دهم به ۳۷۴ مورد افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه قبل از دولت نهم در این شهرستان مسکن ارزان قیمت شهری واگذار نشده بود، افزود: در دولت نهم و دهم ۸۰۰ واحد مسکونی ارزان‌قیمت شهری به متقاضیان در شهرستان نهبندان واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از دولت نهم تسهیلات بهسازی مسکن روستایی واگذار نشده بود، افزود: در دولت نهم و دهم برای ۵ هزار و ۴۵۹ نفر از متقاضیان تسهیلات بهسازی مسکن روستایی واگذار شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: قبل از دولت نهم تنها ۲۰۱ کلاس درس استاندارد در نهبندان وجود داشت که این رقم در دولت نهم و دهم به ۴۵۹ کلاس درس استاندارد افزایش یافته است.

وی تعداد پژوهش‌سرای دانشجویی قبل از دولت نهم در شهرستان را دو مورد دانست و تصریح کرد: این میزان در دولت نهم و دهم به ۱۸ مورد رسیده است، این در حالی است که مراکز شبانه‌روزی نیز از شش مورد قبل از دولت نهم به ۱۶ مورد در دولت نهم و دهم رسیده است.

اولیایی تعداد خانه‌های بهداشت قبل از دولت نهم در شهرستان نهبندان را ۳۴ مرکز دانست و افزود: این تعداد در دولت نهم و دهم به ۳۷ مرکز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از دولت نهم و دهم ۱۲ حلقه چاه در شهرستان حفر و تجهیز شده بود که این میزان در دولت نهم و دهم به ۲۸ حلقه رسیده است، این در شرایطی است که مجتمع‌های پرواربندی نیز از دو مجتمع قبل از دولت نهم به چهار مجتمع در دولت نهم و دهم افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی صادرات کالا از شهرستان نهبندان قبل از دولت نهم را ۱۱ میلیون و ۳۱۹ هزار دلار عنوان کرد و ادامه داد: این رقم در دولت نهم و دهم به ۵۸ میلیون و ۵۲۱ هزار دلار رسیده است.

اولیایی میزان برخورداری از آب شرب قبل از دولت نهم در شهرستان نهبندان را ۷۴ درصد عنوان کرد و افزود: با اقدامات بسیار مناسب دولت نهم و دهم این رقم به ۸۵ درصد در حال حاضر رسیده است.

بر اساس این خبر، سومین دوره اردوهای جهادی نخبگان که از چهارم فروردین ماه سال جاری در بخش مرکزی و بخش شوسف شهرستان نهبندان با حضور ۱۵ نفر از نخبگان کشور در ۱۳ روستا برگزار شده بود با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی در روستای دهک از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان به کار خود پایان داد.