دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت گاز کردستان، با اشاره به عدم اختصاص تسهیلات بانکی به این شرکت در سال گذشته گفت: شرکت گاز استان با وجود محدودیت منابع مالی در سال گذشته رکوردهای بسیار خوبی در زمینه توسعه گازرسانی، اشتراک‌پذیری شبکه‌های شهری و روستایی و سایر شاخص‌ها به جای گذاشت. مهندس محمد مهدی مهدوی با اشاره به قانون بودجه سال ۸۹ که استفاده شرکت‌های گاز استانی از تسهیلات بانکی تا سقف یکصد میلیارد تومان را مجاز دانسته افزود: شرکت گاز کردستان در سال ۸۹ توانست از این محل صرفا ۸۲ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کند؛ اما در سال ۹۰ که مشابه سال ۸۹ در قانون بودجه، مجوز اعطای ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق منابع بانکی داده شده بود، هیچ مبلغی از طریق بانک‌های عامل استان تخصیص داده نشد.

وی یکی از بهانه‌های بانک‌ها در عدم اعطای تسهیلات به شرکت گاز کردستان را ضررده بودن شرکت گاز استان عنوان کرد و گفت: بانک‌ها به این بهانه از اعطای تسهیلات خودداری می‌کنند در حالی که شرکت‌های گاز استانی به دلیل نیاز به منابع مالی و تکالیفی که برای توسعه گازرسانی ایجاد شده، درخواست اخذ تسهیلات دارند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های گاز استانی در مکان‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سوددهی ندارد، گفت: شرکت‌های گاز استانی برای تامین منابع مالی به منظور توسعه گازرسانی در بخش‌های محروم روستایی نیاز به تسهیلات دارند،اما متاسفانه بانک‌ها از اعطای آن خودداری می‌کنند.

وی میزان اعتبار در نظر گرفته شده به شرکت گاز کردستان در سال گذشته را ۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و با اشاره به اینکه مقرر شد از این مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال آن از طریق تسهیلات بانکی و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران تامین شود، افزود: مبلغ تسهیلات بانکی اختصاص نیافت و از محل منابع داخلی نیز به دلیل مشکلات نقدینگی صرفا ۵۰ درصد آن تحقق یافت.

وی مجموع اعتبارات عمرانی جذب شده شرکت گاز کردستان در سال گذشته را ۴۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با این میزان اعتبار بیش از چهار برابر تعهدات کار انجام شده است. وی استفاده درست از منابع را یکی از مهم‌ترین عوامل کسب موفقیت‌های شرکت گاز کردستان در زمینه ارتقای شاخص‌ها عنوان کرد و گفت: عدم اعطای تسهیلات بانکی و محدودیت‌های بودجه‌ای نتوانست مانع از فعالیت‌های گسترده شرکت گاز کردستان شود.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان، در ادامه گازرسانی به ۱۵۶ روستا در سال گذشته را یکی از عملکردهای بسیار خوب این شرکت دانست و گفت: در میان شرکت‌های۳۰ گانه گاز استانی در سطح کشور در این شاخص شرکت گاز کردستان توانست رتبه سوم را کسب کند. وی با اشاره به تعهدات شرکت گاز کردستان در برخی از شاخص‌ها در سال ۹۰، اجرای ۳۰۰ کیلومتر شبکه، اشتراک‌پذیری ۲۶ هزار مشترک و نصب ۱۷ هزار انشعاب را از جمله این تعهدات عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۹۸۰ کیلومتر شبکه گذاری، ۴۸ هزار و یکصد مورد اشتراک‌پذیری انجام گرفت و ۲۱ هزار انشعاب در سطح استان نصب شد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در ادامه به انعقاد ۱۱۳ قرارداد گازرسانی به روستاهای استان به عنوان دیگر فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مناقصه گازرسانی به روستاها به صورت مجتمعی برگزار شده و به جای هر روستا یک مناقصه و یک قرارداد، به‌طور متوسط هر پنج روستا در یک پکیج مناقصه‌ای اقدام شده است.