دنیای‌اقتصاد- اهواز- محمد علاف پور: معاون اول رییس‌جمهور بر افزایش میزان ترانزیت کالا در این استان تاکید کرد.

محمدرضا رحیمی در سفر به استان خوزستان در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی، صادراتی و خدمات فنی و مهندسی استان خوزستان با اعلام این مطلب و با اشاره به روابط ایران و عراق گفت: کشور عراق در حال طی کردن مراحل ابتدایی برای توسعه است و استاندار خوزستان به عنوان نماینده تام‌الاختیار دولت ایران با گسترش روابط بین این استان و استان‌های همجوار خود در عراق می‌تواند کمکی برای توسعه این کشور باشد. وی در ادامه با اشاره به اینکه ترانزیت کالا به اندازه نفت می‌تواند برای ایران درآمدزا باشد، افزود: با توجه به اهمیت ترانزیت کالا باید قراردادهای لازم برای این مهم میان دو کشور منعقد شود.

وی از خوزستان به عنوان استانی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری استثنایی یاد کرد و افزود: تقویت خوزستان؛ یعنی تقویت تمام کشور و آبادانی این استان آبادانی ایران را به دنبال دارد.

همچنین در این مراسم سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان این استان را سرزمین فرصت‌های طلایی برشمرد و اذعان کرد: خوزستان در بخش کشاورزی با تولید ۵/۱۳ میلیون تن محصول مقام نخست، در بخش صنعت مقام سوم، در زمینه حمل‌و‌نقل بار در جایگاه اول و در بخش حمل‌و‌نقل پایانه‌ها نیز با ظرفیت ۳۶ میلیون تن بالاترین ظرفیت را در کشور دارد.

وی فعالیت بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: فعالیت این تعداد واحد صنعتی در حالی است که خوزستان در گذشته در بخش صنعت حرفی برای گفتن نداشت اما امروز تعداد ۲هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در بخش‌های مختلف در این استان فعالیت دارند.

حجازی با تاکید بر احیای تجارت در استان خوزستان گفت: این استان در سال ۸۶ شاهد هیچگونه تجارتی نبود اما سال قبل صادرات از دو مرز چزابه و شلمچه ۳۴ درصد رشد داشته است و نزدیک به ۵/۶ میلیارد دلار صادرات از مرز خوزستان صورت گرفته که یک میلیارد دلار آن به عراق است.

استاندار خوزستان با اشاره به توانمندی‌های این استان در زمینه‌های مختلف گفت: ‌ارتباطات فرهنگی بین خوزستان و استان‌‌های همجوار در کشورهای عربی فضایی ایجاد کرده تا در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت پل‌سازی و شبکه‌های برق مبادلات خوبی صورت گیرد.

حجازی با بیان اینکه افتتاح این نمایشگاه با نام‌گذاری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری همزمان شد، اذعان کرد: طبق توافقات صورت گرفته میان دو استان خوزستان و بصره عراق، قرار شد این نمایشگاه در نیمه نخست سال در خوزستان و نیمه دوم سال در بصره دایر شود.

بهروز حسینی فر، سرپرست منطقه آزاد اروند نیز در این مراسم با بیان اینکه در دولت نهم و دهم مبلغ ۲۶۵ میلیارد تومان در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری شده، افزود: ۲۲ درصد از این مبلغ که حدود ۵۷ میلیارد تومان می‌باشد، سال گذشته در این منطقه هزینه شده است.

وی افزود: ۹ طرح نیز با اعتباری بالغ بر ۷۳ میلیارد تومان تا پایان دولت دهم در منطقه آزاد اروند به بهره‌برداری خواهند رسید.

حسینی فر، در ادامه با اشاره به میزان صادرات صورت گرفته از این منطقه گفت: سال گذشته حدود ۵۹۲ میلیون دلار از منطقه آزاد اروند صادرات صورت گرفته است که طبق آمارهای موجود با افزایش ۳۷ درصدی از لحاظ وزنی در مقایسه با سال ۸۹ مواجه بوده است، اما در بخش واردات آمارها کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهند.

سرپرست منطقه آزاد اروند با اشاره به اشتغالزایی صورت گرفته در این منطقه نیز اظهار کرد: بر اساس سند راهبردی توسعه اشتغال استان، این منطقه باید در سال ۹۰ برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کرد، اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ۲هزار و ۵۶۰ شغل ایجاد شد.