سومین همایش شورای ساماندهی سواحل دریا با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در زیباکنار رشت برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در این همایش گفت: کاربری اراضی سواحل دریا باید مشخص شود؛ در غیر این صورت با توجه به نوسانات آب، هر ساخت و سازی که بخواهد در این سواحل انجام شود، خلاف است. وی پیگیری مصوبات آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم شورای هماهنگی ساماندهی دریا را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: بر اساس این ماده، در مورد حریم دریا و ساماندهی سواحل به ویژه دریای خزر تکالیفی مشخص شده است و جلساتی با دستگاه‌های مربوطه مانند میراث فرهنگی، استانداری، محیط زیست، راه، نیرو و مسکن و شهرسازی تشکیل شد که هر کدام از این دستگاه‌ها باید برنامه خود را در این زمینه ارائه دهند. سعیدی‌کیا اظهار کرد: کارکرد دستگاه‌ها در تدوین برنامه‌های آنان بررسی می‌شود و در نهایت تلفیق این برنامه‌ها با تشکیل شورای‌عالی و معماری به تصویب نهایی می‌رسد. وی در مورد برگزاری جلسات شورای هماهنگی ساماندهی سواحل دریا در استان‌ها تصریح کرد: آزاد‌سازی حریم ۶۰ متری و ساماندهی سواحل از وظایف مشخص این جلسات است، ضمن اینکه در این جلسات توجه دستگاه‌های اجرایی استان‌های شمالی و استانداران به این مساله نیز از اهداف است. وی بر ضرورت رعایت ضوابط ساخت و سازهای سواحل دریا تاکید کرد و یادآور شد: وظیفه دستگاه‌ها مشخص کردن کاربری اراضی سواحل است که این کار باید انجام شود و با توجه به بالا آمدن و نوسانات آب دریا، هر ساخت و سازی در این سواحل خلاف است.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: ضوابط ساخت‌و‌ساز باید تعریف و منطقه‌بندی برای استان‌های شمالی، یکسان شود. استاندار گیلان نیز در این همایش دریای خزر را منبع ثروت، رونق اقتصادی و اشتغالزایی دانست و افزود: دریای خزر تبادل تجاری فرهنگی ما با کشورهای حاشیه است.

روح‌ا... قهرمانی چابک با اشاره به ساخت و سازهای حاشیه دریا اظهار کرد: در گذشته ساخت و سازهای بی‌برنامه‌ای در سواحل انجام می گرفت و متراژ زیادی از ساحل توسط نهادهای دولتی و بخش خصوصی تحت تصرف بود که باید در این زمینه جبران مافات کنیم. وی یادآور شد: از ۱۶ شهرستان گیلان ۹ شهرستان شامل آستارا، تالش، رضوانشهر، بندرانزلی، رشت، لنگرود، رودسر، آستانه و لاهیجان و همچنین ۱۰۵ روستا در نوار ساحلی قرار دارند. استاندار گیلان تاکید کرد: ساحل دریا باید براساس قانون ساماندهی شود و فقط بحث گردشگری در سواحل دریا عام‌المنفعه قرار بگیرد.