آغاز بهره‌برداری از 14 دستگاه تجهیزات کانتینربر در بندر شهید رجایی بندرعباس

۱۴ دستگاه تجهیزات ترمینال کانتینربری با اعتبار ۲۰میلیون یورو با حضور وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در بندر شهید رجایی بندرعباس به بهره‌برداری رسیدند. محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری در حاشیه بهره‌برداری از این دستگاه‌ها و دیدار از طرح توسعه بندر شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: بندر شهید رجایی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بنادر ایران است و بیشترین حجم سرمایه‌گذاری به منظور توسعه حمل و نقل دریایی در این منطقه از کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: این دستگاه‌های کانتینربری که به مجموعه فاز یک بندر شهیدرجایی اضافه شد، با سرمایه‌گذاری ۲۱‌میلیون دلاری خریداری شده و تکمیل فاز دوم این بندر با شارژ اعتبارات مصوب شده سرعت بیشتری گرفته است.

رحمتی اضافه کرد: این دستگاه‌ها برای صفافی ترمینال‌های کانتینربری مورد استفاده قرار می گیرند و این توانایی را دارند که در یک زمان مشخص، شش کانتینر را روی هم قرار دهند. همچنین دستگاه‌های یاد شده مجهز به سیستم GPS هستند و می‌تواند به صورت اتوماتیک کانتینرها را کنترل کنند.

وی افزود: با راه اندازی این دستگاه‌ها ۷۰‌درصد به توانایی تخلیه و بارگیری کشتی‌ها و جابجایی کانتینرهای موجود در بندر اضافه می‌شود.

کمبود اعتبار برای تکمیل فاز دوم

رحمتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تکمیل فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی با بیان اینکه حدود ۸۰‌میلیون دلار برای تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی کمبود اعتبار داریم، اظهار امیدواری کرد با مساعدت بانک مرکزی مشکل این بخش نیز حل شود و پیمانکار بتواند با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.

وزیر راه و ترابری در ادامه افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰‌هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی رسوب کرده است که اگر بندر وضعیت قبلی را داشت، شاید نصف همین تعداد فعالیت بندر را مختل می کرد، ولی در حال حاضر با توسعه‌ای که در بخش حمل کانتینر صورت گرفته است، اگر تعداد کانتینرها بیشتر هم شود باز هم بندر می‌تواند پذیرای آنها باشد.

انجام ۲۰۰میلیون دلار طرح

رحتمی تصریح کرد: به‌‌رغم تحریم‌ها و تهدیداتی که از سوی دشمنان متوجه ایران اسلامی است، در حال حاضر حدود ۲۰۰‌میلیون دلار طرح در بندر شهید رجایی در حال انجام است.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود از بهره‌برداری طرح توسعه بندر بوشهر طی دو ماه آینده خبر داد و افزود: با افتتاح این طرح به طور کامل ظرفیت بندر بوشهر از لحاظ پذیرش کشتی دو برابر خواهد شد.

وی همچنین در زمینه توسعه و تکمیل راه‌های اصلی کشور گفت: بزرگراه خرم آباد و اندیمشک در حال ساخت است که در سال گذشته با اعتبار اولیه بیش از ۱۵۰‌میلیارد تومان قسمتی از آن تکمیل و پیش‌بینی می‌شود، اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد که راه بسیار خوبی برای اتصال خوزستان به مرکز کشور است.

رحمتی با اشاره به آغاز ساخت باند دوم بزرگراه بندرعباس ـ سیرجان افزود: طرح‌‌های متعددی در بخش راه در دست اقدام است که مهم‌ترین آنها، تکمیل بزرگراه بندرعباس ـ سیرجان است که به عنوان شاهراه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: سال گذشته ۵۰‌میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت و در سال جاری نیز بین ۵۰ تا ۷۰‌میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این بزرگراه حیاتی منظور شده است.

وزیر راه و ترابری در ادامه از افتتاح ۱۵ کیلومتر از بزرگراه بندرعباس ـ سیرجان تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۲کیلومتر از این راه به بهره‌برداری رسیده است.

به آب‌اندازی سه شناور راهنمابر

همچنین با حضور وزیر راه و ترابری سه شناور راهنما بر هادی به نام‌های هادی یک، دو و سه با اعتبار ۶‌میلیارد تومان به آب انداخته شد.

رحمتی در مراسم بهره‌برداری از این شناورها افزود: این شناورهای تندرو برای حمل، انتقال و راهنمایی کشتی‌های بزرگ برای انجام صحیح عملیات پهلو‌گیری و جداسازی کشتی‌ها از اسکله بندر شهید رجایی مورد استفاده قرار

می‌گیرند.

وی افزود: این شناورها توسط دو شرکت ایرانی و نروژی ساخته شده و سرعت آنها در حدود ۲۶ گره دریایی است که در نوع خود جزو قایق‌های تندرو محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، این شناورها با ۲۶ تن وزن دارای ۱۷ متر طول، آبخور ۲۵ متر و به دو موتور اصلی با قدرت ۶۰۰ کیلو وات مجهز است.