70 مصوبه دولت در لرستان چگونه اجرا شد

گروه استان‌ها: ۵۰خبرنگار از خبرگزاری‌ها، رسانه‌های جمعی، روزنامه‌ها و صدا و سیما، دوشنبه گذشته در پانزدهمین سفر رسانه‌ای همراه علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهوری به استان لرستان سفر کردند. بر اساس این گزارش این هیات رسانه‌ای که به منظور بررسی وضعیت پیشرفت مصوبات دور اول هیات دولت در این استان، عازم این سفر شدند، در بدو ورود در فرودگاه خرم‌آباد مورد استقبال استاندار لرستان و معاون عمرانی وی قرار گرفتند.

استاندار لرستان در جمع خبرنگاران، آگاه کردن مردم و اطلاع‌رسانی درست و شفاف در زمینه فعالیت دولت را از اهداف سفر رسانه‌ای جمعی به استان عنوان کرد.

سیدحسین صابری گفت: وظیفه دولت اطلاع‌رسانی درست و دقیق عملکرد مسوولان است تا مردم نسبت به اقدامات موثر دولت آگاهی کامل داشته باشند.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهوری و هیات دولت سال ۸۴ در هشتمین سفر استانی کابینه نهم به استان لرستان سفر کرده بودند و ارمغان این سفر، تصویب ۷۰ مصوبه به منظور آبادانی و عمرانی این استان بود.

تکمیل ۶۰ طرح نیمه‌تمام این استان در کوتاه‌مدت و تا سال ۸۷ از مهم‌ترین این مصوبات بود. هیات رسانه‌ای در سفر دو روزه به استان لرستان از برخی طرح‌ها و مصوبات استانی در این استان بازدید کردند که به برخی از آنها و میزان پیشرفت در اجرای آنها اشاره می‌شود.

سیستم ILS فرودگاه خرم‌آباد

در نخستین روز سفر به استان لرستان خبرنگاران از اجرای طرح نصب و راه‌اندازی سیستم ILS فرودگاه خرم‌آباد بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، محمدمراد یاورصاد مدیر این فرودگاه گفت: این طرح جزو مصوبات سفر اول هیات دولت به این استان بوده که به منظور نشستن هواپیما در هوای نامساعد تاسیس شد و اعتبار این سیستم یک میلیارد و ‌٣٠٠میلیون تومان است.

وی ادامه داد: قبل از این به دلیل نامساعد بودن هوا با کنسل شدن پروازهای زیاد این فرودگاه مواجه بودیم که از ‌١٧ خرداد امسال با نصب این سیستم حتی یک پرواز کنسل نشده است.

صابری، استاندار لرستان نیز درباره این طرح گفت: در مجموع هفته‌ای سه روز پرواز به این فرودگاه انجام می‌شود که این امر باز هم مورد رضایت مسوولان استان نیست و امید است در آینده نزدیک پروازها به صورت مستمر و همه روزه انجام شود.

کتابخانه عمومی شماره ‌٢

خبرنگاران هم‌چنین از کتابخانه عمومی شماره ‌٢ خرم‌آباد بازدید کردند.

علوی، مدیرکل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در توضیح این طرح گفت: این طرح ‌٣هزار و ‌٨٥٠مترمربع زیربنا دارد و تاکنون برای آن ‌٦٩٠میلیون تومان هزینه شده که ‌٦٠میلیون تومان آن از مصوبات سفر هیات دولت بوده است.

وی افزود: برای تکمیل این طرح ‌١٠٠میلیون تومان دیگر لازم است. ضمن آنکه برای تجهیز آن نیز به ‌٥٠میلیون تومان نیاز داریم.

بیمارستان ‌٢٠٠ تخت خوابی شهید رحیمی

خبرنگاران در ادامه بازدید از بیمارستان ‌٢٠٠ تخت خوابی شهید رحیمی خرم‌آباد دیدار کردند. احمد غلامی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی لرستان در این دیدار در توضیح این طرح گفت: عملیات تخریب این طرح از انتهای سال ‌٨٢ شروع و عملیات اجرایی آن از همان سال آغاز شد، این طرح در هفت طبقه با زیربنای ‌٢٢هزار و ‌٧٧٤ متر مربع در حال ساخت است و به ازای هر تخت حدود ‌١١٠مترمربع در طرح پیش‌بینی شده است. اعتبار مصوب این طرح قبل از سفر هیات دولت ‌٦/٤٢٨٣٣٨میلیون ریال بود که بعد از سفر هیات دولت به ‌٦٣هزارمیلیون ریال رسیده است .

وی گفت: با وجود این‌که این بیمارستان ‌٢٠٠ تخت خوابی است، اما ظرفیت نهایی آن ‌٢٤٢ تخت است که با هفت آسانسور خدمات ارائه خواهد داد. وی ادامه داد: این طرح تاکنون ‌٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ‌٨٨ به اتمام برسد.

آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک

در ادامه پیگیری روند اجرای مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به استان لرستان، خبرنگاران از قلعه‌ فلک‌الافلاک و آزادسازی حریم آن بازدید کردند.

صابری، استاندار لرستان در توضیح این طرح گفت: در سفر هیات دولت بر آزادسازی حریم اطراف قلعه تاکید شد و از اردیبهشت و خرداد امسال با اعتباری حدود ۵میلیون تومان بخشی از آزادسازی حریم قلعه انجام گرفت.

سیروس ابراهیمی، رییس سازمان میراث فرهنگی لرستان در این‌باره گفت: درطول سه سالی که از دولت نهم گذشته، حدود ۳۰میلیارد تومان بیش از چشم‌انداز ۲۰ ساله در بخش میراث فرهنگی اختصاص یافته است که بحث استحکام‌بخشی قلعه‌ فلک‌الافلاک نیز یکی از آن بخش‌ها بوده است.

وی گفت: تاکنون حدود ۸میلیارد تومان برای آزادسازی حریم این قلعه هزینه شده و اگر قرار باشد کل عرصه اطراف قلعه خریداری شود ۷۰میلیارد تومان و اگر زمینش تامین شده و پول عرصه را پرداخت نکنیم با ۲۰میلیارد تومان دیگر می‌توان کار را تمام کرد.

دبیرستان امیرکبیر

خبرنگاران در ادامه از دبیرستان امیرکبیر استان لرستان بازدید کردند.

اسدی‌پور، مدیر نوسازی مدارس لرستان درباره مصوبات هیات دولت در بخش آموزشی و مدارس گفت: در قالب تخریب و بازسازی مدارس و مقاوم‌سازی، تعداد ‌٥٦٧ آموزشگاه مراحل تخریب و بازسازی را طی کرده‌اند و از سال ‌٨٤ تا امروز در طرح‌های عمرانی کل اعتبارات دستگاه‌ها در این قالب ‌١٢میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی امسال هیچ طرح جدیدی شروع نشده تا طرح‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد.

اسدی‌پور افزود: دبیرستان امیرکبیر پسرانه نیز دارای ‌٢٤ کلاس است که از سال ‌٨٤ کار ساخت آن آغاز شده و آماده بهره‌برداری است، اعتبار مصوب آن نیز ‌٩٥٠٠میلیون ریال بوده است.

به گفته وی این دبیرستان ‌٣١٠٩ متر مربع زیربنا دارد و امسال بهره‌برداری می‌شود.

سالن ورزشی اسدآبادی

در ادامه، خبرنگاران از طرح سالن ورزش چندمنظوره اسدآبادی بازدید کردند.

معاون تربیت‌بدنی استان لرستان در این دیدار درباره طرح ورزشگاه چند منظوره اسدآبادی گفت:‌ استارت این کار سال ‌٨٦ زده شده و تا کنون ‌٢٠٠ میلیارد برای آن هزینه شده و برای تکمیل آن به ‌٢٠٠میلیون تومان دیگر نیاز است. وی اظهار امیدواری کرد این طرح در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

دانشگاه لرستان

در ادامه پیگیری روند اجرای مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به استان لرستان، خبرنگاران از دانشگاه لرستان بازدید کردند.

در این خصوص صابری، استاندار لرستان با اشاره به مصوبات آموزشی این استان گفت: ارتقای سطح آموزش دانشگاه‌ها و رساندن آنها به میانگین کشوری تا آخر سال ‌٨٧ جزو مصوبات بوده و به این منظور دو دانشگاه لرستان و علوم پزشکی از جهت کمی و کیفی وضعیت خوبی دارند و در مجموع چهار دانشگاه در یک محوطه و در زمینی به ‌مساحت ‌٥٠٠٠هکتار دائر شده است.

صادقی، رییس دانشگاه لرستان نیز با اشاره به پنج مصوبه مربوط به دانشگاه لرستان گفت: تاکنون ‌٦ /‌٧٣٥٧میلیون ریال برای خرید تجهیزات و امکانات دانشگاه اختصاص داده شده که ما ‌٤٠٢٦میلیون ریال دریافت کرده‌ایم.

وی ‌گفت: بعد از ‌٣٠سال لرستان از یک دانشگاه برخوردار شده است که درمساحتی حدود ‌٣٣٠هکتار با ‌٩٧درصد در دست اجرا است.

چهار خطه خرم‌آباد ـ به کوه‌دشت

در ادامه بازدید‌ها درطول مسیر، خبرنگاران از عملیات چهار خطه خرم‌آباد ـ کوهدشت بازدید کردند. رضایی، مدیرکل راه‌وترابری لرستان گفت: برای مطالعه‌ این طرح و کارهای اولیه آن ‌٥٠میلیون تومان اختصاص یافته و برآورد می‌شود برای اتمام آن ‌٣٩میلیارد تومان دیگر نیاز باشد.

وی گفت: طرح‌های راه‌های استان تاکنون بیش از ‌٨٦درصد پیشرفت داشته است.

موزه مردم‌شناسی کوهدشت

در ادامه پی‌گیری مصوبات دولت در استان لرستان، خبرنگاران از موزه مردم‌شناسی کوهدشت بازدید کردند.

برای این طرح تا کنون ‌١١٥میلیون تومان هزینه شده، همچنین‌٨٠میلیون تومان برای نورپردازی، خرید اشیا و سایر تجهیزات آن در نظر گرفته شده و قرار است این طرح امسال به بهره‌برداری برسد.

همچنین خبرنگاران از سالن ورزشی کوهدشت و چند مدرسه در این شهر بازدید کردند.

مرکز فنی و حرفه‌ای پل دختر

همچنین خبرنگاران از مرکز فنی و حرفه‌ای پل‌ دختر به مساحت ‌٧٥٠٠ متر مربع با زیربنای چهار هزار و ‌٨٨٣ متر مربع بازدید کردند. برآورد ریالی این طرح ‌۲/۱۸میلیون ریال بوده که در سال ‌٨٥، ‌٢٥٢٠میلیون ریال برای آن مصوب شده. این اعتبار در سال ‌٨٦ به پنج هزار و ‌١٢٥میلیون ریال و در سال ‌٨٧ به ۸میلیون ریال رسیده است. بر اساس این گزارش، این طرح در سال ‌٨٦ آغاز و به گفته مسوولان در سال ‌٨٨ به اتمام می‌رسد.

بیمارستان پل دختر

بازدید از بیمارستان ‌٦٤ تختخوابی پل‌ دختر نیز از دیگر بازدیدهای خبرنگاران بود. غلامی مدیر سازمان مسکن و شهرسازی لرستان در توضیح این طرح، گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ‌١٣٧٠ آغاز شد و تا سال ‌٧٥ حدود ‌٥٠ درصد از کار ساختمان اصلی آن انجام شد که به دلیل کمبود اعتبار در سال ‌٧٥ متوقف شد و از سال ‌٨٤ ادامه شروع ساخت آن آغاز شد.

این بیمارستان در مساحتی حدود ‌٤ هزار متر مربع با زیربنای ‌٧٧٧ متر مربع با پیشرفت ‌٨٧ درصد در سال ساخت است. اعتبار مصوب این طرح بعد از سفر هیات دولت ‌٢٣٣٧٨میلیون ریال بوده است و پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل آن در سال ‌٨٧ به ‌٢٥میلیارد ریال دیگر نیاز است.

خط انتقال گاز

همچنین خبرنگاران از خط انتقال گاز شهر از کوهدشت تا معمولان بازدید کردند.

پزشکیان، مدیر عامل گاز لرستان در این باره گفت: ‌١٩ هزار و ‌٤٠٠ متر خط انتقال گاز معمولان است که کل طرح حدود ‌٥٠ میلیارد ریال هزینه دارد.

تا کنون ‌٥ / ‌٣ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و هفت کیلومتر آن اجرا شده است. پیش‌بینی می‌شود این طرح در سال ‌٨٩ به بهره‌برداری برسد.

همچنین خبرنگاران از طرح تلمبه‌خانه سرکان - مالکو بازدید کردند که به گفته صابری استاندار لرستان این تلمبه‌خانه در روز برای پالایشگاه کرمانشاه ‌١٢ هزار بشکه گاز تولید می‌کند.

کمربندی نور در دلفان

خبرنگاران همچنین در طول مسیر از کمربندی نورآباد در دلفان بازدید کردند.

رضایی، مدیرکل راه و ترابری استان لرستان در این باره گفت: طول این کمربندی ۱۰ کیلومتر بود و از سال ۸۵ مطالعات آن تمام و سال ۸۶ به مناقصه گذاشته شد. در سال ۸۶، ۷۰۰میلیون تومان برای آن اختصاص یافت که برآورد کلی برای تکمیل آن سه میلیارد تومان است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این طرح آخر سال ۸۸ به بهره‌برداری برسد.

خط دو انتقال آب از سراب داریاب به دورود

‌خبرنگاران همچنین از خط دو انتقال آب از سراب داریاب به دورود بازدید کردند.

کاکاوند، معاون مهندسی سازمان آب و فاضلاب لرستان گفت: طول این طرح که از مصوبات هیات دولت است، ‌١٢ کیلومتر است که چهار هزار و ‌٥٠٠ لوله GRP در آن قرار خواهد گرفت و مابقی نیز لوله چدن است.

وی ادامه داد: هشت کیلومتر لوله‌گذاری در این خصوص تاکنون اجرا شده و چهار کیلومتر آن باقی مانده است. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم خط انتقال آن در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: تاکنون ‌٤/‌٢میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و برای تکمیل آن به ‌١/‌٧میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

بهره‌برداری از سه مدرسه در اول مهرماه

خبرنگاران از مدرسه زاغه و رازان نیز بازدید کردند.

اسدی‌پور، مدیر مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس استان لرستان در این دیدار گفت: در این دو بخش سه مدرسه با پنج کلاس به عنوان مصوبات سفر اول هیات دولت داشتیم که برای آنها ۶۵۰میلیون تومان هزینه شد و اول مهرماه هر سه به بهره‌برداری می‌رسند.

طرح هادی روستای سیاهکله

به منظور ساماندهی سکونتگاه‌های روستایی، خبرنگاران از طرح هادی روستای سیاهکله از توابع دورود بازدید کردند.

طاهری، مدیر بنیاد و مسکن و شهرسازی لرستان در این‌باره گفت: این روستا یکی از روستاهایی بود که جزو طرح‌های هادی قرار گرفت و برای آن اعتباری حدود ۱۲۰میلیون تومان پیش‌بینی شد که از این مقدار ۱۰۲میلیون تومان اختصاص یافته است. وی افزود: سال شروع عملیات اجرایی این طرح به سال ۸۵ می‌رسد و برآورد کلی تکمیل این طرح نیز ۹۲میلیون تومان خواهد بود.