گروه استان‌ها- عملیات اجرایی ایستگاه تقویت فشار گاز قزوین به اتمام رسیده و این ایستگاه به زودی افتتاح خواهد شد.

علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ضمن بیان این مطلب افزود: به منظور افزایش ظرفیت سامانه انتقال گاز و امکان استمرار صادرات گاز به کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، ساخت چهار ایستگاه بر روی خط لوله ۴۸اینچ آذربایجان در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های خرمدره و هشترود در سال ۸۵ و ایستگاه زنجان در سال ۸۶ راه‌اندازی شده خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها ظرفیت انتقال خط دوم آذربایجان از ۳۰میلیون مترمکعب به ۶۰میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت. وی تاکید کرد: پس از تامین گاز مصرفی منطقه از ظرفیت مزبور برای صادرات به کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان استفاده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: ایستگاه تقویت فشار گاز قزوین در زمینی به مساحت ۱۱۰۴هکتار با توان ارسال ۶۰میلیون مترمکعب گاز در روز به مرحله بهره‌برداری رسیده است. وی افزود: توربین‌ها و کمپرسورهای این ایستگاه با استفاده از آخرین فن‌آ‌وری روز اروپا و با مشارکت شرکت‌های زیمنس آلمان و سوئد و شرکت ایرانی توربوکمپرسور نفت ایران (OTC) ساخته شده‌اند. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: مبلغ سرمایه‌گذاری شده برای ساخت این ایستگاه رقمی بالغ بر ۵۰۰میلیارد ریال است که از محل منابع داخلی تامین شده است.

وی تاکید کرد: با تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ساخت داخل توربین و کمپرسور تاکنون ۵۲درصد کار ساخت توربین‌ها و ۸۵درصد کار ساخت کمپرسورها توسط متخصصان داخلی صورت پذیرفته است.