بهره‌برداری از فولاد جنوب با مشارکت بخش خصوصی

بندرعباس- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مجتمع تولید فولاد جنوب با مشارکت بخش‌خصوصی در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با تولید سالانه ۲۰۰هزار تن شمش فولاد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وزیر صنایع و معادن با حضور در مراسم افتتاح این طرح گفت: مجموع کل تولید فولاد در دنیا در حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تن در سال است که چین با تولید ۴۶۰میلیون تن مقام اول تولید فولاد را به خود اختصاص داده است.

علی‌اکبر محرابیان افزود: ایران با مجموع تولید ۱۰میلیون تن فولاد به عنوان بیستمین تولیدکنند این کالا در دنیا محسوب می شود.

وی تصریح داشت: طرح‌های متنوعی در زمینه تولید فولاد در کشور تعریف شده است که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش‌خصوصی واگذار شده و با سرعت در حال اجرایی شدن است.

محرابیان ادامه داد: امسال ۵میلیون تن ظرفیت جدید فولاد در کشور تعریف شده است که این برنامه ۵۰درصد به ظرفیت موجود کشور می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: طرحی که در مجتمع فولاد جنوب شاهد بهره‌برداری از آن هستیم، تولید فولاد به روش ذوب و با استفاده از قراضه آهن است که یکی از روش‌های متداول تولید فولاد در دنیا به شمار می‌رود و این طرح چهارمین طرح تولید فولاد به روش ذوب در کشور است.

محرابیان افزود: طرح فولاد مبارکه در سال‌های پیش از انقلاب توسط مشاورین خارجی طراحی شده بود و بهره‌برداری از این طرح با ظرفیت تولید ۵/۱میلیون تن ۱۵سال به طول انجامید. این در حالی است که اکنون مشابه طرح اولیه فولاد مبارکه در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در حال اجرا است. وی تاکید کرد: نکته قابل توجه در اجرای طرح فولاد هرمزگان این است که در مدت کمتر از ۲۰ماه بیش از ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به طرح هرمز آل گفت: این طرح با ظرفیت ۱۴۷هزار تن تولید شمش آلومینیوم در سال با سرمایه‌گذاری ۸۰۰میلیون دلار از طریق فاینانس در حال اجرا است.

محرابیان تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح در تیرماه سال ۸۵ آغاز و تا پایان سال، ۱۱۴ دیگ از این خط تولید راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به سرعت بالای اجرای طرح هرمزآل گفت: چنین سرعتی در اجرای طرح‌های آلومینیوم بی‌نظیر است؛ به طوری که پیشرفت ماهانه این طرح ۴درصد در ماه است که در ماه‌‌های آینده به ۷درصد در ماه می‌رسد که پیشرفت مناسبی برای بهره‌برداری از این طرح به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت فولاد جنوب نیز گفت: مجتمع فولاد جنوب اواخر سال ۸۴ با سرمایه‌گذاری ۵۱درصدی طرف ایرانی و ۴۹درصدی مسلمانان هندوستان اجرایی شد.

احمد دنیا نور افزود: محصول این مجتمع تولید شمش بلیت ۱۲متری از محل ضایعات و نیز آهن اسفنجی با ظرفیت ۲۰۰هزار تن در سال است که قابل افزایش به ۳۰۰هزار تن در سال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در مجتمع فولاد جنوب ۳۴۰میلیارد ریال است که ۲۷میلیون دلار سرمایه‌گذار خارجی و بقیه سرمایه‌گذار ایرانی است. در این کارخانه ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و نزدیک به ۳برابر این میزان به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.