مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی گفت: منطقه ویژه اقتصادی دو غارون تایباد به دلیل قابلیت‌هایی که در منطقه وجود دارد، تا دو سال دیگر راه‌اندازی می‌شود.

محمدی‌زاده افزود: در کنار فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی، دوبانده کردن جاده اصلی تایباد به گمرک دو غارون، انتقال آب، گازرسانی و توسعه زیرساخت‌ها از جمله کارهای مهم در این منطقه است.

وی گفت: بیشترین کشفیات مواد مخدر در این منطقه صورت می‌گیرد و این کانون مهمی است که اگر فعالیت‌های گمرک دوغارون هفدار پیش برود، می‌توان از این جایگاه خوب استفاده کرد.وی از راه‌اندازی شرکت عمران و توسعه در تایباد خبر داد و گفت: اولین سهامداران این شرکت مردم شهرستان تایباد هستند.وی همچنین از افتتاح منطقه ویژه اقتصادی گمرک دوغارون تایباد در دهه مبارکه فجر خبر داد و گفت: برای تامین نیازهای کشور افغانستان که مردم آن سال‌های سال زیر ظلم و جور بیگانگان بوده‌اند، آماده هستیم.وی اضافه کرد: برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی گمرک دوغارون از تایبادی‌ها، سرمایه‌گذاران استانی و خارجی به‌ویژه سرمایه‌گذاران افغانی استقبال می‌شود.وی با بیان اینکه باید ارتباط قانونمندی را با کشور افغانستان داشته باشیم، افزود: امسال باید سال نتیجه دادن تلاش‌های دوساله برای ایجاد بسترهای توسعه اقتصادی در منطقه باشد و مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دوغارون و آسیای میانه و هند قوت گیرد.محمدی‌زاده اقدام‌های سخت‌افزاری صورت گرفته به منظور توسعه اقتصادی در تایباد و دوغارون را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در زمینه نرم‌افزار، ساختارها اصلاح شده و نیروهای مردمی در حال آموزش هستند، اما باید هرچه زودتر این اقدام‌ها تکمیل شود.وی از ایجاد مراکز شبکه‌های بانکی، دانشگاه‌ها، واحدهای صنعتی، بیمه و شرکت‌های حمل‌و‌نقل و تجاری خصوصی در آینده در منطقه دوغارون و تایباد خبر داد و افزود: ترجیحا باید از نیروهای عمومی کارشناس برای توسعه اقتصادی و نهادینه کردن رونق تجارت در منطقه استفاده شود.

رییس‌‌کل گمرک ایران هم در این مراسم گفت: اختیارات لازم برای تسریع مبادلات تجاری در گمرک‌ها به ویژه گمرک دوغارون به ادارات کل استان‌ها تفویض می‌شود.

اردشیر محمدی افزود: همه دستگاه‌ها باید برای خدمات‌رسانی مطلوب و تسریع امور با گمرک هماهنگ شوند و خواسته‌های گمرک را اجابت کنند.

وی ایجاد سیستم تک‌پنجره‌ای و ارائه تمامی خدمات موردنیاز تجارت به صورت همزمان در گمرک دوغارون را اقدامی ارزشمند به منظور تسریع مبادلات تجاری دانست و افزود: اگر این خدمات علاوه‌بر وضعیت فعلی به صورت الکترونیکی نیز ارائه شود، سرعت انجام مبادلات تجاری چند برابر می‌شود.محمدی ابراز امیدواری کرد، توسعه گمرک دوغارون و مکانیزه کردن ارائه خدمات در آن، موجب ایجاد اشتغال و توسعه در منطقه شود.

وی افزود: در صورت تحقق این امر تایباد و دوغارون به منطقه‌ای مهاجرپذیر تبدیل می‌شود. مدیرکل گمرک دوغارون هم گفت: ۸۰درصد تجارت افغانستان از طریق این گمرک صورت می‌گیرد.

وی، ایجاد سایت X-ray گمرک دوغارون با ظرفیت اسکن روزانه ۳۰۰دستگاه کامیون را بستری مناسب برای تسهیل روابط تجاری از طریق این گمرک دانست.وی از تجمع خدمات موردنیاز تجار در زیر یک سقف و ارائه آنها به صورت متمرکز در سالن ترانزیت گمرک دوغارون ابراز خرسندی کرد و افزود: این کار می‌تواند رغبت تجار و فعالان اقتصادی را برای گسترش مبادلات تجاری میان ایران و افغانستان برانگیزد.گمرک دوغارون سال گذشته ۷۰هزار تن ترانزیت داشته و در ۱۵کیلومتری شهر تایباد قرار گرفته است.