صادرات زعفران ایران 15 برابر شده است

۶۰۰ هزار نفر در استان‌های خراسان‌جنوبی و رضوی در زمینه تولید و فرآوری زعفران فعالیت می‌کنند مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس صندوق توسعه صادرات زعفران ایران گفت: در طول ۱۰ سال اخیر، صادرات زعفران ایران ۱۵ برابر شده است.

علی شریعتی‌مقدم افزود: میزان تولید زعفران در ایران ۱۲۰ تن است که ۷۵ درصد از این مقدار صادر می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق پیاز زعفران به افغانستان گفت: کشورهای اروپایی نیز به این موضوع کمک می‌کنند، به‌طوری که به تازگی پیازهایی که در هلند به صورت ژنتیکی تولید شده‌ به افغانستان وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: توسعه کشت زعفران جزو اولویت‌های کاری اروپاییان در افغانستان به شمار می‌رود که در این ارتباط بیشترین میزان فعالیت در خصوص موارد یاد شده، با نظر سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل خوشه زعفران، آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر این خوشه بتواند تولید را به سمت بهینه‌سازی و افزایش راندمان هدایت کند، هم قدرت رقابت در تولید بالا خواهد رفت و هم فرآوری، بسته‌بندی و صادرات با برند متعلق به ایران، میسر خواهد شد.

وی اظهار کرد: تحقق این شرایط، موجب می‌شود تا بتوانیم جایگاه خود را در بازارهای جهانی تقویت کنیم و مصرف‌کنندگان را به سمت برند ایرانی که البته کیفیت بالاتری هم دارند، هدایت کرده و برای صنعت زعفران خود یک ثبات و حاشیه امنیت ایجاد کنیم.

وی مجموعه این اقدامات را یک ضرورت انکار‌ناپذیر دانست و گفت: باتوجه به اقداماتی که در کشور همسایه در شرف اجرا است و با توجه به اینکه زعفران بعد از یکی دو دوره به سرعت رشد می‌کند، احتمال قریب به یقین آن است که ظرف یک‌دوره زمانی ۵ ساله شاهد ظهور یک رقیب جدی در مرزهای شرقی خود باشیم.

شریعتی اضافه کرد: موضوع راه‌اندازی خوشه زعفران در حال حاضر بهترین تصمیم استراتژی است و باید از این فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برد.

عضو هیات موسس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز در این نشست گفت: صادر‌کنندگان زعفران در ایران مورد حمایت جدی سازمان‌ها و نهادهای دولتی به معنای واقعی قرار نگرفته‌اند.

علی حسینی افزود: یک صادر کننده در بازارهای هدف تک و تنها است و تمام بار شناسایی، تبلیغ محصول و معرفی (برند) عنوان تجاری تولید شده برعهده خودش است و هیچ نهادی که از او حمایت کند، وجود ندارد.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت شاید به عنوان حامی صادرات و صادر کننده باشد، اما اگر هم امکاناتی دارد شاید در اختیار گروهی خاص باشد، که ما از آن بی‌خبریم.

حسینی تصریح کرد: اگر یک واحد صنعتی بخواهد در بازارهای هدف یا نمایشگاه‌ها به تنهایی شرکت کند بخش اعظمی از نیرو و توانش به‌خاطر مسائلی که در بالا اشاره شد، از دست می‌رود و این از قدرت مانور او می‌کاهد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند در قالب خوشه صنعتی از صادرکنندگان و نیز تولید‌‌کنندگان حمایت کند، گفت: البته دولت به طور مستقیم نقشی در صادرات ندارد، اما می‌تواند در بحث فرآوری تولید و نیز حمایت از مجتمع‌های تولیدی گام‌های موثری در این زمینه بردارد.

حسینی در ادامه گفت: یکی از مشکلات جدی، در بحث فرآوری، ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه است که با آن فاصله زیادی داریم.

این کارشناس در بخش دیگری به یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان زعفران اشاره کرد و گفت: یک صادر کننده برای صدور محصولش به بازارهای هدف، باید مطابق نیاز آنها برنامه‌ریزی کند و تمام این برنامه‌ریزی‌ها نیازمند اطلاعات منسجم و دقیق است.

حسینی در تشریح این نکته که چه مرجعی می‌تواند این اطلاعات را در اختیار صادرکننده بگذارد، افزود: هر چند وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه کار می‌کند، اما این کافی نیست، زیرا نگاه این وزارتخانه، یک نگاه عام است.

به گفته وی، نیازمند یک نگاه تخصصی، در زمینه تولید صادراتی هستیم و هنوز این نگاه در زمینه تولید صادراتی زعفران شکل نگرفته است، زیرا تحقق آن نیازمند ارائه آموزش‌های تخصصی است.

حسینی در ادامه به سومین مشکل صنعت زعفران اشاره کرد و گفت: در بخش صنایع تبدیلی زعفران هم هنوز خیلی باید کار کرد.

وی افزود: هر چند زعفران به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود، اما واقعیت آن است که تنها یک فروشنده ساده هستیم و هنوز با ایجاد صنایع تبدیلی زعفران و کسب ارزش افزوده آن فاصله زیادی داریم.

مدیرعامل توسعه خوشه صنعتی زعفران نیز در این نشست گفت: در حالی که گردش مالی صنعت ادویه در دنیا سه میلیارد دلار است، پنج درصد از آن به زعفران اختصاص دارد و رشد ادویه نیز بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ دارای پتانسیل بالایی بوده است.

رضا تازیکی افزود: ۹۶ درصد از تولید زعفران جهان به ایران اختصاص دارد و بعد از ما، چهار کشور مطرح در زمینه تولید این محصول عبارت از هندوستان، یونان، اسپانیا و مراکش هستند.

وی گفت: در زمینه صادرات نیز ایران در یک روند پنج ساله، ۷۰ درصد صادرات جهان را به عهده دارد و بعد از ما به ترتیب اسپانیا، امارات متحده عربی، فرانسه و سوئد بیشترین میزان صادرات را دارند.

تازیکی با بیان اینکه در سطح دو استان خراسان رضوی و جنوبی، حدود ۶۰۰ هزار نفر در زمینه تولید و فرآوری زعفران مشغول به کار هستند، افزود: بالغ بر ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های دو استان به کشت زعفران اختصاص دارد، یعنی برای هر هکتار، ۱۵ نفر مشغول به کار هستند.

وی درخصوص موضوع سرمایه درگردش نیز گفت: یکی از مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگان، موضوع سرمایه در گردش است که با توجه به افزایش قیمت زعفران، این بحث به‌صورت جدی مطرح شد.

البته برای رفع این مشکل با بانک ملت مذاکراتی صورت گرفته است.