سهم صادرات صنعتی استان فارس در کل کشور فقط ۱/۱درصد است شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت کشور از اختصاص بیش از ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان اعتبار به منظور توسعه تجارت و صادرات به استان فارس خبر داد.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی که برای شرکت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان فارس به شیراز سفر کرده بود با اعلام خبر فوق افزود: از این میزان اعتبار، دو میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به بخش مشوق‌ها و جوایز صادراتی سال ۸۶ اختصاص می‌یابد که در حال پرداخت است و اگر کسی جوایز خود را دریافت نکرده است، مدارک ناقص بوده که باید مورد را با سازمان بازرگانی حل کند.وی گفت: ۴۰۰میلیون تومان نیز برای کمک به بخش صادرات و یک‌میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها با ارائه طرح توجیهی و اسناد مورد نیاز پس از تایید کارگروه توسعه صادرات تعلق می‌گیرد. کرمانشاهی ادامه داد: همچنین سه میلیارد تومان نیز برای ایجاد پایانه‌ها با تعیین صورت وضعیت و تایید کارشناس رسمی دادگستری اختصاص می‌یابد.

کرمانشاهی در ادامه با بیان اینکه صادرات محور توسعه و یک جنگ تمام عیار است و صادرکنندگان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند، افزود: تجارت متشکل از دو عامل مهم صادرات و واردات است، اما صادرات برای ما مقدم است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات کالاهای غیرنفتی از مرز ۲۱میلیارد دلار گذشت، صادرات کالاهای غیرنفتی را در ۷ ماه اول سال جاری ۱۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار اعلام کرد و گفت‌: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵درصد افزایش یافته است.

معاون کمک‌های مردمی سازمان توسعه تجارت کشور افزود: برای افزایش صادرات به ابزارهایی نیاز داریم که از جمله آن بازنگری در قوانین موجود است که در این زمینه فراکسیون صادرات مجددا در مجلس راه‌اندازی خواهد شد.

کرمانشاهی گفت: در طول سال، ۱۰۰دوره آموزشی در ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود که آموزش صادرات و بازاریابی از جمله آن است. وی افزود: بازاریابی یک علم است و اگر در بازاریابی به علم روز دست یابیم، سهم واقعی خود را در بازار صادرات افزایش خواهیم داد.

محمدرضا رضازاده، استاندار فارس نیز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان فارس با بیان اینکه صادرکنندگان فارس سهم بسزایی در تحقق برنامه‌های توسعه دارند، گفت: افق‌های توسعه صادرات در برنامه چهارم اقتصادی روشن و امید بخش است. وی اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های پنج ساله در جاهای مختلف برای توسعه صادرات هدف‌گذاری شده و ما در برنامه چهارم اهداف پیش‌بینی شده به میزان قابل توجهی جلوتر هستیم، اما با این حال تا جایگاه واقعی خود بسیار فاصله داریم.

استاندار فارس در ادامه از کم‌توجهی هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ایران در اختصاص یک فروند هواپیمای باربری به فارس انتقاد کرد و گفت: چندی پیش هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ایران سه فروند هواپیمای باری خریداری کرد و ما از آنها خواستیم که به منظور توسعه صادرات هوایی استان و جنوب کشور یک فروند آن را به مسیر فارس اختصاص دهند، اما دفتر این هواپیمایی در فارس با موضوع مذکور مانند یک مساله معمول اداری نگاه کرده و مرتب امروز و فردا می‌کند.وی گفت: باربری هوایی برای استان فارس یکی از ملزومات و ضروریات محسوب می‌شود و انتظار داریم از سوی این شرکت هواپیمایی توجه ویژه‌ای به این بخش شود، اما تاکنون چنین امری محقق نشده است.

رضا‌زاده با اشاره به اینکه به‌رغم تمام مشکلات در حوزه صادرات و تولید اما پیشرفت‌های چند سال اخیر را نیز در استان نباید نادیده گرفت، افزود: چندی پیش در هفته دولت در حوزه زیرساخت‌های صادراتی بزرگترین سردخانه کشور در شهرک صنعتی شیراز افتتاح شد و شش سردخانه دیگر نیز در حال ساخت است.

وی با اشاره به راه‌اندازی پایانه صادراتی نیز پس از مدت‌ها در استان فارس، عنوان کرد: در پی تلاش‌های صورت گرفته بحث کارگو سنتر و سردخانه فرودگاهی نیز در شیراز در مرحله اجرا قرار گرفته که همه این موضوعات در پیشرفت‌های استان فارس در بخش صادرات تاثیرات خوبی دارد.

رازقی، رییس اتاق بازرگانی استان فارس نیز در ادامه این مراسم گفت: استان فارس ۱۴درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و در بخش‌هایی نظیر برخورداری از دانشگاه‌های معتبر، ذخایر نفت و گاز و حوزه‌های فرهنگی در سطح کشور حرف‌ اول را می‌زند، اما با این وجود سهم صادرات صنعتی فارس در کل کشور فقط ۱/۱درصد بوده که اصلا مناسب این استان نیست.رازقی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز توسعه در بخش اقتصاد و صادرات گفت: برای اینکه به اهداف این سند دست یابیم باید موانع پیش روی صادرات و تولید کالا حذف شود.

وی عنوان کرد: همچنین برای دست یابی به اهداف این سند دولت باید تولید و صادرات را محور مهم اقتصاد کشور قرار داده و به فکر راهی برای کاهش قیمت‌های تمام شده کالا و افزایش کیفیت کالاها باشد.رییس اتاق بازرگانی استان فارس در ادامه از آغاز به کار مرکز داوری اتاق بازرگانی استان فارس در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این مرکز در پی هماهنگی با دادگستری استان فارس تشکیل می‌شود و با آغاز فعالیت‌های خود می‌تواند در رفع اطاله دادرسی در حوزه قراردادهای تجاری و صنعتی تاثیرگذار باشد.

رازقی عنوان کرد: واحدهای مختلف تجاری و صنعتی می‌توانند هنگام عقد قراردادهای خود از مرکز داوری اتاق بازرگانی به عنوان یک داور قرارداد استفاده کنند و باید در این خصوص گفت که در صورت بروز هرگونه مشکل رای این مرکز در دادگاه‌ها مستند و معتبر است.

بر اساس این گزارش، در این مراسم از تعدادی از صادرکنندگان فعال استانی و کشوری که در فارس فعالیت می‌کنند، تجلیل شد.