همدان- خبرنگار دنیای اقتصاد: مسوول دفتر محصولات گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از خسارت بیش از ۹میلیارد ریالی سرما و یخبندان به گلخانه‌داران این استان خبر داد. حجت‌الله شهبازی، با بیان اینکه سال گذشته ۱۷هکتار از گلخانه‌های استان همدان به دلیل سرما و یخبندان دچار خسارت شده‌اند، بر لزوم آمادگی گلخانه‌داران برای مقابله با حوادث غیرمترقبه به ویژه سرما و یخبندان تاکید کرد.

وی سرویس و نگهداری، اطمینان از سیستم‌های گرمایش و منابع تامین برق اضطراری، اطمینان از سلامت و استحکام پوشش‌های گلخانه‌ای، استفاده از پوشش‌های مناسب و تعویض آنها در صورت لزوم، تامین سوخت مورد نیاز حداقل برای ۱۰ روز، داشتن پوشش بیمه‌ای مناسب را به عنوان عمده‌ترین پیشنهادها و راهکارها برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به گلخانه‌ها، به گلخانه‌داران پیشنهاد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان تولید شده است، افزود: در حال حاضر افزون بر ۵۵هکتار گلخانه سبزی و صیفی با ظرفیت تولید سالانه ۱۸هزار تن در استان وجود دارد که در سال جاری بیش از ۱۱هزار تن محصول گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه و ... به ارزش ۵۰۰۰میلیارد ریال تولید کرده‌اند.

شهبازی افزایش ۱۰برابری عملکرد محصول، افزایش راندمان آبیاری به بیش از ۹۵درصد و تثبیت اشتغال را از ویژگی‌های کشت‌های گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: محصولات تولید شده در گلخانه‌ها از سلامت بیشتری برخوردار بوده و ماندگاری بیشتر این محصولات باعث افزایش بازارپسندی این محصولات می‌شود. مسوول دفتر محصولات گلخانه‌ای استان در ادامه از راه‌اندازی سامانه ارسال پیامک ویژه گلخانه‌داران در استان همدان برای اولین بار در کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، با توجه به در پیش بودن فصل سرما و احتمال پیش آمدن برخی مشکلات برای گلخانه‌ها سامانه فوق طی ۲۴ ساعت آماده دریافت سوالات و مشکلات گلخانه‌داران از طریق پیام کوتاه است.

در این سامانه شماره تلفن همه گلخانه‌داران جمع‌آوری شده و پیام‌ها و هشدارها و توصیه‌های لازم از این طریق به گلخانه‌داران ابلاغ خواهد شد.