میانگذر دریاچه ارومیه در آستانه افتتاح
هزینه احداث پل شهید کلانتری 5 ساله قابل برگشت است
طرح پل میانگذر دریاچه ارومیه با تمام کش وقوس‌های خود به پایان راه نزدیک‌تر می‌شود، این در حالیست که این طرح در سال ۵۸ به خاطر وجود مشترکات فراوان در بین مردم دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی و همچنین به دلیل بهبود مسافرت و ترانزیت کالا بین این دو استان طراحی شد، ولی به دلیل بسیاری از مشکلات موجود از جمله وضعیت شوری منحصر به فرد دریاچه ارومیه و عدم تجربه عملی در کشور، پیشرفت آن به کندی انجام و در مراحلی متوقف شد.

این در حالی بود که مسوولان مختلف با سفر به استان آذربایجان‌غربی قول‌های فراوانی برای اجرای این طرح به مردم می‌دادند، ولی به‌‌رغم این قول‌ها مشکلات اجرایی این طرح به قوت خود باقی بود و مسوولان مختلف هیچگاه نتوانستند به قول‌های خود جامه عمل بپوشانند.
رحیم قربانی، استاندار آذربایجان‌غربی درگفت وگو با ایسنا، با اشاره به اتمام قریب‌الوقوع مراحل اجرایی باند اول پل میانگذر دریاچه ارومیه اظهار کرد: دولت نهم با نگاه ویژه و اساسی به این طرح و پی بردن به اهمیت آن، توانست تمام توان خود را برای اتمام آن بگذارد و امروز شاهد به ثمر نشستن یکی از خواسته‌های مردم استان آذربایجان‌غربی از مدیریت استان هستیم.
وی ادامه داد: نگاه دولت نهم به این طرح، نگاهی فراملی و برای افزایش صادرات و ترانزیت کالا و خدمات است وبه همین دلیل به‌‌رغم تثبیت دو بانده بودن این طرح در دولت‌های قبل، آن را چهاربانده تصویب و اجرا کرد تا نشان دهد اهمیت آن برای مسوولان بسیار زیاد است.
افتتاح کامل تا پایان دولت نهم
قربانی در ادامه با اشاره به کیفیت عالی این طرح گفت: می‌توان با قوت تمام نشان داد که این طرح از کیفیت منحصر به فردی برخوردار است و اطمینان آن برای متخصصان و مسوولان معلوم شده است.
وی تلاش متخصصان داخلی ساخت پل در این طرح را ستود و اظهار کرد: می‌توان به جرأت گفت که این طرح به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و فقط دو مشاور خارجی برای نظارت براجرای آن طرح در کنار متخصصان ایرانی حضور داشتند.
استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه اظهار امیدواری کرد که کل طرح میانگذر دریاچه ارومیه تا پایان دولت نهم به اتمام برسد.
وی همچنین طرح بزرگراه تبریز - ارومیه معروف به بزرگراه شهید کلانتری را طرحی بسیار بزرگ‌تر و طولانی‌تر از پل میانگذر دریاچه ارومیه دانست و افزود: این طرح مشخصات فنی و اجرایی مخصوص به خود را دارد و باید در سال‌های آتی شاهد اتمام آن باشیم و نمی‌توان در یکی دو سال آینده اتمامی برای این طرح بزرگ متصور بود.
همچنین سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت بسیار زیاد اتمام طرح پل میانگذر دریاچه ارومیه، افتتاح باند اول این طرح را نقطه عطفی در اجرای طرح‌های عمرانی در استان دانست و افزود: با افتتاح این طرح، آذربایجان‌غربی از بن‌بست‌های جاده‌ای خارج شده و مردم، نمایندگان و مسوولان دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی به یکی از خواسته‌های دیرین خود خواهند رسید.
وی اهتمام دولت نهم به اجرای این طرح را ستود و اظهار کرد: توجه ویژه دولت به زیرساخت‌های استان‌های محروم می‌تواند باعث رشد و توسعه همه جانبه این استان‌ها شده و رونق آنها را در پی داشته باشد.
نادر قاضی‌پور یکی دیگر از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اتمام این طرح نشان از مدیریت مناسب مدیران ملی و استانی در اجرای طرح‌های عمرانی است، گفت: افتتاح این طرح می‌تواند باعث رشد و شکوفایی استان در تمام جهات شود. وی ادامه داد: باید از مدیریت استان در اخذ اعتبارات کافی برای این طرح قدردانی کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با اتمام باند اول میانگذر دریاچه ارومیه شاهد اتمام کل طرح در آینده‌ای نزدیک باشیم.
با توجه به افتتاح باند اول این طرح و اهتمام ویژه دولت نهم و مدیریت استان به اتمام کل طرح میانگذر دریاچه ارومیه در هشت ماه آینده می‌توان امیدواری و بالندگی مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی به خصوص مردم ارومیه را به خوبی مشاهده کرد، اما لازم به ذکر است که طرح‌هایی نظیر طرح میانگذر دریاچه ارومیه و همچنین بزرگراه شهید کلانتری نیازمند توجه ویژه و اساسی دولت و مجلس برای تصویب اعتبارات لازم وکافی وهمچنین استفاده از پیمانکاران و نیروهای متخصص برای پیشبرد هرچه بهتر این پروژه‌‌هاست.
ارومیه تا تبریز ۱۲۰ کیلومتر کم می‌شود
مجموع طول پل شهید کلانتری هزار و 638 متر است. این پل دارای دو بازوی رابط 185متری است و منهای این بازوها، طول آن به هزار و 276متر می‌رسد. این پل دارای دو باند چهار خطه بوده وعرض آن به 5/9متر می‌رسد. همچنین یک باند پنج متری نیز برای عبور احتمالی راه آهن از آن طراحی شده است.
پل میان‌گذر دریاچه ارومیه، از سمت غرب به ارومیه و از سمت شرق به استان آذربایجان شرقی، منتهی می‌شود و با افتتاح آن ۱۲۰ کیلومتر از مسیر استان آذربایجان غربی را می‌کاهد. افتتاح این پل می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش طول این دو شهر، داشته باشد. در‌ حال‌حاضر روزانه حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو با شناورها از دو شهر ارومیه و تبریز از طریق پل در تردد هستند.