بخش خصوصی وارد عمل اکتشاف معادن افغانستان شود

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی پیشنهاد کرد: در زمینه اکتشاف معادن افغانستان بخش خصوصی وارد عمل شود و پس از انجام این کار خط اعتباری از محل فاینانس یا طرق دیگر فراهم شود.

حسین احمدی در دیدار با هیاتی از کشور افغانستان به منظور بررسی پتانسیل‌‌‌‌های معدنی این کشور و ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد با اشاره به ظرفیت‌‌‌‌های معدنی مناسب در استان خراسان رضوی، تصریح کرد: با حضور هیاتی از افغانستان می‌‌توانیم اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در بخش معدن کنیم و از سرمایه‌‌‌گذاری افغان‌ها نیز بهره بگیریم.

حسن هادیان، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت‌‌‌‌های مثبت و رشد کشور ایران در بخش معدن با ایجاد هلدینگ‌‌های تخصصی در استان، عنوان کرد: این هلدینگ‌‌ها می‌‌توانند با استفاده از نیرو‌‌‌‌های متخصص خود در بخش معدن افغانستان به خوبی فعالیت کنند.

وی افزود: اتاق بازرگانی مشهد خواستار دریافت اطلاعات معدنی کشور افغانستان به ویژه در نوار مرزی دو کشور است‌، به طوری که می‌‌توان مواد معدنی افغانستان را به ایران وارد و در صنایع مربوطه از آن استفاده کرد.

وی یکی از اهداف ایجاد این شرکت را حضور سرمایه‌‌‌گذاران افغان در استان دانست و اظهار کرد: این امر باعث عملی شدن پروتکل‌‌‌‌های بین دو کشور در بخش معدن خواهد شد و همچنین علاوه بر منافع هر دو کشور، امکان همکاری ایران با افغانیان مقیم ایران با هر فرد افغان ایجاد خواهد شد.

هادیان در ادامه یادآور شد: این امر مستلزم تبادل اطلاعات معدنی دو کشور ایران و افغانستان با یکدیگر بوده تا بر اساس آن بتوان به یک برنامه‌ریزی مناسب رسید.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد عنوان کرد‌‌: کشور ایران در بخش فلزات جایگاه مناسبی در بازار‌‌‌‌های اروپایی و کشور ژاپن دارد و خروج از بحران اقتصادی فعلی نیازمند همگرایی دو کشور همسایه ایران و افغانستان است.

وی خاطر نشان کرد: هلدینگ تخصصی معدن شروع به انجام اقداماتی در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌آلات معدنی کرده است و به دنبال انجام فرآیند ساخت ماشین آلات سیمانی و ... هستیم.

توکلی‌زاده، مدیر عامل سیمان زاوه تربت حیدریه نیز در این دیدار اظهار کرد: با ساخت خط ریلی مشهد -‌هرات می‌‌توانیم ترمینال سیمان را در کشور افغانستان را ایجاد کنیم، که برای این کار ماشین‌آلات مربوطه نیز آماده بوده و فقط نیازمند معرفی افراد مورد اطمینان برای مذاکره از سوی دولت افغانستان هستیم.وی خاطر نشان کرد: ما حتی آمادگی خود را برای حمل فله‌‌ای سیمان به هرات و بسته‌‌بندی آن با نام کشور افغانستان اعلام می‌‌‌کنیم. وزیر معادن افغانستان نیز گفت: ما در حوزه اکتشافات معدنی نیازمند همکاری و مشارکت ایرانیان هستیم و از آن استقبال می‌‌‌‌‌کنیم.

محمد ابراهیم عادل با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد معادن افغانستان هنوز اکتشاف نشده، افزود: همان میزان اندک هم در حد بسیار جزئی اکتشاف شده و ما در این بخش به دلیل از بین رفتن همان اندک تجهیزات موجود طی جنگ‌ها، به شدت ضعف داریم.

وی اظهار کرد: تمامی‌‌‌‌‌ امکانات و تجهیزات مجموعه زمین‌‌‌شناسی کابل که وضعیت خوبی هم داشت طی جنگ‌‌ها از بین رفت و دچار ضعف جدی در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه ما نیازمند همکاری سازمان زمین‌‌‌شناسی جمهوری اسلامی ‌‌‌‌‌ایران در بخش اکتشافات معدنی خود هستیم گفت: بخش خصوصی ایران هم می‌‌تواند با شرکت در مناقصات و مزایده‌‌‌‌‌‌‌های معدنی افغانستان در بخش بهره‌برداری شرکت کند و از دولت منابع مالی بگیرد.

عادل افزود: به دلیل کشت خشخاش در این کشور و نیز نبود صنایع مرتبط در بخش معدن با وجود معادن فراوان مس، طلا و آهن و مانند آن فعالیت قابل توجهی در این حوزه نشده و هنوز مردم ما نتوانسته‌اند بهره کاملی از آن ببرند.

وزیر معادن افغانستان افزود: تفاهمنامه‌‌‌ای در بحث اکتشاف معادن مس افغانستان با جمهوری اسلامی‌‌‌‌‌ایران امضا کرده‌ایم و امیدواریم در قالب یک سرمایه‌‌گذاری مشترک با حضور سرمایه‌داران افغان کار را شروع کنند و در بخش بهره‌برداری هم طی یک برنامه مشخص فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: حضور افغان‌‌ها و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های آنان در شرکت‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی علاوه بر کاهش ریسک زمینه اشتغال مناسبی را برای افغان‌‌ها در بخش معدن فراهم می‌‌‌‌‌کند.

وی با بیان اینکه امنیت از جمله مباحث مورد نیاز بحث جذب سرمایه‌‌گذاری‌‌ها است، گفت: در این میان توسعه همکاری‌‌ها و پیوند دو کشور در بحث مسائل اقتصادی و تجاری می‌‌تواند این امنیت را افزایش دهد.