اختصاص سالانه 150میلیارد تومان اعتبار بازسازی به خوزستان

گروه استان‌ها- رییس‌جمهور و ۱۹عضو کابینه در چهل و نهمین سفر استانى هیات دولت و در دور دوم سفرها، سه‌شنبه هفته گذشته مهمان مردم خونگرم شهرستان‌هاى استان خوزستان شدند تا در این سفر ضمن بررسی مصوبات دور اول سفرهای استانی، مصوبات جدیدی را برای پیشرفت و آبادانی این استان به تصویب برسانند. بر اساس این گزارش، نخستین سفر دکتر احمدی‌نژاد و هیات دولت به استان خوزستان دی‌ماه سال ۸۵ انجام شده ‌بود. در این سفر ۲۵۷ مصوبه برای اجرای یک‌هزارو ۷۰۴ طرح ابلاغ و تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار نامه نیز از سوی مردم برای رییس‌جمهور نگاشته شد.

به گفته استاندار خوزستان تاکنون که یک سال و ۱۱ ماه از سفر اول هیات دولت به خوزستان گذشته است، از این تعداد مصوبه، ۶۱۵ طرح به ارزش حدود ۲۹۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده، ۷۱۰طرح در حال اجرا و بقیه مصوبات نیز در مرحله مطالعات قرار دارند.رییس‌جمهور در ابتدای ورود به این استان در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف این سفر پرداخت و اظهارکرد: خدا را سپاسگزارم که در بهترین ایام سال یعنی ایام عید غدیر، توفیق پیدا کردم که به خوزستان سفر کنم و من این عید بزرگ را به مردم خوزستان تبریک عرض می‌کنم.

۲۷۵ مصوبه

دومین جلسه استانی هیات دولت به استان مقاوم و نخل‌های بی‌سرخوزستان برای شتاب بخشیدن به روند توسعه و آبادانی بیش از پیش این استان که ۷ ساعت به طول انجامید با ۲۷۵مصوبه همراه شد.محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران در پایان سفر دو روزه هیات دولت به خوزستان، مصوبات این جلسه را تشریح کرد.رییس‌جمهور از تصویب ۲۷۵ مصوبه در جلسه هیات دولت در خوزستان خبر داد و گفت: مقرر شد طی پنج سال، سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار بازسازی به اعتبارات این استان افزوده ‌شود.

وی گفت: از مهم‌ترین این مصوبات، اختصاص یک ردیف اعتباری با عنوان بازسازی است که در سال‌های گذشته حذف شده بود تا بدین ترتیب روند بازسازی و محرومیت‌زدایی از مناطق جنگ‌زده شتاب یابد. احمدی‌نژاد افزود: معافیت مالیاتی ۱۰ ساله برای واحدهای تولیدی و گردشگری در خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری مرکز استان، تامین تسهیلات بانکی به میزان ۲۷ هزار میلیارد ریال برای ۵۹ طرح صنعتی بزرگ با تقسیم عادلانه بین شهرستان‌ها، صدور مجوز و اعطای کمک مالی برای ایجاد پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی توسط بخش غیردولتی، ایجاد خوشه‌های صادراتی خرما، آبزیان، گل و گیاه، قطعه‌سازی و صنایع غذایی، ساخت خط جدید تولید خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی با مشارکت بخش غیردولتی در خوزستان، صدور مجوز برای ورود کالاهای مجاز و استاندارد ته‌لنجی، مطالعه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی در مسجدسلیمان از مهمترین مصوبات بخش صنعت و اشتغال در خوزستان است. وی بهسازی فرودگاه آبادان و امکان‌سنجی فرودگاه جدید اهواز، مطالعه ساخت خط آهن شوشتر ـ مسجد سلیمان و خط دوم راه‌آهن اهواز ـ بندر امام، ساخت کمربندی غرب و جنوب اهواز، تکمیل مطالعه آزادراه اهواز ـ پل زال، تقویت اعتبارات مورد نیاز توسعه راه‌های استان و تسریع در رفع نقاط حادثه‌خیز، لایروبی و پاکسازی محدوده اروند را از اهم مصوبات هیات دولت در بخش عمران و راهسازی در خوزستان عنوان کرد. رییس‌جمهور گفت: ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت در سال ۱۳۸۸، تامین و واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی مهر، افزایش تراکم بنا از ۱۲۰‌درصد به ۱۸۰‌درصد در شهرهای استان، افزایش سهم تسهیلات بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده، اختصاص ۲۴۰ میلیارد ریال برای کمک به توسعه فعالیت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان، اختصاص ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰۰ دستگاه ون و ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، اختصاص ۱۰ میلیارد ریال برای عمران و بهسازی مناطق محروم و امهال وام‌های بازسازی شهرهای خرمشهر و آبادان تا سالروز آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۸۸ از مهم‌ترین مصوبات هیات دولت در بخش مسکن و شهرسازی است. احمدی‌نژاد به استعدادهای خوزستان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: بخشودگی سود و کارمزد تسهیلات پرداختی به کشاورزان خسارت‌دیده ناشی از خشکسالی سال جاری و امهال یک‌ساله، اختصاص تسهیلات برای متقاضیان ساخت سیلو و انبارهای کشاورزی، انجام طرح‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی، افزایش سقف بیمه محصولات کشاورزی و نیشکری، اجرایی‌کردن شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی مهم‌ترین مصوباتی است که به منظور توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی در خوزستان به تصویب رسید.

وی ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی، گازرسانی به ۳۰۰ روستای جدید بالای ۱۰۰ خانوار، اجرای طرح توسعه واحدهای ۷ و ۸ نیروگاه رامین با مشارکت بخش غیردولتی و تامین منابع ارزی توسعه واحدهای نیروگاهی استان از طریق تسهیلات صندوق ذخیره ارزی را عمده‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در بخش انرژی نام برد. احمدی‌نژاد گفت: در بخش اقتصادی مقرر شد ۳۵۰ میلیارد تومان برای بنگاه‌های زودبازده و ۱۱۰ میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه برای واحدهای خوداشتغالی زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد، علاوه بر این، مجوز انتشار اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری‌های کشاورزی، عمرانی و تولیدی به خوزستان اعطا شد. وی افزود: اختصاص اعتبار برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تکمیل مساجد و مصلا‌ها، تکمیل و تجهیز آرامگاه قیصر امین‌پور، اختصاص اعتبار برای توسعه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و اختصاص اعتبار به مبلغ ۱۶۷ میلیارد ریال برای فعالیت‌های کمک به محرومان و مددجویان از اهم مصوبات دولت در بخش فرهنگی و رفاهی در خوزستان است. احمدی‌نژاد به تصمیمات اتخاذ شده در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: ساخت ۱۰ بیمارستان، پلی‌کلینیک، کلینیک و شش درمانگاه عمومی و تخصصی جدید، مطالعه پنج بیمارستان و یک آزمایشگاه مرکزی، اختصاص معادل ارزی ۵۵ میلیارد ریال برای تجهیز مراکز درمانی و آموزشی و تکمیل و تجهیز و راه‌اندازی ۳۶ پایگاه امداد و نجات کوهستانی و جاده‌ای از جمله این مصوبات به شمار می‌رود. رییس‌جمهور از استان خوزستان به عنوان یکی از زیباترین استان‌های کشور نام برد و گفت: تعیین ۲۹ منطقه نمونه گردشگری، مطالعه احداث شهرک و بازارچه صنایع دستی، ایجاد مراکز خدمات رفاهی برای راهیان نور و اختصاص اعتبار برای مرمت و بازسازی آرامگاه دانیال‌نبی با هدف توسعه صنعت گردشگری و توریسم در این استان به تصویب رسید.

احمدی‌نژاد ساخت سالن ورزشی در تمامی شهرهای استان، اختصاص ۲۹۰ میلیارد ریال برای کمک به بازسازی و تکمیل پنج مجموعه ورزشی موجود، احداث سالن‌های ورزشی در دانشگاه علوم پزشکی و تکمیل مجموعه‌های ورزشی کارگران در شش شهر را از مصوبات مهم در بخش ورزشی نام برد.

در سفر هیات دولت به استان خوزستان طرح‌هایی نیز به بهره‌برداری رسید که به آنها اشاره می شود.

افتتاح کارخانه شکر فارابی

در این سفر با حضور رییس‌جمهور کارخانه شکر فارابی در جاده اهواز ـ آبادان افتتاح شد.

بنابر این گزارش این کارخانه ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال را دارد و ساخت آن از تیر ۷۸ آغاز شده است. در مراسم افتتاح این کارخانه که در جاده اهواز آبادان قرار دارد علاوه بر رییس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از مقامات محلی خوزستان نیز حضور داشتند.

آغاز ساخت بزرگ‌ترین طرح انتقال آب

عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح انتقال آب کشور با عنوان غدیر نیز از طرح‌هایی بود که با حضور رییس‌جمهور در استان خوزستان آغاز شد.اجرای این طرح برای بهره‌برداری از آب کرخه به منظور تامین آب ‌٦/‌٣ میلیون نفر مردم خوزستان آغاز شده است و در شب عید غدیر مزین به نام غدیر شد.احمدی‌نژاد گفت: طول اجرای این طرح، ‌‌٨٥٠ کیلومتر است که بر این اساس بزرگ‌ترین طرح انتقال آب کشور است.

بندر سجافی هندیجان

بندر سجافی هندیجان نیز در این سفر با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، وزیر اطلاعات به بهره‌برداری رسید.بر اساس این گزارش هزینه صرف شده برای اجرای این طرح ۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است. کارفرمای این طرح اداره کل بنادر و دریا نوردی استان خوزستان بود. در این بندر، اداره بندر، اداره گمرک، باسکول، جرثقیل، سیستم‌ها و دکل مخابراتی، پارکینگ و دکل روشنایی ایجاد شده است.

بندر سجافی در مساحت سه هکتار، مجاور رودخانه زهره در فاصله ۳۸ کیلومتری شهرستان هندیجان واقع در جنوب شرقی استان خوزستان ساخته شده است.

کلنگ‌زنی پالایشگاه خلیج‌فارس رامهرمز

در ادامه این سفر کلنگ ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس رامهرمز به دست وزیر بهداشت و درمان در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار زده شد.

قرارداد ساخت این پالایشگاه با شرکت آتث آلمان منعقد شد و هدف ازساخت این پالایشگاه تولید بنزین و فرآورده‌های سوختی است.

پالایشگاه ۱۰ بشکه‌ای خلیج‌فارس رامهرمز با سرمایه‌ای بالغ بر هزار و ۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح گازرسانی هندیجان

طرح گازرسانی به شهرستان هندیجان از مصوبات دوراول سفر هیات دولت به استان خوزستان نیز با حضور وزیر اطلاعات به بهره‌برداری رسید.بر اساس اعلام استانداری خوزستان، این طرح با اعتبار یک صد میلیارد و۷۶۰ میلیون ریال اجرا شده است.برای اجرای این طرح در مجموع ۹۰ هزار متر خطوط انتقال و تغذیه گاز اجرا و ۷۸ هزارمتر شبکه گذاری انجام شده است.