اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: شرکت ملی حفاری با همکاری دانشگاه مهندسی نفت اهواز، مقررات حفاری را تدوین و منتشر می‌کند.

مدیر امور مهندسی شرکت ملی حفاری با اعلام این خبر گفت: به این منظور قراردادی با دانشکده مهندسی نفت اهواز بسته شده که بر اساس آن این دانشکده در مدت ۱۵ ماه با تجربیات ارزشمند متخصصان حفاری کشوراین قوانین را در قالب یک مجموعه علمی از مقررات حفاری و با نگاه ویژه به میدان‌های نفت‌وگاز ایران تدوین خواهد کرد.

مهران مکوندی اظهار کرد: در پیوند با این موضوع یک گروه کارشناسی متشکل از خبرگان حفاری شرکت ملی حفاری، نخبگان حفاری شرکت ملی مناطق نفت خیز و استادان دانشکده مهندسی نفت اهواز تشکیل شده است.

وی گفت: با وجود آنکه مجموعه مقررات با دید بومی تدوین می‌شود، اما با در نظر گرفتن دیدگاه فرامنطقه‌ای شرکت ملی حفاری ایران، از مشاوره یک دانشگاه معتبر خارجی در زمینه حفاری نیز بهره‌گیری خواهد شد تا مجموعه موردنظر کاربرد جهانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه شامل دستورالعمل طراحی و اجرای تمامی مراحل یک عملیات حفاری است که به دو زبان فارسی و انگلیسی در قالب دو نسخه چاپ خواهد شد.

مکوندی از جمله سرفصل‌های این مجموعه را طراحی حفاری چاه، مقررات کنترل چاه، طراحی تکمیل چاه، دستورالعمل سیال چاه، طراحی جداری و کنترل هدایت چاه برشمرد.