مشهد - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیر داخلی نشان حلال در ایران گفت: کسب نشان توسط واحد‌های تولیدی بازارهای ۵۷ کشور اسلامی را برروی محصولات ایرانی باز می‌کند.

حمید ساعدی در شهرک فناوری صنایع غذایی شمال‌شرق کشور گفت: ترویج نشان حلال می‌تواند فرصت‌های اقتصادی زیادی برای توسعه صادرات و تولید داخلی فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت مسلمانان جهان روزانه بیش از سه میلیارد دلار برای مواد غذایی هزینه می‌کند، گفت: جمعیت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون نفری مسلمانان معتقد به مصرف کالاهای حلال هستند و محصولات و کالاهایی که نشان حلال دارند، می‌توانند سهم مهمی از مصرف روزانه مسلمانان را به خود اختصاص دهند.مهندس ساعدی همچنین افزود: در حال حاضر کشور مالزی حدود پنج درصد از بازار حلال را پوشش می‌دهد که از این بازار درآمدی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار کسب می‌کند که این رقم از درآمد نفتی ایران نیز بیشتر است.

وی تصریح کرد: نشان حلال مالزی داخلی است، اما نشان حلال ایران متعلق به ۵۷کشور اسلامی است.

ساعدی اظهار کرد: اگر محصولات و کالاهای ایرانی بتوانند پنج درصد از بازارهای حلال را به دست آورند تحول بزرگی در عرصه اقتصادی به وجود آمده و موجب توسعه صادرات، اشتغال، ارزآوری و توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

وی گفت: حلال فقط شامل مواد غذایی نیست بلکه داروها، مواد آرایشی و پوشاک را نیز شامل می‌شود.وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی در ایران متولی اعطای نشان حلال به محصولات ۵۷ کشور اسلامی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه برای اعطای نشان حلال هزینه‌ای جزئی دریافت می‌شود و باید بودجه‌های لازم ازسوی دولت و بخش خصوصی به این مهم اختصاص یابد.ساعدی خاطرنشان کرد: هم‌اینک هزینه‌های این مرکز از محل کمک‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تامین می‌شود.