ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: به منظور اندازه‌گیری پارامترهای دریایی، توسط مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر به صورت مانوریک و برای اولین‌بار در سواحل جنوبی دریای خزر گشت دریایی انجام خواهد گرفت.

دکتر همایون خوش روان، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان مطلب فوق افزود: همزمان با بزرگداشت دهه فجر به منظور اندازه‌گیری پارامترهای دریایی در سواحل جنوبی دریای خزر و مشرف به بنادر اصلی شمال امیرآباد، بابلسر، نوشهر، انزلی و آستارا، این مرکز اقدام به انجام عملیات نمونه‌برداری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نمونه‌برداری از رسوبات بستر، بررسی توپوگرافی بستر دریا و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و اکولوژیکی دریای خزر مجموعه کارهایی است که در این طرح انجام خواهد شد.

دکتر خوش روان انجام این اقدام ملی را به منظور شناخت ماهیت طبیعی دریا در نواحی مشرف به مرزهای جمهوری اسلامی و تولید داده‌های مورد نیاز برای تکمیل بانک اطلاعات منابع آب و هواشناسی دریای خزر عنوان کرد و گفت: با تامین این اطلاعات در مدیریت مناطق ساحلی و طرح‌های مربوطه از آنها استفاده خواهد شد.

وی با بیان این که این عملیات تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد، افزود: پس از اتمام فعالیت‌های دریایی مجموعه داده‌های برداشت شده و نمونه‌های رسوبی به آزمایشگاه مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در ساری انتقال داده خواهد شد.

خوش روان تصریح کرد: پس از جمع‌بندی نتایج حاصل از داده‌ها وضعیت زیست محیطی آب‌های ساحلی و فرآیندهای فرسایشی و رسوب‌گذاری در مناطق مورد مطالعه قرار گرفته و ارزیابی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام این‌گونه فعالیت‌ها بتوانیم نقش تاثیرپذیری سواحل از فرآیندهای ساحلی و عکس‌العمل ساختاری بنادر نسبت به نیروهای محیطی را مورد مطالعه قرار دهیم.