جزئیات تشویق و تنبیه مشترکان آب در قم

مصرف ماهانه کمتر از ۷ متر مکعب آب در استان قم رایگان است

گروه استان‌ها - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از اجرای ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری اصلی و فرعی آب و فاضلاب طی نه ماه اول سال جاری در قم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی‌‌‌‌‌‌‌شرکت آب و فاضلاب استان قم، سیدعباس موسوی که به مناسبت گرامیداشت هجدهمین سالگرد تصویب قانون تشکیل شرکت‌‌های آب و فاضلاب در مجلس شورای اسلامی‌‌‌‌‌‌‌سخن می‌‌‌‌گفت، افزود‌‌: این مقدار لوله‌گذاری طی سال‌‌های گذشته بی‌نظیر بوده و بیش از ۸۰ درصد از اهداف شرکت آب و فاضلاب در بودجه نه ماه گذشته پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی سال جاری را برای شرکت آب و فاضلاب در خدمت‌رسانی به مردم سال خوبی ارزیابی و اظهار کرد‌‌: در فروردین ماه امسال همزمان با سفر دوم ریاست‌‌جمهوری به شهر قم، تصفیه خانه جامع فاضلاب شهر قم با ظرفیت ۲۵۰ هزار نفر و همچنین مخازن آب یزدان با حجم ذخیره ۲۰ هزار متر مکعب با خطوط انتقال آب و فاضلاب این تاسیسات به بهره برداری رسید.

سال آینده شرایط سخت تر می‌‌‌شود

وی در ادامه با اشاره به بحران خشکسالی در سال جاری خاطر نشان کرد: با توجه به پیش بینی‌‌های صورت گرفته سال آینده نیز همچنان با مشکل کم آبی مواجه خواهیم بود و هر چند ما به عنوان دستگاه خدمتگزار با فعالیت‌‌های شبانه روزی خود را آماده رویارویی با شرایط جدید می‌‌‌‌کنیم اما امسال شرایط سخت تری را پیش رو خواهیم داشت.

موسوی با بیان این که سد ۱۵ خرداد به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب قم تا قبل از خشکسالی ۷۰ تا ۷۵ درصد آب شهر قم را تامین می‌‌‌‌کرد، اظهار کرد‌‌: با توجه به این که حجم ذخیره آب سد نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشت، با مدیریتی که انجام شده میزان برداشت آب از سد را به ۵۰ درصد رساندیم و میزان برداشت از چاه‌‌ها و سفره‌‌های زیر زمینی را نیز افزایش دادیم.

وی افزود: به همین منظور چهار چاه جدید حفر و ۱۰ حلقه چاه نوسازی شد که در این زمینه شاهد رشد چهار برابری بودیم‌. همچنین ظرفیت سه ایستگاه پمپاژ آب شهر قم (شکوهیه، معصومیه و سالاریه) را با تلاش شبانه‌روزی به میزان ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه افزایش دادیم.

کم آبی را جدی بگیرید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه ضمن این که از مردم خواست مساله کم آبی را جدی بگیرند، گفت: به طور جدی در زمینه تامین و توزیع آب با مشکل مواجه هستیم و اگر همکاری مردم نباشد، بدون شک با مشکل قطعی آب مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر این که سال جاری به هیچ عنوان در شهر قم قطعی آب بر اثر بحران کم آبی نداشتیم، تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌‌هایی که شرکت آب و فاضلاب انجام داده است، اگر مردم همانند سال جاری همکاری مناسبی داشته باشند، تنها با ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف، هیچ گونه مشکلی در تامین آب در سال آینده نیز نخواهیم داشت.

افزایش ۱‌‌میلیارد لیتری مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه از رشد ۴/۱ درصدی میزان مصرف آب در شهر قم در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ۷۱‌‌میلیون و ۳۹۸ هزار متر مکعب آب طی ۱۰ ماه گذشته در قم توزیع شده است که این میزان نسبت به سال گذشته یک‌‌میلیون و ۵۰ هزار متر مکعب افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: هر چند مردم همکاری خوبی در سال گذشته باشرکت آب وفاضلاب داشته‌اند، اما همچنان میزان مصرف بالا است‌.

سرانه مصرف ۱۰۰ لیتر بیشتر از استاندارد

وی استاندارد سرانه مصرف آب هر نفر را در شبانه روز ۱۵۰ لیتر عنوان کرد و گفت: این میزان در شهر قم ۲۵۰ لیتر است که ۱۰۰ لیتر بالاتر از سرانه آن است که از مردم می‌‌‌‌خواهیم برای رسیدن به این میزان تلاش کنند.

کیفیت آب مطابق با استانداردها است

موسوی در ادامه با اشاره به ۸۲ مورد نمونه برداری از آب در نقاط مختلف شهر قم به منظور اندازه گیری کلر باقی مانده، گفت: با توجه به آزمایشات مختلف میکروبی، شیمیایی‌، فیزیکی و‌...که روی آب قم انجام می‌‌‌‌شود به مردم اطمینان کامل می‌‌‌‌دهیم هر دو شبکه آب شهر قم (آب شرب و بهداشتی) دارای کیفیت مناسب و برابر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت و استاندارد‌‌های ملی است.

وی خاطر نشان کرد: به این منظور در طول شبانه روز ۱۵۰ مورد نمونه‌برداری و آزمایش روی آب شهر قم صورت می‌‌‌‌گیرد‌.‌.

دستگاه‌‌ها حریم خطوط آب

را رعایت کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با اشاره به نگاه مثبت مجلس و دولت به قم گفت: خوشبختانه طی سال‌‌های گذشته قم تبدیل به یک کارگاه سازندگی شده است و همه دستگاه‌‌های اجرایی در حال فعالیت هستند، اما در این میان ما از دستگاه‌‌های اجرایی و پیمانکاران آنها می‌‌‌‌خواهیم که حریم خطوط آب را رعایت کنند و قبل از هر گونه حفاری نقشه مسیر لوله‌گذاری آب را از شرکت آب و فاضلاب اخذ کنند.

وی افزود: متاسفانه طی هفته‌‌های اخیر برخی فعالیت‌‌های دستگاه‌‌های اجرایی خسارت جدی به شبکه آب شهر قم رسانده که باعث هدر رفت مقادیر زیادی آب و کمبود فشار در برخی از بخش‌‌های شهر شد که امیدواریم با هماهنگی هر چه بیشتر دستگاه‌‌های اجرایی باشرکت آب و فاضلاب از بروز چنین خسارت‌‌هایی جلوگیری شود.

به چاه‌‌های آب داخل رودخانه نیازمندیم

موسوی همچنین با اشاره به وجود بسیاری از چاه‌‌های تامین آب شهر قم در بستر رودخانه اظهار کرد‌‌: به علت محدود بودن منابع تامین آب قم‌، تا آخرین قطره به آب این چاه‌‌ها نیازمندیم و با توجه به این که تنها حوزه حفر چاه بستر رودخانه است امیدواریم در فعالیت‌‌های اجرایی که در داخل رودخانه انجام می‌‌‌‌گیرد از صدمه به این چاه‌‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان این که در مواردی به حریم چاه‌‌ها صدمه وارد شده اظهار امیدواری کرد با یک مطالعه کارشناسی و دقت عمل بیشتر در خصوص فضای سبز و فعالیت‌‌های عمرانی داخل رودخانه شاهد بروز مشکلاتی برای چاه‌‌های آب نباشیم.

شهرداری، بزرگترین مصرف‌کننده آب

وی از شهرداری به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده آب شرب شهر قم یاد کرد و یادآور شد: با توجه به این که در سال‌‌های کم‌آبی قرار داریم امیداریم شهرداری نیز با استفاده از شبکه آب غیر‌شرب و منابعی که در اختیار دارد برای آبیاری فضای سبز شهری، شرکت آب و فاضلاب را در تامین آب شهر قم یاری رسانند.

مشترکین کم مصرف جایزه می‌‌‌‌گیرند

وی در ادامه با اشاره به تعرفه‌‌های آب شهر قم گفت: با توجه به مصوبه شورای اقتصاد، کسانی که در ماه کمتر از ۷ متر مکعب آب مصرف می‌‌‌‌کنند تماما از پرداخت آب بها معاف هستند که این گروه ۱۲ درصد از مشترکین شهر قم را تشکیل می‌‌‌‌دهند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: مشترکینی که در ماه زیر ۲۰ متر مکعب آب (الگوی مصرف) مصرف می‌‌‌‌کنند پولی که بابت مصرف آب می‌‌‌‌پردازند به قیمت سال ۱۳۸۳ است و شورای اقتصاد هیچ افزایشی برای این دسته از مصرف کنندگان قائل نشده است که ۴۰ درصد از مشترکین قم نیز در این گروه هستند.وی اظهار کرد‌‌: بقیه مشترکان قمی‌‌‌ نیز بالای الگوی آب مصرف می‌‌‌‌کنند که این گروه سالانه ۱۰ درصد افزایش قیمت آب بها دارند.موسوی از پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف خبر داد و گفت: مشترکینی که ۲۰ درصد از دوره مشابه سال قبل آب کمتر مصرف کنند مشمول دریافت جایزه می‌‌‌‌شوند که در قبوض آنها درج می‌‌‌شود‌.

اختصاص ۳۱‌‌میلیارد ریال برای مقابله با خشکسالی

وی همچنین با قدردانی از وزارت نیرو و استانداری و معاون استانداری از اختصاص ۳۱‌‌میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با خشکسالی به شرکت آب و فاضلاب خبر داد و گفت: ساخت خط انتقال ۴۰۰‌‌میلی متر در منطقه علی آباد‌، ساخت خط انتقال ۶۰۰‌‌میلی‌متر پردیسان، ساخت خط انتقال ۸۰۰‌‌میلی‌متر پردیسان، ساخت ایستگاه پمپاژ شکوهیه، خرید دیزل ژنراتور برای تاسیسات معصومیه، سالاریه، مهدیه، تکمیل رینگ شهری قم و بازسازی و بهسازی چاه‌‌های منطقه علی‌آباد و داخل شهر از جمله موارد هزینه ‌کرد این اعتبارات است.