مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد‌‌: نخستین همایش ملی توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی با همت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی و با همکاری سازمان بازرگانی استان در مشهد برگزار شد‌‌. رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن مشهد در این همایش گفت‌‌: ما هنوز در حوزه تجارت الکترونیک کمبود قوانین برای رسمیت دادن شیوه این تجارت را احساس می‌‌‌کنیم.

حسین شافعی با اشاره به اینکه این تجارت با مدیریت زمان تمامی‌‌‌ فاصله‌‌های موجود میان مبادلات اقتصادی را از میان می‌‌‌برد، پیدا کردن جایگاه مناسب در صحنه رقابت جهان را امری لازم برشمرد.

وی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تجارت الکترونیک و اهمیت لازم برای انجام مبادلات الکترونیکی را اصل اساسی عنوان کرد.استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: خلق و تولید ثروت ملی در گرو توسعه تجارت الکترونیک است. محمد جواد محمدی‌زاده افزود: در بخش تجارت الکترونیک بیشتر از مشکلات سخت افزاری دچار مشکلات نرم افزاری هستیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: تجارت الکترونیک یکی از وجوه فن‌آوری اطلاعات است که در عرصه اقتصاد حضور پیدا کرده و اکنون نیز مبادلات تجاری برپایه اطلاعات الکترونیکی رونق یافته است.

محمدی‌‌زاده با اشاره به این موضوع که تجارت الکترونیک در مقابل نقاط قوت نقاط ضعف را نیز عریان به نمایش می‌‌‌گذارد، افزود: در این حوزه اگر برنامه ریزی مدرن وجود نداشته باشد خسارات

جبران ناپذیری به وجود می‌‌‌آید.وی گسترش سریع بازار کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌‌های مبادلاتی، کاهش تورم و ایجاد اشتغال را از مزیت‌‌های تجارت الکترونیک معرفی کرد. استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۶، ۸/۱۲ تریلیون دلار که بیش از ۵۵ درصد کل سهم تجارت جهانی است، تجارت الکترونیک به خود اختصاص داد و این در حالی است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۰۴ رشد ۶۴/۸۰ درصدی داشته است.

وی کریدور خراسان رضوی را به عنوان استان پیشتاز در کشور، بستری مناسب برای تحقق تجارت الکترونیک در این استان معرفی کرد و در ادامه این رویداد را رکن رکین تجارت الکترونیک معرفی کرد.وی در پایان خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی ‌‌‌به همت اتاق بازرگانی و سازمان بازرگانی شد و تاکید کرد: در گسترش فرهنگ تجارت الکترونیک نقش فرهیختگان و دانشگاهیان هرگز نباید فراموش شود.