دنیای‌اقتصاد ـ کرمان ـ مجید نعمت الهی: با همه دشواری‌ها و مشکلاتی که فعالان بخش خصوصی کرمان در سال ۹۱ پیش روی خود داشتند، اما نمایندگان آنها در اتاق بازرگانی، تمام توان خود را برای کاستن از مشکلات بخش خصوصی و هموار کردن راه برای ادامه فعالیت بخش خصوصی به کار گرفتند. محسن جلالپور، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق کرمان گفت: بیشترین دغدغه بخش خصوصی استان، توسعه کرمان است و از ابتدای حضور هیات‌رییسه جدید در اتاق بازرگانی، با این نگاه که به دلیل بحران آب، کشاورزی نمی‌تواند محور توسعه استان باشد، توسعه صنعتی و معدنی استان دنبال شده است. جلالپور افزود: در حال حاضر تولید بیش از ۶/۸ میلیون تن فولاد، بیش از ۲۰ میلیون تن گندله و ۲۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، توسعه صنایع مس و صنایع پایین دستی مس، توسعه سنگ‌های تزیینی، توسعه صنعت نساجی و فرش و گردشگری استان در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به ظرفیت‌های کرمان برای جذب سرمایه‌گذار گفت: یکی از مهمترین موارد در این زمینه، سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی عمانی‌ها در کرمان است که به عنوان بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری شهری در اسفندماه۹۱ به بار نشست. سرمایه‌گذاری‌های مشترک با قطر و گرجستان هم در پروژه‌های عمرانی، بخش سنگ و محصولات گلخانه‌ای به تدریج به سرانجام می‌رسد.

رییس انجمن پسته ایران در مورد شوک دولت به بازار پسته به‌عنوان ارزآورترین محصول صادرات غیرنفتی، با بیان اینکه در شرایط فعلی ما به ارزآوری نیاز جدی داریم ، افزود: باید همه توان خود را برای توسعه صادارت بگذاریم و با حمایت از صادرات پسته، بخشی از نیاز ارزی کشور را برآورده سازیم. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری سنگینی برای باغات پسته، تولید، فرآوری و صادرات این محصول در یک دوره زمانی طولانی انجام شده تا اینکه توانسته‌ایم بیش از ۵/۱ میلیارد دلار برای کشور از صنعت پسته ارزآوری داشته باشیم، افزود: این مساله با صرف هزینه و سرمایه‌گذاری زیاد محقق شده است و نباید ممنوعیت‌هایی را ایجاد و اعتماد عمومی را در داخل و خارج خدشه‌دار کنیم.

جلالپور افزود: دستاوردهای خوبی در زمینه ۴ اولویت برنامه‌ای اتاق کرمان در سال۹۱ یعنی سرمایه‌گذاری، آب، فولاد و فرش داشته‌ایم و در سال ۹۲ به این موارد، توسعه جنوب استان کرمان، توسعه کشت گلخانه‌ای و توسعه معادن و گردشگری هم به‌عنوان اولویت‌های کاری اتاق کرمان افزوده خواهد شد.

محسن جلالپور در پایان تصریح کرد: سال ۹۲ با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر کرمان در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی، سال خوبی برای اقتصاد استان و سال تولید و پشتیبانی از صادرات و تولید صادرات گرا خواهد بود.