بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: بیش از ۱۰‌میلیون مترمکعب سیلاب پشت سدها، بندها و آبخوان‌های طرح‌های آبخیزداری خراسان جنوبی ذخیره شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری را کنترل سیل و رسوب عنوان کرد و گفت: ساخت بندهای خاکی، سنگی، ملاتی و گابیونی علاوه‌بر کاهش خسارات سیل و اثرات خشکسالی در ذخیره‌سازی آب‌های زیرسطحی و زیرزمینی نیز نقش بسزایی دارد. شریفی تعداد بندهای خاکی استان را ۷۰ مورد اعلام کرد و ادامه داد: در بیش از ۵۲ بند از طرح‌های آبخیزداری بین ۳۰ تا ۱۰۰‌درصد آبگیری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۰‌میلیون مترمکعب سیلاب تا بیست و یکم فروردین‌ماه پشت این بندها ذخیره شده، افزود: از این میان یک میلیون و ۳۶۰‌هزار مترمکعب در طرح آبخوان بیرجند و بقیه استحصال شده است.

وی با اشاره به اینکه هر متر مکعب آب در استان بین ۲هزار و ۵۰۰ تا ده هزار ریال به فروش می‌رسد، افزود: اگر قیمت هر مترمکعب آب‌های ذخیره شده پشت بندها را ۴‌هزار و ۵۰۰ ریال محاسبه کنیم ارزش افزوده این سیلاب‌ها حدود ۴۵‌میلیارد ریال برآورد می‌شود که این میزان ارزش افزوده معادل اعتباری است که طی یک سال در بخش آبخیزداری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هر چند بارندگی‌های بهاری اثرات بسیار مطلوبی بر مراتع و اراضی منابع طبیعی داشته، ولی از بین‌رفتن ۱۰ سال خشکسالی احتیاج به همین مقدار بارندگی دارد تا آب‌های از دست رفته از سفره‌های آب زیرزمینی را جبران کند، بنابراین هنوز خشکسالی در خراسان جنوبی تمام نشده است.