بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌های کشور در بیرجند گردهم آمدند.

براساس این گزارش، این گردهمایی به منظور تبادل نظر و بحث و بررسی پیرامون مسائل اقتصادی کشور، محدودیت‌ها و موفقیت‌های استانداری‌ها در مدیریت راهبردی اقتصادی استان‌ها، گردهمایی مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها در فواصل زمانی مختلف برگزار شد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌های وزارت کشور در این گردهمایی گفت: در سال گذشته سرمایه‌گذاران خارجی بیش از ۲۳میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند که معادل کل سال‌های قبل از انقلاب در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران است.

محمدرضا صالحی در خصوص بنگاه‌های زودبازده افزود: بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده در کشور پیشرفت خوبی داشته‌اند؛ اما این بنگاه‌ها نتوانسته‌اند اشتغال پایدار در کشور ایجاد کنند که این امر نیازمند ایجاد خوشه‌های صنعتی در استان‌ها است.

وی ادامه داد: بانک‌ها به دلیل عدم نقدینگی یک قفل بزرگ بر پیکره بنگاه‌های زودبازده زده‌اند که با جلساتی که با رییس بانک مرکزی داشتیم امیدواریم بتوانیم وام‌هایی را که در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مصوب زودبازده تحویل گیریم تا اشتغال توسط این بنگاه‌ها با سرعت در حال رشد باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌های وزارت کشور با اشاره به اینکه دولت بر آن است که بازارچه‌های مرزی را در کشور توسعه بخشد، گفت: اثرگذاری بازارچه‌های مرزی در بالا بردن رشد اقتصادی استان‌های مرزی بسیار است و دولت تقویت و توسعه این بازارچه‌ها را مد نظر دارد.

صالحی بر تقویت شورای ساماندهی بازارچه‌های مبادلات مرزی در استان‌ها تاکید کرد و افزود: یکی از مسائلی که در کارگروه‌های اقتصادی بیان می شود دادن گزارشی از عملکرد بازارچه‌های مرزی توسط مدیران دفاتر اقتصادی استان‌ها است تا بتوان براساس یک کار کارشناسی شده تقویت لازم را به بازارچه‌های مرزی دهیم.

وی در خصوص اهداف برگزاری همایش مدیران دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استان‌ها در خراسان جنوبی اذعان کرد: استفاده از نظرات تجربی و تخصصی مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استان‌ها، تشکیل کارگروه‌هایی در این گردهمایی و بررسی مسائل گردشگری، صنایع دستی و مباحث صنعتی، استفاده از نظرات مشورتی، فنی و تخصصی افراد برای هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های ذی‌ربط در مسائل اقتصادی از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است.