افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برقابی در خوزستان

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از بالا بردن ظرفیت تولید نیروگاه‌های برقابی طی سال جاری خبر داد.

معین پور، در همایش تبیین اصلاح الگوی مصرف و راهکارهای مقابله با خشکسالی، با اشاره به این مطلب با بیان این که باید در جهت اصلاح الگوی مصرف گام برداریم، افزود: نیروگاه‌های حرارتی رامین، زرگان و آبادان و نیز میزان محدودی برق که از طریق پتروشیمی تولید می‌شود، مهم‌ترین منابع تامین‌کننده برق در خوزستان هستند.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از برق مورد نیاز خوزستان توسط نیروگاه‌های برقابی که سراسری هستند تامین می‌شود، توضیح داد: سال گذشته نتوانستیم به خوبی از نیروگاه‌های برقابی استفاده کنیم و مجبور شدیم با استفاده از برنامه زمان‌بندی برای مصرف برق و نیز اعمال خاموشی، کمبود برق را جبران کنیم.

معین پور در ادامه اظهار کرد: به دلیل آن که در سال گذشته بخش قابل‌توجهی از برقی که به واسطه نیاز به خوزستان وارد می‌شد، به دلیل بعد مسافت، تلف شد، امسال با هماهنگی صورت گرفته بین وزارت نیرو و استانداری خوزستان قرار شد ظرفیت تولید برق در استان خوزستان را از طریق نیروگاه‌های برقابی، با آبگیری سد کارون ۳ بالا ببریم.

وی با اشاره به تولید ۳۴۷۰‌مگاوات برق از نیروگاه‌های برق آبی استان طی امسال گفت: جمع تولید و دریافت برق در استان ۵۹۵۰‌مگاوات و میزان مصرف نیز ۵۹۲۶‌مگاوات پیش‌بینی شده است.

معین‌پور همچنین با اذعان به اینکه ۲۴‌مگاوات مابه تفاوت تولید و مصرف برق نمی‌تواند حاشیه امنیت مناسبی باشد، افزود: اگر در مصرف رعایت و صرفه جویی را ادامه دهیم، مشکلی نخواهیم داشت؛ در غیر این صورت ناگزیر از اعمال خاموشی خواهیم بود. ضمن اینکه اگر بتوانیم طی امسال، ۳۰۰‌مگاوات صرفه‌جویی کنیم در واقع به برق سراسری کشور کمک کرده و حداقل به اندازه مصرف برق یکی از استان‌های کوچک کشور صرفه‌جویی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به استان خوزستان به عنوان دومین مصرف‌کننده برق در کشور، گفت: مصرف برق خانگی خوزستانی‌ها، ۱۳‌درصد کل مصرف برق خانگی در کشور است، این در حالی است که تعداد مشترکان در این استان، ۸/۴‌درصد کل مشترکان کشور است.

معین‌پور افزود: ۱۴‌درصد برق کل کشور را در خوزستان مصرف می‌کنیم و این به دلیل آن است که به علت طولانی بودن فصل گرما در خوزستان بیشترین مصرف و بیشترین پیک را داریم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان نیزدر این مراسم گفت: ستاد خشکسالی هیچ وقت به پدیده خشکسالی به دیده بحران نگاه نکرده است.

طباطبایی افزود: خشکسالی یک پدیده طبیعی و جزو وضعیت آب و هوایی کشور ما است که هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که ستاد خشکسالی در جهتی حرکت کرده که کمترین خسارت به مردم وارد شود، افزود: طی دوران خشکسالی که دومین سال آن را سپری می‌کنیم، خسارت‌هایی به ملت وارد شد، ولی خوشبختانه همت والای ملت و خادمین آنها در بدنه دولت، باعث شده به سمتی پیش رویم که فرصت طلایی برای تبیین اصلاح الگوی فرصت و نهادینه کردن مساله صرفه‌جویی و مصرف بهینه به وجود آید.