اهواز - خبرنگاردنیای اقتصاد : طرح بیابان‌زدایی ۲۰۰‌هزار هکتار عرصه شنی در استان خوزستان اجرا می‌شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در دومین نشست کمیته تخصصی ۲۰۰هزار هکتاری بیابان‌زدایی با اعلام این مطلب پالایشگاه آبادان را ملزم کرد تا مالچ مورد نیاز برای بیابان‌زدایی ۲۰۰‌هزار هکتار از عرصه‌های شنی خوزستان را تامین کند.

وی با بیان اینکه تولید توان مالچ در پالایشگاه آبادان بسیار بالاتر از حجم کنونی است‌، افزود‌: ضروری است که با توجه به اهمیت این طرح مدیران این شرکت، مالچ مورد نیاز این طرح را به دور از هر گونه بخشی‌نگری تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح از مصوبات سفر دور دوم هیات دولت به خوزستان است، خاطرنشان کرد‌: با توجه به گستردگی و اهمیت این طرح و تاکید رییس‌جمهور و وزیر نفت، مدیران اجرایی آن باید در این زمینه نهایت تلاش خود را کنند وبا عزمی جدی وارد عرصه کار شوند‌. همچنین در این نشست مدیر کل منابع طبیعی استان نیز با بیان اینکه این طرح باید در مدت ۵ سال به اجرا در آید، گفت :براساس مطالعات انجام شده میزان اعتبار برآورد شده برای این طرح ۷۷۳‌میلیارد تومان است‌.

صابر پور با اشاره به اینکه این طرح در ۸ مرحله ودر ۶ شهرستان استان اجرا می‌شود، گفت: این طرح در شهرستان‌های اهواز، شوش، امیدیه، هندیجان، ماهشهر و دشت آزادگان اجرا می‌شود که در ازای هر هکتار بیابان‌زدایی عرصه‌های شنی ۴میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای مرحله اول این طرح ۳۰‌هزار و ۵۰۰ هکتار برآورد شده است. صابر پور در خصوص مشکلات مالچ پاشی گفت: از جمله عمده‌ترین این مشکلات، نبود مخزن برای ذخیره‌سازی مالچ است و نکته قابل توجه نیز در مالچ پاشی این است که مالچ پاشی در مناطق بیابانی باید پس از بارش حداقل ۳۰‌میلی متر باران صورت پذیرد و این مساله با توجه به وجود خشکسالی‌ها کمی کار را مشکل می‌کند.