نقش ناوگان عمومی در تصادفات پنج‌درصد است

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: نقش ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای در تصادفات پنج‌درصد است و این در حالی است که ۳۵درصد کل جابه‌جایی مسافر در کشور بر عهده این بخش است. وی مدیریت ظرفیت خالی اتوبوس‌های بین شهری، استفاده از یک خودرو در مسیرهای متفاوت و به کارگیری چند‌ راننده برای یک وسیله نقلیه و نیز نرخ ناوگان حمل‌ونقل عادی را از دستورات کاری دفتر حمل‌ونقل مسافر کشور اعلام کرد.

باقر جوان در نشست بررسی مشکلات و موانع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری استان خراسان‌جنوبی در بیرجند، با تاکید بر ارائه خدمات مطلوب اعم از برخورد مناسب عوامل و دست‌اندرکاران به مسافران بین شهری که خود زمینه‌ساز توجیه و اقتصادی کردن این فعالیت هستند، گفت: طرح همنامی شرکت‌های مسافربری در صورت اجرای کامل طرح برای طرفین بهره‌بردار اعم از مسافران به عنوان خدمات‌گیرنده و شرکت‌های مسافربری به عنوان خدمات‌دهنده مفید است.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان‌جنوبی رسیدگی به مشکلات ملموس مردم و رفع دغدغه‌های عمومی آنها در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر را یکی از سیاست‌های اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان برشمرد و افزود: در همین راستا به منظور تبادل نظر و ارائه راهکارهای لازم برای تسریع در رفع آن و کمک به روان‌سازی مسافرت‌های برون شهری این‌گونه نشست‌های کارشناسی از ضروریات است که امیدواریم مثمرثمر واقع شود.

جواد وحدتی فرد ظرفیت انجمن‌های صنفی را بسیار بالا دانست و پیشنهاد کرد که انجمن‌های صنفی با ارائه پیشنهادهای مکتوب خود زمینه کارشناسی مسائل حمل‌ونقلی را که بسیار ارزشمند است، فراهم آورند، زیرا سبب می‌شود تا تصمیم‌گیران از پشتوانه تخصصی نظرات انجمن بهره مناسبی را ببرند.

سعید بنی‌اسدی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز با بیان اینکه مسوولیت حمل و نقل به طور مطلق با شرکت‌های حمل و نقل است، افزود: بر اساس ماده ۲۰ و ۲۱ آیین‌نامه تاسیس گاراژها مصوب ۲۴ تیر سال ۱۳۶۴ ظرفیت توشه مجاز همراه مسافر برای هر نفر در وسیله نقلیه عمومی ۴۰ کیلوگرم است که ۲۰ کیلو‌گرم آن از پرداخت کرایه معاف و ۲۰ کیلوگرم دیگر شامل دریافت کرایه می‌شود.

وی تنظیم قرارداد برای اجرای طرح همنامی شرکت‌های مسافربری، حذف حق فسخ و جایگزینی حق خسارت در مفاد قرارداد شرکت‌های حمل و نقل و وسایط نقلیه عمومی، فراهم کردن زمینه استفاده از کارت‌های هوشمند و احیای ارزش و اعتبار آنها را از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر حقوقی این سازمان برشمرد.