9 راهـکار برای سامان‌دهی مسیـل‌ها در خراسان جنوبی تصویب شد

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: ۹ مصوبه برای سامان‌دهی مسیل‌ها در خراسان جنوبی طی سال جاری به تصویب رسید. بر اساس این گزارش، بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه‌های محدوده شهر بیرجند بر اساس اولویت اعلام شده، تسریع در بازگشایی مسیر رودخانه چهار راه از محل تاسیسات آب شیرین‌کن تا رودخانه پل باغ با همکاری شهرداری بیرجند، سامان‌دهی رودخانه چهارده حد فاصل تاسیسات آب شیرین کن تا بلوار شهید آوینی از جمله این مصوبات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان دراولین جلسه کارگروه تخصصی سیل و طغیان خراسان جنوبی با اعلام این مطلب به سامان‌دهی رودخانه پل باغ از محدوده بلوار غفاری تا سردخانه بیرجند توسط شهرداری، لایروبی کانال‌ها و مسیرهای داخل شهر، اتصال کانال سراب به پل خیابان شهید محلاتی و بازگشایی رودخانه شکراب اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی هنگام سیلاب در اسدیه ۳۲، مختاران ۷۳ و بیرجند ۲۸‌میلی‌متر بوده است.

وی برنامه‌ریزی برای مقابله با دیگر موارد احتمالی را خواستار شد و ادامه داد: در برخی نقاط به حریم بستر رودخانه‌ها تجاوز شده بود که مجوزهایی برای رفع تصرف از مراجع قضایی گرفته شده و برای سامان‌دهی و کنترل رودخانه‌ها اعتباراتی مصوب شده و اختصاص یافته است.

وی در ادامه روند صدور سند را بررسی کرد و افزود: خیلی از زمین‌های اطراف شهر به نام ملی ثبت شده و منابع طبیعی هم با یک سند، محدوده‌ای را در اختیار دارد، اما وضعیت آبراهه‌ها، داخل آن دیده نشده است. از این رو در شرایط مشابه گاهی حق ورود به رودخانه‌ها را نداریم.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به اجرای شبکه فاضلاب در شهر، از هدایت آب باران از منازل به این شبکه جلوگیری شود تا آب سالم و مفید از دست نرود، همچنین بهره‌برداری از آب باران، چاه جذبی در منازل ایجاد تا باران به آن هدایت شود.

دبیر ستاد حوادث غیر‌مترقبه استان هم گفت: ۲۳ کارگروه در بحث آمادگی زیر مجموعه این ستاد است که ۱۳ کارگروه عملیاتی است و سیل و طغیان را شامل می‌شود که برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خسارات ناشی از سیل نیز از وظایف این کارگروه‌ها است و مطالعات در افزایش کیفیت و اجرای برنامه‌ها موثر است گرچه برای این کار نیاز به گذشت زمان دارد.

آخوندی اجرای مطالعات زیربنایی و عملیاتی کردن طرح‌های مقابله با سیلاب و طغیان رودخانه را از جمله اقدامات برای کاهش خسارات عنوان کرد و ادامه داد: آموزش امری مهم است که تاکنون به صورت کلی و پراکنده انجام شد.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به تدوین برنامه ۵ ساله توسعه، تاثیر کارگروه سیل و طغیان رودخانه‌ها نیز در برنامه‌ها دیده شود، تا شاخص‌ها ارتقا یابد.