ساخت 37 واحد بزرگ صنعتی در قزوین

گروه استان‌ها - رییس جمهوری و هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی بار دیگر میهمان مردم استان قزوین شدند تا از نزدیک نتایج اجرای مصوبات دور قبل را بررسی کرده و برای آبادانی هر چه بیشتر این استان مصوبات دیگری به تصویب برسانند. ۱۶۰ مصوبه

بر اساس این گزارش دومین سفر هیات دولت به استان قزوین با ۱۶۰ مصوبه در بخش‌های مختلف همراه شد. رییس‌جمهور در پایان سفر دو روزه خود به استان قزوین، مصوبات هیات دولت در استان و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد. دکتر احمدی نژاد در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در بخش‌های مختلف صنعتی، ورزشی، کشاورزی، آب، فرهنگی، مسکن و انرژی ۱۶۰ بند مصوبه به تصویب رسید که حرکت استان را با جهش خوبی همراه خواهد کرد.

احمدی‌نژاد تصویب ۳۷ طرح بزرگ صنعتی با تسهیلات پشتیبان، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، ارائه تسهیلات برای زیرساخت شهرک‌ها و معادن، تصویب ۳ ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی سنگ، اختصاص یا ایجاد یک شهرک صنعتی برای سرمایه‌گذاری خارجی، رفع ممنوعیت از شعاع ۱۲۰کیلومتری، احداث صنایع در منطقه بوئین‌زهرا، اختصاص اعتبار برای تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام و طرح‌های نیازمند سرمایه‌گذاری جدید، تامین اعتبارات بنگاه‌های زودبازده که جذب نشده و نیمه‌کار مانده را از دیگر تصمیمات هیات دولت در استان قزوین عنوان کرد. رییس جمهور گفت: ۱۰۰میلیارد تومان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه برای خوداشتغالی

امور ضروری مانند ازدواج زوج‌های جوان اختصاص یافت.

مسکن مهر شتاب می‌گیرد

احمدی نژاد همچنین از تسریع در اجرای طرح مسکن مهر و اختصاص زمین در شهرهای فاقد زمین برای ساخت مسکن مهر، تخصیص اعتبار لازم برای ساخت پنج‌هزار واحد‌ روستایی و کمک به فعالیت شهرداری‌ها، دهداری‌ها و پیشگیری از حوادث هم به عنوان دیگر مصوبات هیات دولت یاد کرد و افزود: برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ۲۰ هکتار زمین از سوی دولت به عنوان بانک زمین و تنخواه داده می‌شود و شهرداری‌ها از ۱۰۰میلیون تا ۱۰۰میلیارد تومان می‌توانند از محل فروش اوراق مشارکت، فعالیت‌های خود را توسعه دهند.

وی افزود: برای تجهیز و توسعه حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری نیز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۰ دستگاه مینی‌بوس و دوهزار دستگاه تاکسی هم تامین اعتبار می‌شود. به گفته احمدی‌نژاد در بخش راه هم تصمیمات خوبی گرفته شده است و تصویب شد تمام نیازهای راه روستایی، شهری، بزرگراه و راه آهن در یک‌دوره ۲ تا۴ ساله سامان یابد و با اتصال شهرک‌های صنعتی به راه آهن، تامین اعتبار ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح، ایمن‌سازی خطوط راه‌آهن درنقاط تقاطع و مطالعه قطار سریع شهری قزوین، تهران و پایانه‌های صادراتی تامین شود.

آب و کشاورزی

در این بخش نیز رییس جمهور از تصویب مطالعه و طراحی تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی، تسریع در مطالعه سدها بویژه سد نهب و بالاخانلو خبر داد و افزود: مطالعه و طراحی طرح بزرگ و مهم انتقال آب الموت رود به دشت قزوین، استفاده از پساب تصفیه خانه‌های البرز و قزوین، مطالعه شبکه فاضلاب شهرهای مشکل‌دار از دیگر مصوبات بود.وی اظهار کرد: ایجاد بورس کالاهای کشاورزی، مرمت و بازسازی اساسی شبکه‌های آبیاری دشت قزوین، حفاظت از اراضی باغی ، آبخیزداری و ایستگاه‌های تحقیقاتی، احیای باغ‌های سنتی از دیگر مصوبات است که در این بخش، یک ردیف اعتباری با حداقل ۷۰میلیارد تومان اعتبار برای امور کشاورزی اختصاص یافت و مقرر شد برای توسعه آبیاری تحت فشار و مدرن به میزان متقاضی دولت سهم ۵۰درصدی خود را تامین کند.همچنین ۵۰میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و پرداخت تسهیلات برای توسعه باغ‌های زیتون و اجرای ۲۰هزار هکتار شبکه ۳ و ۴ و مبلغ ۲۵میلیارد تومان هم برای اجرای طرح‌های خشکسالی و پرداخت خسارت کشاورزان به تصویب رسید.

انرژی

رییس‌جمهور در خصوص مصوبات بخش انرژی هم گفت: دو واحد پایین دست پتروشیمی توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد و ساخت پنج نیروگاه ۲۰ مگاواتی جدید، ۲۲ جایگاه سوخت گاز طبیعی، تکمیل مطالعه گازرسانی به الموت قزوین و سایر شهرها و تامین نیاز شبکه برق استان هم در دستور کار قرار گرفت.در این سفر، طرح‌هایی نیز به بهره‌برداری رسید که به آنها اشاره می‌شود.

سد نهب در تاکستان

همزمان با سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان قزوین، عملیات اجرایی سد نهب در شهرستان تاکستان با حضور وزیر نیرو آغاز شد. سد مخزنی نهب از نوع سد خاکی با هسته شنی با هدف ذخیره سازی جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه «خررود» و تنظیم آب برای بهبود آبیاری اراضی کشاورزی و همچنین تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین ساخته خواهد شد.

وزیر نیرو در این مراسم گفت: سد یاد شده با ظرفیت ذخیره سازی ۴۰میلیون و ۷۰۰هزار متر مکعب آب، با یک‌هزار و ۷۰۰ متر طول تاج و ۹ متر عرض تاج ساخته می‌شود.

پرویز فتاح، هزینه ساخت و راه‌اندازی سد را بیش از یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد ریال پیش‌بینی کرد و گفت: زمان تکمیل طرح ۴۸ ماه خواهد بود که امید است تا پایان سال‌جاری ساخت بند انحرافی سد به اتمام برسد.

شش طرح آموزشی

در این سفر همچنین شش طرح علمی و آموزشی با حضور وزیر آموزش و پرورش در شهرستان‌های قزوین و بوئین زهرا به بهره برداری رسید. بهره برداری از مدرسه ۱۲ کلاسه رزبان نخستین طرحی بود که با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری رسید. این طرح که کلنگ ساخت آن در سال ۸۶ بر زمین زده شده دارای ۹ کلاس ، یک آزمایشگاه، یک کارگاه حرفه و فن، یک سالن چند منظوره و یک اتاق سمعی و بصری است. زیربنای این طرح یک‌هزار و ۴۰۰ متر مربع و دارای اسکلت فلزی با سقف کامپوزیت و استحکام بالا در زمان وقوع زلزله است. برای ساخت این طرح، اعتباری در حدود شش‌میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال هزینه شده است. در ادامه آموزشکده فنی نجف‌آباد قزوین نیز با سقف اعتباری بالغ بر ۴۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. این طرح که از سال ۸۲ کلنگ ساخت آن بر زمین زده شده بود با توجه به سیاست اتمام طرح‌های نیمه تمام در دولت نهم در سال‌جاری به بهره‌برداری رسید. این طرح دارای ۱۰هزار و ۳۲۸ متر مربع زیربنا و مجهز به ۲۰ کلاس، ۲۵ اتاق، آزمایشگاه و کارگاه‌های مجهز به وسایل آموزشگاهی است. نوع اسکلت این ساختمان نیز فولادی با سیستم دوگانه قاب خمشی و دارای استحکام بالا در حین وقوع زلزله است. همچنین با حضور وزیر آموزش و پرورش طرح دبیرستان نابینایان و ناشنوایان جان زاده به بهره‌برداری رسید.

کارخانه آپادانا سرام

در جریان دومین سفر استانی هیات دولت به قزوین فازهای تکمیلی طرح کارخانه آپادانا سرام قزوین که بزرگ‌ترین کارخانه تولید سرامیک خاورمیانه محسوب می شود با حضور وزیر رفاه و تامین اجتماعی افتتاح شد. طرح توسعه فازهای جدید کارخانه آپادانا سرام قزوین یکی از مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به قزوین است که پس از گذشت نزدیک به دو سال از تصویب این مصوبه، این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.