کسری 4 میلیارد متر مکعبی آب در سدهای خوزستان

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: مجموعه آوردهای رودخانه‌های خوزستان از ابتدای سال آبی ۸۸-۸۷ در سدهای ساخته شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲میلیارد مترمکعب کسری نشان می‌دهد.

سیامک شیرزاد در جلسه ستاد خشکسالی خوزستان با تشریح آخرین وضعیت منابع آبی استان افزود : مجموعه آوردهای رودخانه‌‌های خوزستان از ابتدای سال آبی ۸۸-۸۷ در تمام سدهای ساخته شده ۷میلیارد و ۶۷میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته ۹میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه سال آبی جدید را باحدود ۴میلیارد مترمکعب کسری در مخازن سدها آغاز کردیم، افزود: خوشبختانه با همکاری و هماهنگی که در مجموعه مدیریت منابع آب و استانداری انجام شده، وضعیت آب پشت سدها، ۷میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب و حجم آب قابل بهره‌برداری نیز در حدود ۵/۲میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال آبی ۸۸-۸۷، بیش از ۷میلیارد مترمکعب کاهش مصرف داشتیم، توضیح داد: در بین سدهای استان، وضعیت سدهای شاخه کارون نسبت به سال گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است. این در حالی است که در حوزه کرخه وضعیت نسبت به سال گذشته نامناسب‌تر شده است و در حوزه مارون نیز افزایش ۵ متری ارتفاع آب پشت سد نسبت به سال گذشته باعث شده که در این خصوص حدود ۵۵میلیون متر مکعب آب قابل بهره‌برداری داشته باشیم.

شیرزاد همچنین با بیان این که در حال حاضر توان لحظه‌ای تولید ما نسبت به سال گذشته حدود ۱۹۰۰ گیگاوات ساعت افزایش پیدا کرده است، گفت: در گذشته تولید برق در خوزستان مساوی با افزایش خروجی از سد بود، اما خوشبختانه در تابستان امسال به دلیل نحوه آرایش سدها و نیز وضعیتی که از لحاظ حجم آب پشت سدها داریم، به مسوولیت‌ها و تعهداتی که در خصوص برق استان داریم، عمل می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به بحث کشت تابستانه و پاییزه در خوزستان گفت:امسال چالش اصلی ما بحث منافع کشاورزان در تابستان و پاییز است و وضعیت به این صورت است که با وجود آن که وضعیت ما نسبت سال گذشته بهتر شده است، اما مجموعه منابع آبی خوزستان، فاصله زیادی با نیازهای تابستانه آن دارد.

وی همچنین با اشاره به تکمیل ترمیم سد خاکی مارد که در آذر ۸۷ آسیب دیده بود، گفت: عملیات ترمیم این سد که کنترل کننده کیفیت آب شهرهای آبادان و خرمشهر است، به اتمام رسیده و امیدواریم که با این اقدام، وضعیت کیفی آب این دو شهر به وضعیت مطلوب برگردد. وضعیت آب در بهمنشیر نیز به گونه‌ای است که اگر سد مارد درست نمی‌شد، خروجی آب کارون در اهواز باید به ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسید. این وضعیت کاملا اضطراری بود و عملیات طاقت فرسایی هم در این راستا انجام شد. در آینده نیز با بهره‌برداری از ایستگاه طره بخاح می‌توانیم اثرات این قضیه را کاهش دهیم.

شیرزاد در ادامه به تشریح وضعیت حوزه‌های آبریز رودخانه‌های استان پرداخت و گفت: در حوزه مارون، ۵۰میلیون مترمکعب افزایش منابع داریم. وی افزود: در سال گذشته خروجی این سد، ۵ مترمکعب بر ثانیه بود و برنامه‌ریزی شده بود که این خروجی، صرف تامین آب تالاب شادگان و نخیلات پایین دست شود که عملا انجام نشد. در حال حاضر، مخرن این سد، ۵۰۰ مترمکعب خالی است و این یعنی این که مصارف را در این حوزه باید به حداقل برسانیم. اما امسال خروجی سد مارون را ۱۰ مترمکعب یعنی ۵مترمکعب برای کشاورزی و ۵مترمکعب را نیز برای نخیلات در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در حوزه کرخه، وضعیت

به نسبت سال قبل بدتر شده است و بر این اساس و برای برون رفت از این وضعیت، طرح انتقال آب از دز به کرخه را در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای بهبود وضعیت کیفی کارون، آب از این رودخانه به کارون منتقل شد، افزود: امسال از دز به کرخه آب منتقل می‌کنیم و چون در این انتقال، امکانات فنی نداریم از سهمیه کارون کم خواهد شد، ولی در واقع همان آب دز است که منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح فعال شده است، افزود: کرخه امسال وضعیت مناسبی ندارد؛ چرا که نیروگاه برق آبی آن از مدار خارج شده و تلاش داریم که آب پشت این سد، از ترازهای ایمنی پایین‌تر نرود.

شیرزاد در خصوص حوزه کارون هم گفت: میزان خروجی کارون از مقطع گتوندعددی که در نظر گرفته شده با توجه به حجم ذخایر و منابع، ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه و دبی کارون در مقطع اهواز نیز ۱۵۰ مترمکعب است که در عمل به این عدد و رقم

نخواهیم رسید.

وی گفت: سازمان آب و برق در مورد خروجی ۲۰۰ مترمکعب آب کارون از مقطع گتوند مشکلی ندارد، اما اگر بخواهیم الزامات کیفی آب را در نظر بگیریم، از کارون شمالی دیگر نباید آبی برای کشاورزی مصرف شود، همچنین خروجی سد دز نیز باید روی ۱۳۰ مترمکعب بسته شود.

در این جلسه همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی بارندگی در خوزستان طی سال آبی ۸۸-۸۷، گفت: بر اساس این آمار، کیفیت محصول خرمای آبادان و خرمشهر، ۳۰درصد کاهش پیدا کرد و ۲هزار و ۱۸۵میلیارد تومان نیز خسارت کشاورزی به خوزستان وارد شد.

موسوی با بیان اینکه امسال با توجه به آب تخصیصی به کشاورزی خوزستان، تنها ۴۰درصد نیاز کشاورزان تامین می‌شود، گفت: امسال با توجه به اینکه در حوزه دز و شهید عباسپور، یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون متر مکعب افزایش حجم منابع داشتیم، تقاضا داریم که این میزان افزایش آب موجودی در حوزه دز و شهید عباسپور را به کشاورزی تخصیص دهید.

وی در ادامه گفت:ظلم دیگری که به خوزستان وارد می‌شود این است که اجازه برداشت آب زیرزمینی را به کشاورزان نمی‌دهند و ۹۴درصد منابع آب مورد نیاز کشاورزی از آب‌‌های سطحی برداشت می‌شود. این در حالی است که وزیر نیرو طبق بخشنامه اعلام کرده بود که هیچ دشت ممنوعه‌ای در خوزستان وجود ندارد.

ناصری نژاد، نماینده شادگان و رییس مجمع نمایندگان خوزستان نیز به انتقاد از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز پرداخت و گفت: در چنین شرایطی که به شدت کمبود آب در خوزستان داریم، به صلاح نیست که چنین انتقالی صورت گیرد.

در ادامه این نشست، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: سیاست وزارت نیرو این است که یک ذره آب را ذخیره نکنیم؛ چرا که یک ذره آب اضافی در مخازن سدها ظلم محسوب می‌شود.

عطارزاده با بیان اینکه نباید منطقه را با یک ریسک بالا روبه‌رو کنیم، گفت: در نظر داریم که این ذخیره آب را تقسیم کنیم.

وی در ادامه گفت: براساس مطالعات و بررسی‌های هواشناسی داخلی و خارجی، نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی در مورد آینده داشته باشیم .ضمن اینکه در این خصوص نگاه ما باید ملی باشد و ضرورت‌های ملی را دریابیم.

عطارزاده همچنین با بیان اینکه اجازه دهید آنچه که صلاح است انجام دهیم، اظهار کرد: در مورد خوزستان سال گذشته تدبیر کردیم و آب را از کرخه به کارون منتقل کردیم تا کیفیت آب اهواز مطلوب شود. امسال به دلیل وضعیت رودخانه کرخه این تدبیر را بر آن گذاشتیم که آب دز را برای کرخه مدیریت کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اجرای طرح انتقال آب از تونل بهشت آباد را هم رد کرد و گفت: مطالعات این طرح هنوز به اتمام نرسیده ضمن اینکه اجرای این طرح در لایحه پیش‌بینی نشده بود و توسط کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید.

استاندار خوزستان هم در این نشست گفت: طبق تصمیمی که در وزارت نیرو گرفته شده باید ۳۰۰ مگاوات صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهیم تا با تنظیمی که در بخش برق صورت گرفته مشکلی در بخش تولید نداشته باشیم.

حجازی افزود: در بحث انتقال آب از طرح غدیر تنها مشکل ما موضوع تامین لوله مورد نظر بود اگر زمان بندی ۶ ماه طبق برنامه پیش رود تا مردادماه آب به شهرهای جنوبی می‌رسد.

وی در ادامه گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ مجوز چاه به منظور استفاده از آب زیرزمینی برای کشاورزی صادر کردیم، اما کشاورزان از این موضوع استقبال نکردند. البته در برخی شهرستان‌ها تنها در صورتی که مجوز دائم باشد، حفر چاه صرفه اقتصادی دارد.

مقام عالی دولت در استان در خصوص طرح‌های آبرسانی هم گفت: اعتبارات آبرسانی در خوزستان طی چهار سال دولت نهم، ۶۰۰میلیارد تومان بود.

وی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی در خوزستان نیز توضیح داد: امسال صد درصد محصولات کشاورزی را بیمه کردیم در حالی که در سال گذشته، تنها یک سوم محصولات کشاورزی استان بیمه بود.