گروه استان‌ها - مدیران آب استان قم در نامه‌ای به استاندار با اشاره به خشکسالی سال جاری، خواستار تسریع در تخصیص اعتبارات خشکسالی در بخش آب شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و شرکت سهامی آب منطقه‌ای قم طی نامه‌ای به استاندار با تشریح وضع موجود تاکید کردند: به‌رغم بارش‌های مطلوب اخیر در استان قم، متاسفانه در حوزه آبریز سد ۱۵‌خرداد سیلابی حادث نشده که به تبع آن ورودی آب به مخزن سد افزایشی نداشته است.

در این نامه کمبود آب سد ناشی از خشکسالی هیدرولوژیکی عنوان و تاکید شده است: در حال حاضر ذخیره آب سد ۱۵ خرداد به کمترین حد خود معادل ۴۳‌میلیون مترمکعب رسیده است و ادامه این روند تامین آب شرب استان را در وضعیتی به مراتب بحرانی‌تر از گذشته قرار خواهد داد.

در ادامه این نامه آورده شده است: برنامه‌ریزی، هماهنگی و آمادگی مقابله با این بحران در جلسات کارگروه انسجام بخشی آب و آبفای استان قم مطرح و تمهیدات لازم پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است و در حال حاضر با توجه به مصرف فعلی و با فرض رعایت ۱۰‌درصد صرفه‌جویی توسط مشترکین، تامین آب در شش ماه اول سال ۸۸ امکان‌پذیر است.

مدیران آب استان قم در این نامه تصریح کردند: در صورت عدم بارش‌های موثر و کافی در شش ماه دوم سال جاری تامین آب منوط به پمپاژ از حجم مرده مخزن ۱۵ خرداد است، از طرفی با توجه به این که هم‌اکنون بیش از ۶۰‌درصد آب شرب از منابع زیرزمینی استحصال و توزیع می‌شود موجودی آب این منابع نیز به جهت بهره‌برداری بیشتر در معرض شرایط بحرانی خواهند بود. در این نامه با اشاره به اهمیت موضوع آب از استاندار قم خواسته شده است: به منظور اجرای به موقع و صحیح طرح‌های اضطراری تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان در تخصیص اعتبارات خشکسالی بخش آب تسریع صورت گیرد. در پایان این نامه ابراز امیدواری شده است، در سال اصلاح الگوی مصرف و با صرفه‌جویی مردم استان و با عنایت استاندار و همکاری دستگاه‌های اجرایی، آب شرب و بهداشتی مورد نیاز تامین و ضمن کنترل شرایط، از وقوع موارد غیر منتظره همچون جیره‌بندی، جلوگیری و براساس تجارب گذشته، مدیریت دوران کم آبی با کمترین تنش پشت سرگذاشته شود.