دنیای اقتصاد- اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: اراضی ۳۲۷ روستای استان اردبیل سنددار شدند.

احمد حاج‌علیزاده در مراسم بهر‌ه‌برداری از چند واحد بهسازی و مقاوم‌سازی شده روستایی اردبیل اظهار کرد: براساس برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه صدور اسناد مالکیت روستایی در اولویت قرار گرفته و اخیرا نیز صدور این اسناد را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به بنیاد مسکن محول کرده‌اند. وی با بیان اینکه تاکنون ۸۵ هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده است، گفت: این اسناد برای اهالی ۳۲۷ روستا صادر شده و همچنان این رویه ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل تاکید کرد: در صدور اسناد شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز بیش از ۸ هزار پرونده در دست بررسی است که امیدواریم مراحل صدور اسناد آن نیز مطلوب و شایسته فراهم آید.

حاج علیزاده در خصوص بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی نیز ابراز کرد: در این امر در شش سال گذشته انقلابی عظیم به پا شده و همچنان دولت مصمم است با کارمزد ۵ درصد این تسهیلات را پرداخت کند. این مسوول‌ ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۹۰، ۳۶ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند که این رقم ۶ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل تصریح کرد:‌ از سال ۸۴ تا سال ۹۰ سهمیه استان در بهسازی و مقاوم‌‌سازی واحدهای مسکونی روستایی ۵۴ هزار و ۸۰۹ واحد بوده که ۱۰۰ درصد پرونده‌ها در این فاصله زمانی تشکیل شده است.

حاج علیزاده افزود: ۱۰۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده به بانک‌های عامل معرفی شده و ۹۱ درصد از این متقاضیان اقداماتشان به انعقاد قرارداد منجر شده است.

وی با اعلام اینکه ۷۵ درصد یعنی در حدود ۴۰ هزار و ۹۰۰ واحد پایان کار دریافت کرده‌اند، یادآور شد:‌ تسهیلات پرداختی همچنان با کارمزد ۵ درصد پرداخت می‌شود؛ به طوری که در این شش سال ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به غیر از آورده اشخاص به متقاضیان مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل خاطرنشان کرد: سهمیه ابلاغی ۹۱ نیز ۸ هزار واحد بوده که ما در مرحله توزیع قرار داریم؛ در حالی که سهمیه سال ۹۰ نیز ۶ هزار و ۴۹۶ واحد بوده که بخش عمده‌ای از آنها به مرحله انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات رسیده است.

حاج علیزاده درخصوص آخرین وضعیت مسکن شهری و مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز گفت: سهمیه دو سال اخیر ما ۶ هزار و ۵۰۰ واحد بوده که ۶ هزار و ۴۱۹ پرونده به بانک‌ها معرفی شده و همچنان صدور پروانه ساختمانی و انعقاد قرارداد با بانک‌ها ادامه دارد.

این مسوول در پایان افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۳۶۲ واحد پایان کار دریافت کرده‌اند؛ به طوری که ما در رتبه‌بندی مسکن شهری و مهر در بین استان‌های همسطح رتبه چهارم و در بین ۳۱ استان نیز رتبه ششم را داریم.