دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: با توجه به اینکه اقتصاد جهانی طی یک قرن گذشته به سمت صنعتی شدن پیش رفت و با ورود کالاهای مدرن و شیک، بخش قابل ملاحظه‌ای از صنایع دستی کنار زده شد اما ذوق هنری و زیبا شناسی در انسان و به‌خصوص ایرانیان سبب شد تا صنایع دستی همچنان جایگاه خود را حفظ کند، هرچند که هنوز از جایگاه واقعی خود فاصله دارد. طی سال‌های گذشته هنرمندانی که در این بخش تلاش می‌کنند عدم اختصاص تسهیلات وامی و بلاعوض و عدم برخورداری از بیمه شغلی، گرانی مواد اولیه در برخی از این صنایع از قبیل چادر شب بافی ابریشمی و... همچنین عدم توجه مسوولان به این هنر اصیل را از جمله مهم‌ترین مشکلات خود می‌دانند.

آنچه مسلم است درصورت حمایت و با برنامه‌ریزی دراز مدت این نبوغ هنری می‌تواند به وسیله هنرمندان دوره‌های بعد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نادر ذاکری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در این باره گفت: دولت با بیمه هنرمندان صنایع دستی، ارائه تسهیلات مشاغل خانگی، دادن مشوق‌های صادراتی، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و همچنین برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از استان و کشور از این هنر اصیل حمایت کرده است.

وی هدایت تجار و بازرگانان برای صادرات محصولات صنایع دستی، در اختیار قرار دادن زمین رایگان برای راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی، معافیت فروشندگان این محصولات از مالیات و عوارض و همچنین تغییر کاربری زمین‌هایی که اختصاص به بازارچه صنایع دستی دارند را راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت فعلی صنایع دستی استان گیلان دانست.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ادامه داد: همچنین ورود محصولات صنایع دستی به منازل مردم در داخل و خارج از کشور، تبادل تجربه با هنرمندان سایر استان‌ها و ملل مختلف، آشنایی با سیستم تقاضای بازار و تولید محصولات متناسب با آن و پیداکردن بازارهای ثابت در خارج از استان و کشور را می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان به‌دست آورد.

ذاکری گفت: یکی از راهکارهایی که می‌توان با استفاده از آن، صنایع دستی را به سوغات و هدیه اصلی گیلانیان تبدیل کرد، اهدای جوایز صنایع دستی به مناسبت‌های گوناگون در سطح استان و از طریق ادارات است.

وی در همین خصوص افزود: تغییر در الگوی مصرف از سنین پایین به عنوان مثال جایگزینی کیف‌های مدارس تولید شده از صنایع دستی داخلی به جای کیف‌های خارجی و ترغیب خانواده‌ها به استفاده از محصولات صنایع دستی برای هدیه به میهمانان خود به عنوان سوغات از دیگر راه‌های ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع دستی داخلی به عنوان سوغات و هدیه است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اظهار کرد: برای ترغیب جوانان به تولید بیش از پیش این محصولات نیز می‌توان فضاهایی را در ادارات دولتی و نیمه‌دولتی در اختیار جوانان برای عرضه محصولات صنایع دستی قرار داد.

ذاکری ادامه داد: اگر بیمه این هنرمندان ادامه‌دار بوده و به عنوان سابقه فعالیت محسوب شود و همچنین اگر ادارات برای تجهیز واحدهای خود و اهدای هدایا از محصولات صنایع دستی که تولید جوانان تحصیلکرده و دارای شناسنامه است، استفاده کنند بی شک رغبت جوانان برای ادامه کار در این بخش بیش از پیش رشد خواهد کرد.

بر‌اساس این گزارش، ۹۰ رشته فعال در این زمینه وجود دارد که می‌توان به سفال و سرامیک وکاشی سازی، نساجی سنتی، زیراندازها، پوشاک سنتی، رودوزی‌های سنتی، صنایع دستی فلزی و مستظرفه، صنایع چوبی و حصیری، صنایع دستی چاپ‌های سنتی، چرمی، سنگی، آبگینه، پیشه‌های وابسته به صنایع دستی و هنرهای سنتی وابسته به معماری و...، رشته دوزی، مرواربافی، بامبوبافی، خراطی، منبت و معرق چوب، قلاب بافی، حصیربافی، سفالگری، گلیم بافی، چادرشب بافی، جاجیم بافی، بافتنی‌های سنتی و... اشاره کرد.