دنیای اقتصاد- بیرجند- محمد قربانی: استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرستان‌های سربیشه و درمیان سال آینده از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند. قهرمان رشید در دیدار از طرح خط انتقال گاز به سربیشه اظهار کرد: یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای گازرسانی به این شهرستان‌ها مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه تاپایان خرداد‌ماه سال آینده گازرسانی به شهرستان سربیشه به اتمام خواهد رسید، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۲ گازرسانی به شهرستان درمیان نیز پایان می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه طول خط انتقال گاز بیرجند به سربیشه ۷۵ کیلومتر است، گفت: قطر این خط انتقال ۳۰ اینچ است که با بهره‌برداری از آن سه هزار خانوار شهری در شهرستان سربیشه از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طول خط لوله درون شهری این طرح در شهرهای مود و سربیشه ۱۱۰کیلومتر است، بیان کرد: ۶۱۰میلیارد ریال برای گازرسانی به این شهرستان هزینه خواهد شد که تا کنون ۵۰ درصد آن تامین اعتبار و هزینه شده است.

وی ادامه داد: سرانه گازرسانی برای هر علمک در کشور دو میلیون تومان است که این میزان در این طرح برای هر علمک شهری در شهرستان سربیشه ۲۰ میلیون تومان است.

رشید یادآور شد: طول خط انتقال گاز به شهرستان درمیان ۱۰۰کیلومتر به قطر ۱۲ اینچ است که با گازرسانی به شهرستان درمیان چهار هزار خانوار شهری از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی طول خطوط درون شهری به شهرستان درمیان را ۳۰۰ کیلومتر دانست و تصریح کرد: برای اجرای این طرح نیز ۴۳۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

وی سرانه گازرسانی به هر خانوار در شهرستان درمیان را ۱۰میلیون تومان دانست و افزود: در مجموع برای گازرسانی به شهرستان‌های سربیشه و درمیان هزار و ۴۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

رشید گازرسانی به شهرستان‌های سربیشه و درمیان را از جمله طرح‌های مهر ماندگار دانست و اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات لازم این طرح در زمان بندی مشخص شده و حتی زودتر از آن به بهره‌برداری برسد.

گازرسانی به ۴۰روستا تا پایان دولت دهم

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی نیز از گازرسانی به ۱۱ روستای استان در نیمه نخست امسال خبر داد. حسن افتخاری با بیان اینکه گاز رسانی به ۴۰ روستای استان تا پایان دولت دهم انجام خواهد شد، اظهار کرد: عملیات گازرسانی به ۱۱ روستا تاکنون اجرا شده و ۲۹ روستای دیگر نیز تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی افزود: این روستاها در شهرستان‌های بیرجند، قاین، خوسف، سرایان، فردوس و بشرویه هستند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۹۲ درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز برخوردار هستند، ادامه داد: تاکنون ۴۵۰میلیارد تومان در زمینه گازرسانی به خراسان جنوبی هزینه شده است.افتخاری از گازرسانی به شهر ارسک تا پایان سال جاری خبر داد و بیان کرد: در صورت تامین ۶۰ میلیارد تومان اعتبار خط انتقال گاز به شهرهای مود و سربیشه نیز تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۶ هزار مصرف‌کننده گاز طبیعی در استان وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر تمامی کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی بزرگ استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

افتخاری با بیان اینکه ۷۰ درصد گاز استان در بخش نیروگاهی مصرف می‌شود، پیش‌بینی کرد امسال با توجه به استقبال صنایع استان به استفاده از گاز به جای سوخت فسیلی، میزان مصرف گاز در استان با ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال برسد.