دنیای‌اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با ابراز نارضایتی از عملکرد مدیریت بانک‌های استان گفت: متاسفانه عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات نسبت به بانک‌های استان‌های دیگر بسیار ضعیف‌تر است، از این رو اگر پول مردم استان در جاهای دیگر خرج شود در واقع خیانت به مردم خوزستان شده است. سید‌جعفر حجازی در کارگروه اشتغال استان اظهار کرد: طبق مصوبه شورای اشتغال باید سهم تسهیلات پرداختی تمامی بانک‌های استان ۸۳ درصد باشد، اما متاسفانه نه تنها بیشتر از این میزان تسهیلات به متقاضیان پرداخت نشده بلکه کمتر از این میزان تحقق یافته است.

وی با اشاره به این مطلب که سهم تسهیلات بانک‌های استان از سال ۸۷ به بعد سیر نزولی داشته است، افزود: به‌عنوان مثال، میزان تسهیلات سپرده بانک ملی استان در سال ۸۹، ۵۲ درصد بوده که این میزان در سال ۹۰ به ۴۲ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که از سال ۸۹ به بعد تمامی بانک‌ها موظفند که حداقل میزان ۸۳ درصد تسهیلات را به متقاضیان بپردازند.

حجازی خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و رفاه نیز در سال ۹۰ به ترتیب ۶۳، ۵۰، ۳۹ و ۶۸ درصد بوده است.

حجازی با اشاره به این مطلب که بانک‌های تخصصی استان بر عکس دیگر بانک‌ها عملکرد خوبی در این جریان داشته‌اند، افزود: اگر اشتغال در استان به حرکت در نمی‌آید عامل آن همین عدم اعطای تسهیلات از سوی بانک‌های استان است.

وی ادامه‌داد: خوزستان به لحاظ سپرده‌گذاری مردمی در کل کشور مقام پنجم را دارد. همچنین سهم آورده مردم در تعاونی‌ها ۲۸۰۰ میلیون تومان است و این نشان از گردش مالی بسیار بالا در استان است.

وی افزود: بانک‌های استان باید هر چه سریع‌تر تسهیلات لازم را در اختیار طرح‌هایی که قابل اجرا و بهره برداری هستند، قرار دهد.

استاندار خوزستان بانک‌های استان را موظف به پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید کامیون کرد و افزود: روزانه ۲۲۰۰ کامیون غیرخوزستانی‌ برای جا‌به‌جا کردن بار وارد استان می‌شوند و این فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال در خوزستان است در صورتی که تسهیلات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی از بانک‌های استان درخواست کرد که سخت‌گیری‌ها را کمتر کنند و قدری آسان‌تر تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

حجازی در ادامه از برگزاری کارگروه صنعت در چهارشنبه هر هفته در محل استانداری خبر داد و افزود: با کمک سایر ارگان‌ها کارگروهی تحت عنوان صنعت افتتاح خواهیم کرد که هر هفته در خصوص واحدهایی که فعال هستند و می‌توانند اشتغال‌زایی کنند، اما نیاز به حمایت دارند، بررسی لازم به عمل آید و به مشکلات آنها رسیدگی شود. وی اظهار امیدواری کرد در نیمه دوم سال ساخت واحدهای نیمه‌تمام به پایان برسد و به دنبال آن در استان اشتغال‌زایی شود.