دنیای اقتصاد- اراک- محمدرضا اکبری: مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی با تقدیر از ۱۰ صادرکننده برتر استانی و دو صادرکننده برتر ملی برگزار شد.

در این مراسم مهندس زاوشی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به ارتقای ۴ رتبه‌ای صادرات کالا از استان مرکزی به خارج از کشور گفت: رتبه صادراتی استان مرکزی از رتبه ۱۳ در ۷ ماه سال گذشته به رتبه ۹ در ۷ ماه امسال ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه روند صادرات استان به شدت درحال گسترش است به طوری که در سال گذشته بیش از یک‌میلیارد دلار حجم صادرات استان مرکزی بوده است، افزود: در ۷ماه ابتدایی امسال بیش از ۴۷۰ میلیون دلار حجم صادرات استان بوده و امیدواریم که این مقدار تا پایان سال به بیش از یک‌میلیارد دلار برسد. وی همچنین از دغدغه‌های صادرکنندگان سخن به میان آورد و گفت: صادرکنندگان توقعاتی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تامین نقدینگی، سامان دهی وضعیت ارز، کاهش نرخ بهره و اصلاح قوانین و مقررات گمرکی اشاره کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه سهم استان مرکزی در صادرات غیرنفتی کشور را ۵/۲ درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر از ۷۰ صادرکننده دارای کارت بازرگانی، ۴۰ صادرکننده متقاضی دریافت جوایز صادراتی هستند.

مهندس محمدرضا جعفری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: اهمیت صادرات و به خصوص صادرات غیرنفتی بر کسی پوشیده نیست و باید دانست صادرات یکی از ارکان مهم هر صنعتگر است و قطعا صنایعی که دارای صادرات هستند پایداری خودشان را حفظ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز قطعا فرصت خوبی برای صادرکنندگان ما پیش آمده و اگر مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی استان مرکزی حل شود قطعا صنعت استان این ظرفیت را دارد که با افزایش توان تولیدی خود بازار داخلی را تامین کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک اضافه کرد:سلیقه مصرف‌کننده در سال‌های اخیر گرایش به کالای خارجی یافته که این مهم باید مورد توجه مسوولان ذی‌ربط قرار گیرد در غیر این صورت در سال‌های آتی با مشکل مواجه خواهیم شد.

جعفری اضافه کرد: قیمت مواد اولیه برخی صنایع افزایش یافته اما با این وجود فضا برای تبدیل تهدیدها به فرصت وجود دارد و تامین زنجیره مواد اولیه برای واحدهای صنعتی فرصت طلایی را برای کشور مهیا می‌کند که در شرایط اقتصاد مقاومتی باروری تولید ملی محقق شود. همچنین کمیته گشایش اعتباری اتاق بازرگانی راه‌اندازی شده اما با توجه به تعداد و وسعت فعالیت‌های صنعتی استان پاسخگو نمی‌باشد و باید حمایت‌های ویژه‌ای از استان صورت گیرد.

در پایان این مراسم از شرکت‌های کیش چیپس، شرکت لوله و پروفیل کاوه کشاورز، زرین شیشه مرکزی، پارس گالوانیزه امین، شایان برق، الیاف سینا دلیجان، تعاونی کشمش سبز اراک، شرکت گلکده مارانتا، بازرگانی عزیزی، بازرگانی قائم‌مقامی به عنوان صادرکنندگان نمونه استانی و شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سینا کاشی دلیجان به عنوان صادرکنندگان نمونه کشوری تجلیل شد.