دنیای اقتصاد- کرمانشاه- الهام اکبری: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از برپایی نمایشگاهی با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و اتاق بازرگانی ایران در کرمانشاه خبر داد. کیوان کاشفی در مراسمی با حضور معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت که به منظور تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه برگزار شد، افزود: امیدواریم این نمایشگاه در دهه فجر سال جاری برپا شود.

وی در ادامه از برنامه‌های اتاق کرمانشاه سخن به میان آورد و اذعان کرد: ظرف ۲۰ روز آینده همایش حقوقی برای تجارکرمانشاه و استان‌های هم مرز عراق برگزار می‌گردد که در آن حقوقدان‌های بنام و برجسته ایرانی و عراقی به همه ابعاد حقوقی تجار و بازرگانان رسیدگی خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر توسعه استراتژیک استان مدنظر بسیاری از مسوولان بوده که راه‌حل‌های مختلفی همچون توجه به جاذبه‌های گردشگری، صنعت، کشاورزی و... برای آن ارائه شده است، اما آنچه مهم می‌باشد قرار گرفتن تمامی ابعاد پتانسیل‌های استان در زیر لوای صادرات غیرنفتی

است. وی ادامه داد: توسعه استراتژیک استان می‌تواند بر محور صادرات غیرنفتی شکوفا شده و به بالندگی دست پیدا کند و این مستلزم یک برنامه ریزی درازمدت در تمامی دستگاه‌های اجرایی و تولیدی است.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر نوسانات نرخ ارز و دو نرخی و سه نرخی بودن آن بر صادرات تاثیر بسیاری گذاشته و متاسفانه پیش‌بینی افزایش نرخ ارز با این حرکت و شتاب دور از انتظار بوده است.

کاشفی در خصوص محدودیت صدور برخی از کالاهای صادراتی اظهار کرد: اخیرا در مصوبه هیات دولت صادرات ۵۲ قلم کالا ممنوع اعلام شده و این امر در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان است.

وی افزود: با ابلاغ این گونه بخشنامه‌ها و اجرای بلافاصله آن، اقداماتی که برای تشویق تجار صورت گرفته از جمله دادن یارانه و مشوق صادراتی از بین می‌رود.

کاشفی ابراز کرد: گرچه تنظیم بازارهای داخلی اهمیت ویژه‌ای دارد، اما اجرای قوانین این‌چنینی نیازمند تعامل و همفکری با بخش خصوصی است، زیرا بسیاری از تجار قراردادهای بین‌المللی تنظیم کرده و‌ نمی‌توانند در کوتاه‌مدت ورود و خروج کالاهای خود را متوقف کنند.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: از دیگر مشکلات صادرکنندگان تزریق ارز حاصل از صادرات خود به چرخه واردات است که این روند گرچه منطقی است، اما روال و مکانیسم آن بسیار مهم است.

کاشفی ادامه داد: لازم است صادرکننده و واردکننده بدون واسطه و دخالت دولت با هم به تعامل برسند و این مساله‌ می‌تواند اطمینانی به وجود آورد که بخشی از منابع مورد نیاز واردات از طریق صادرات انجام خواهدشد. وی ادامه داد: اجرای این طرح باید ابتدا از صنایع بزرگ وابسته به دولت از جمله پتروشیمی‌ها آغاز شده و بعد به بخش خصوصی وارد شود.

کاشفی تاکید کرد: تمام مسائل و مشکلات اقتصادی زمانی حل می‌شود که نظم اقتصادی بر جو حاکم باشد.