زعفران، ناجی «قاینات» از محرومیت

دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: فرماندار شهرستان قاینات از زعفران به عنوان نجات دهنده این شهرستان از محرومیت نام برد و گفت: باید زعفران محور توسعه قاینات قرار بگیرد. شرافتی‌راد در نشست خبری جشنواره طلای سرخ با بیان اینکه برند زعفران را باید به نام قاینات ثبت کرد، گفت: قاینات پیشتاز تولید زعفران با کیفیت در جهان است.

شرافتی‌راد با بیان اینکه برگزاری جشنواره طلای سرخ در قاینات مصوبه دولت را دارد و فرماندار باید مصوبات دولتی را اجرا کند، گفت: جشنواره طلای سرخ امروز (۲۳ آبان) با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان توسعه تجارت در قاین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های جانبی جشنواره توسط کمیته مردمی از عید سعید غدیر شروع شده است، اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس شورای ملی زعفران، معاونان وزارت جهاد کشاورزی، مدیران استانی ومحققان و استادان دانشگاه از جمله میهمانان این جشنواره هستند.

فرماندار قاینات به اهداف جشنواره اشاره کرد و افزود: بهبود کیفیت زعفران، استفاده از دانش بومی تولید زعفران، انتقال‌یافته‌ها و تجارب علمی برای تولید زعفران و ارتقای جایگاه زعفران ایران و قاینات در جهان از جمله اهداف این جشنواره است.

شرافتی راد با بیان اینکه اگر جشنواره زعفران در قاینات برگزار نشود دیگران از ما سبقت خواهند گرفت، اظهار کرد: هم‌اکنون در بسیاری از کشورها کاشت زعفران در حال انجام است و باید برای حفظ جایگاه و بازارهایمان تلاش کنیم. فرماندار شهرستان قاینات با تاکید بر اینکه کیفیت زعفران قاینات حرف اول را در دنیا می‌زند، افزود: استفاده از دانش بومی در تولید زعفران و رعایت مسائل بهداشتی دلیل افزایش کیفیت زعفران قاینات نسبت به سایر مناطق است. شرافتی‌راد در ادامه با بیان اینکه استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره طلای سرخ در قاینات از جمله خواسته‌های ما است، افزود: برای برگزاری منظم جشنواره در سال‌های آتی و کاربردی کردن آن باید دبیرخانه را فعال نگه داشت. وی ایجاد ایستگاه تحقیقاتی زعفران و زرشک را در قاینات خواستار شد و اظهار کرد: باید با رویکرد علمی به دنبال استاندارد‌سازی محصولاتمان باشیم.

فرماندار قاینات با تاکید بر خشکسالی منطقه و کمبود آب به کاهش تولید زعفران در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: باید از روش‌های جدید تولید زعفران بهره برد و این نیازمند راه‌اندازی مرکز تحقیقات زعفران است.

دبیر شورای مردمی جشنواره طلای سرخ نیز در نشست خبری این جشنواره به برنامه‌های جانبی آن اشاره کرد و گفت: جشن مردمی زعفران با راه‌اندازی کاروان شادی از ۱۱آبان ماه همزمان با عید غدیر آغاز شده است.

سید‌محسن علویزاده در خصوص چرایی فعالیت کمیته مردمی جشنواره گفت: با توجه به برگزاری دوسالانه جشنواره طلای سرخ در قاین و از آنجا که نهادهای دولتی در ابتدا قصد برگزاری جشنواره را نداشتند کمیته مردمی تشکیل شد.

وی برپایی ایستگاه نقاشی با موضوع زعفران برای کودکان را از دیگر فعالیت‌های کمیته مردمی جشنواره طلای سرخ دانست.