دنیای‌اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: در مراسمی با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری چندین طرح صنعتی و راه و شهرسازی در استان خوزستان به بهره‌برداری رسیدند. کارخانه نیشکر دهخدا در اهواز مهم‌ترین این طرح‌ها بود. رییس‌جمهور در مراسم افتتاح این طرح گفت:‌ خوزستان در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، راه و مسکن به سمت قله‌های پیشرفت در حرکت است و در کشور در بالاترین رتبه‌ها قرار دارد.

‌محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت: در گذشته تولیدات نیشکر ۳۰ درصد در داخل انجام می‌شد و ۷۰ درصد وارداتی بود این در حالی است که در حال حاضر این آمار برعکس شده و با برداشتن یک گام دیگر به تولیدات صددرصدی می‌رسیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: کشور در حال نو شدن است و هر روز نیاز کشور به محصولات جانبی نیشکر از جمله تخته صنعتی (MDF) بیشتر می‌شود و لازم است علاوه بر توسعه این تولیدات آنها را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

وی با تاکید بر استفاده از حداکثر ظرفیت موجود در این صنعت اظهار کرد: باید با ایجاد کارخانه کاغذ تفاله‌های این صنعت را به انواع کاغذ تبدیل کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به برخورداری‌ خوزستان از ۲۵۰ هزار زمین مساعد ‌گفت: این به معنای ۵۰ هزار شغل مستقیم و بیش از ۲۰ هزار شغل غیر مستقیم است.

وی بر دنبال کردن صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی در استان تاکید کرد و گفت: دولت برای پشتیبانی مالی آمادگی کامل دارد و باید استان به اندازه‌ای پیشرفت کند که در کل منطقه بدرخشد.

احداث کارخانه MDF توجیه اقتصادی دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: ساخت کارخانه تولید چوب صنعتی یا همان MDF در کشور توجیه اقتصادی دارد به همین دلیل احداث چند کارخانه از این نوع محصول در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی غضنفری اظهار کرد: نیشکر از محصولات کشاورزی بسیار مهمی است که می‌تواند از بابت آن چندین نوع محصول تولید کرد به همین دلیل ارزش اقتصادی بالایی دارد.

غضنفری ادامه داد: نیاز کشور به شکر سالانه ۳/۲ میلیون تن است که در شرایط فعلی ۲/۱ میلیون تن از آن از خارج از کشور تامین می‌شود درحالی‌که باید این میزان واردات شکر را با حمایت از کارخانجات کشت و صنعت به کمترین میزان خود برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با افتتاح کارخانه تصفیه شکر شرکت کشت و صنعت دهخدای اهواز، سالانه ۱۰۰ هزار تن تولید شکر و ۱۵۰ هزار تن به توان تصفیه شکر کشور اضافه می‌شود.

کارخانه تولید MDF

کارخانه تولید MDF از باگاس نیشکر طرح دیگری بود که با حضور رییس‌جمهوری و هیات همراه در شوشتر اهواز به بهره‌برداری رسید. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: هم‌اکنون چهار کارخانه تولید این نوع محصول در کشور فعالیت دارند که همه آنها از چوب جنگل‌های شمال کشور یا واردات استفاده می‌کنند که به علت محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستند همیشه با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه هستند.

وی افزود: ولی کارخانه ای که امروز افتتاح شد تنها از باگاس نیشکر محصول خود را تولید می‌کند که این امر می‌تواند یک مزیت مناسب برای این کارخانه باشد. این کارخانه با ظرفیت تولید ۱۳۰ هزار مترمکعب در سال افتتاح شده و لازم است سرمایه‌‌گذاری‌های خوبی در این بخش انجام شود.

افتتاح ۱۴ هزار واحد مسکن مهر

همچنین با حضور رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی ۱۴ هزار واحد مسکن مهر در استان خوزستان به بهره‌برداری رسید که بیشتر این واحدها در امیدیه قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی‌ در این مراسم با بیان اینکه طرح راه‌آهن شوشتر ـ هفت‌تپه با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال اجراست، از افتتاح آن تا آخر امسال خبر داد.

علی نیکزاد افزود: خوزستان در گذشته ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی داشت که در حال حاضر به ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسیده است.

نیکزاد، ارزش طرح‌های راه در حال اجرا در خوزستان را ۱۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سرانه آسفالت راه روستایی در کشور ۶۵ درصد است، اما در استان خوزستان ۷۸ درصد است.

۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طرح آماده افتتاح

استاندار خوزستان نیز در این مراسم گفت: ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی در خوزستان آماده افتتاح است.

سیدجعفر حجازی اظهار کرد: ۵ طرح مهم توسعه نیشکر در جهت تکمیل زنجیره تولید در بخش صنایع میانی نقش کلیدی دارند.

حجازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۳ طرح از طرح‌های میانی بخش پتروشیمی در حال اجرا و ۲۵ طرح دیگر در مرحله کارشناسی بانک قرار دارند، عنوان کرد: خوزستان ۱۰۵ طرح را برای تامین اعتبار به صندوق توسعه ملی معرفی کرده که ۱۶ طرح در حال اجراست.

استاندار خوزستان ادامه داد: طرح‌های زیادی تا پایان دولت در استان خوزستان آماده افتتاح است که از جمله آنها می‌توان به ۴ بیمارستان، پروژه‌های آبرسانی و صنایع پتروشیمی اشاره کرد. حجازی اضافه کرد: همچنین ۶۹ طرح با عنوان مهر ماندگار با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان آماده بهر‌ه‌برداری است.

۱۴ هزار واحد مسکن مهر امیدیه، کارخانه ام دی اف شعیبیه، بزرگ‌ترین کارخانه تولید MDF از باگاس، توسعه شبکه‌ها، اراضی کشاورزی سلمان فارسی، کارخانه نیشکر دهخدا، کارخانه خمیر مایه رازی دعبل خزایی، احداث پل غدیر در شهرهای اهواز، امیدیه و شوشتر طرح‌هایی بودند که با اعتبار ۷۹۳ میلیارد تومان با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسیدند.