رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: در سال جاری بیش از صد میلیون قطعه بچه ماهی سفید در وزن پایه، در رودخانه‌های استان گیلان و تالاب بین‌المللی بندر انزلی رهاسازی شد. صمد درویش، رییس مرکز تحقیقات تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری گیلان با اعلام خبر فوق افزود: علاوه بر تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان در اوزان پایه، شش‌میلیون بچه‌ماهی استخوانی با وزن بالا که شامل چهارمیلیون ماهی سیم با وزن بالای ۲/۲گرم و دومیلیون بچه‌ماهی سفید از نژاد بهاره با وزن متوسط چهار گرم است، نیز تکثیر و توسط این مرکز در رودخانه‌ها و تالاب انزلی رهاسازی شده است.

وی افزود: این اقدام با توجه به افزایش میزان ضریب مقاومت و ماندگاری بچه ماهیان در محیط‌های طبیعی، امکان ارتقای توده زنده این ماهیان ارزشمند و حفاظت ذخایر ژنی آنها را در پی خواهد داشت. درویشی یادآور شد: ماهیان استخوانی موجود در دریای خزر از جمله ماهی سفید از گذشته بسیار دور در تامین بخش عمده‌ای از نیازهای پروتئینی و ایجاد فرصت‌های شغلی قشر وسیعی از مردم ساحل‌نشین استان‌های شمالی کشور، نقش بسزایی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فشارهای ناشی از صیدهای بی‌رویه و آسیب‌ دیدن مکان‌های تخم‌ریزی طبیعی، میزان صید سالانه ماهیان استخوانی را به ویژه در فاصله سال‌های ۵۸ تا ۶۰ کاهش داد، افزود: با توجه به اهمیت بالای این گونه‌ها به لحاظ اقتصادی و نقش بسیار بارز آنها به عنوان گونه‌های بومی حوزه جنوبی دریای خزر در برقراری توازن اکولوژیک از سال ۶۱ فعالیت مربوط به تکثیر و بازسازی ذخایر وابسته به سازمان شیلات ایران در رودخانه‌ها آغاز شد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر سالانه بیش از ۱۵ تا ۲۰هزار تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان در نوار ساحلی استان‌های شمالی با صید مجاز برداشت می‌شود.