سال گذشته 150 میلیارد ریال به بیمه‌گذاران استان اصفهان پرداخت شد

اصفهان- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر شعب بانک کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال زراعی گذشته صندوق بیمه بانک کشاورزی ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار به بیمه‌گذاران این استان پرداخت کرده است؛ در حالی که تنها ۳۵میلیارد ریال حق بیمه دریافت شده است. حبیب‌ا... نیک‌زادی افزود: از این میزان، ۳۰میلیارد ریال در بخش زراعت، ۸۰میلیارد ریال در بخش باغات و ۴۰میلیارد ریال در بخش دام و طیور بوده است.

وی با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور و آسیب‌پذیر بودن بخش کشاورزی بر ضرورت بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و یادآور شد: ۵۳نوع محصول، تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر ۲۲نوع محصول از انواع محصولات زراعی، ۱۴محصول از انواع محصولات باغی و ۱۳محصول از انواع دام، طیور و آبزیان تحت پوشش بیمه در استان اصفهان قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان گفت: از ابتدای سال ۷۶ تا پایان آذر‌ماه سال‌جاری، بالغ‌بر دوهزار و ۳۱۹میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است و حدود دوهزار و ۲۹۱میلیارد ریال وصولی بانک بوده که حدود هشت‌هزار و ۳۸۰میلیارد ریال مانده مطالبات این بانک است که از این مبلغ ۳۵۲میلیارد ریال مشمول مصوبه هیات دولت است و ضرورت دارد بدهکاران در مهلت قانونی برای تعیین تکلیف بدهی‌ها به شعب مربوطه مراجعه کنند. وی یادآور شد: خسارت دیدگانی که حداکثر تا مبلغ ۵میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، جرایم آنها بخشوده و اصل بدهی و سود آن بعد از سررسید از یک سال تا ۵سال قابل تقسیط است.

وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات هزار و ۲۷۷فقره تسهیلات به مبلغ هشت‌هزار و ۹۱۸میلیارد ریال پرداخت شده که به مصرف خرید ۳۶۳دستگاه تراکتور، ۲۱دستگاه کمباین و انواع ادوات کشاورزی رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های آبیاری نیز هزار و ۹۷۲فقره تسهیلات به ارزش ۸/۱۱۵میلیارد ریال پرداخت شده که باعث اجرای طرح‌های آبیاری بارانی در ۱۳هزار و ۵۸۳هکتار و آبیاری قطره‌ای در سطح ۷۸۸هکتار شده است.

وی سهم تسهیلات بازرگانی در این مدت را نیز حدود ۵درصد از کل تسهیلات اعلام کرد و گفت: ۹۵درصد از کل تسهیلات پرداختی، صرفا در امور مختلف تولیدی کشاورزان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۹۵درصد از کل پرونده‌های پرداختی به صورت ضمانتی پرداخت شده و از نظر مبلغ حدود ۷۴درصد کل مبالغ به صورت ذمه‌ای یا در مقابل سایر تضامین قابل قبول پرداخت شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان ادامه داد: در همین مدت برای برقرار کردن ۷۰۰حلقه چاه از چاه‌های استان، مبلغ ۴۶هزار و ۲۱۸میلیون ریال و برای اجرای ۸۱فقره طرح طوبی، مبلغ ۷‌هزار و ۴۱۹میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: توسط شعب بانک کشاورزی استان در همین مدت ۵هزار و ۴۹۰فقره تسهیلات به مبلغ ۵۴هزار و ۹۰۰میلیون ریال به معرفی‌شدگان صندوق مهر امام‌رضا(ع) پرداخت شده است.

وی در ادامه به طرح‌های این بانک از جمله حضرت زینب کبری(س) و آتیه اشاره کرد و گفت: براساس این طرح تا مبلغ ۵میلیون ریال به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد ۴درصد و بدون نیاز به سپرده‌گذاری تسهیلات در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد.

وی در پایان بر ضرورت ایجاد سایت اختصاصی برای کشاورزان به منظور تبادل اطلاعات کشاورزی تاکید کرد.