یکی دو سالی است که با افزایش بی‌رویه خودرو در شهر ایلام، مردم از ترافیک شهر و سر‌وصدای اتومبیل‌های در حال تردد رنج می‌برند؛ به حدی‌که مردم تهران کمتر از ایلامی‌ها از ترافیک رنج می‌برند. شهر ایلام از قدیم یک‌خیابان اصلی دارد که از میدان کشوری شروع و تا ۲۲بهمن ادامه دارد و به میدان امام (ره) ختم می‌شود و تا به حال شهرداری و شورای شهر نتوانسته‌اند این خیابان کم‌عرض را تعریض کنند.

برای اینکه طرح تعریض در این قسمت از شهر ختم به خیر شود، نیاز به مبلغ زیادی نقدینگی بوده که با توجه به درآمد اندک شهرداری، این امر جزء محالات است. برخلاف تصور عده‌ زیادی از مردم، شهرداری یک اداره دولتی نیست، بلکه اداره‌ای است که از مردم عوارض و مالیات می‌گیرد و در ازای آن خدمات ارائه می‌کند.

مسوولان شهر و مخصوصا شهرداری باید با توجه به بافت فرسوده زیادی که در اطراف این محدوده و مخصوصا مرکز شهر قرار دارد، از مقامات ذی‌ربط مجوزی دریافت کنند که طبق این مجوز مختار باشند که به راحتی در این محدوده‌ها تسهیلاتی از قبیل تغییر کاربری مسکونی به تجاری، دادن انواع مصالح به صورت ویژه و گرفتن معوض عوارض و پذیره یا تراکم و غیره باشند که با این اختیار اقدام به دعوت و فراخوان مالکان دارای بافت‌های فرسوده کنند. به عنوان مثال شرایطی را فراهم کنند که فردی که در پشت مغازه‌های طرح تعریض ملک مسکونی دارد، حتی اگر توان مالی نداشته باشد با دادن تسهیلات بانکی بتواند یک ملک تجاری که مطابق با طرح تفصیلی شهر جدید باشد، بسازد و شهرداری به جای گرفتن عوارض و پذیره یا وجه تراکم چندین پلاک را در تملک خود قرار بدهد و بعد از ساخت و تملک تمام مکان‌هایی که نیاز دارد، سراغ مالکیتی که ملک آنها در طرح تعریض قرار گرفته برود و به صورت معوض و با جلب نظر کارشناسی درخصوص قیمت، اقدام به تملک املاک در طرح کند.

به این صورت در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزنیه شهرداری و مسوولان شهر می‌توانند تعریض را انجام دهند. به نظر می‌رسد اعمال ماده «۹» باید به عنوان آخرین راه‌کار برای کسانی که ملک آنها در طرح قرار گرفته است و با توجه به مهیا بودن شرایط معوض یا پرداخت وجه حاضر به همکاری نیستند، در نظر گرفته شود. نباید منتظر معجزه‌ای باشیم که شرایط را به سهولت برایمان فراهم کند. در ایلام افراد زیادی هستند که در سر، طرح‌هایی دارند که می‌تواند به پیشبرد اهداف اداره شهر کمک کند و فقط باید از آنها دعوت کرد و به نظرات آنها اهمیت داد و برای رای آنها ارزش قائل شد. نباید بنگریم که چه کسی می‌گوید، باید ببینیم که چه می‌گوید و از نقطه‌نظرات مثبت آنها استفاده کنیم، کاری که استاندار ایلام تا به حال انجام داده و کسی او را درک نکرده است و به جز عده کمی اکثرا قدر زحمات وی را نمی‌دانند.

اما تنها تلاش مسوولان کافی نیست و مردم غیور و نجیب استان و شهر ایلام نیز باید با مسوولان شهر همکاری و همیاری کنند؛ چراکه بدون مدد مردم هیچ اقدامی برای مدیران شهری میسر نبوده یا اگر هم میسر باشد، به سرانجام نخواهد رسید.

ایلام- خبرنگار دنیای اقتصاد