اعتبارات امسال طرح‌های راهسازی مازندران 460میلیارد ریال بوده است

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد:استان مازندران به عنوان استانی ویژه در کشور و از نظر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص همواره گردشگران را به طرف خود می‌کشاند. علاوه بر این مازندران قطب کشاورزی کشور نیز محسوب می‌شود و وجود دو بندر تقریبا بزرگ نوشهر و امیرآباد در این استان، انجام مبادلات کالا با کشورهای آسیای میانه و... این استان را به کریدور شمال و جنوب تبدیل کرده و وجهه خاصی را برای استان رقم زده است.

اگر به خوبی از این توانمندی‌ها استفاده شود و شرایطی به وجود آید که این توانمندی‌ها قابل دیدن برای علاقه‌مندان شود، به طور حتم می‌تواند نتایج مطلوبی را برای استان و مردم داشته باشد که استفاده از همه این توانمندی‌ها نیاز به شبکه راه‌های استاندارد و مطلوب را نشان می‌دهد.

عبدالحسین بیگدلی، مدیرکل راه و ترابری استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره راه‌های استان گفت: شرایط راه‌های استان مازندران بد نیست؛ اما مطلوب هم نیست و باید به سمت مطلوب حرکت کنیم.

وی افزود: با وجود اقدامات خوب انجام گرفته در گذشته در بحث توسعه راه‌ها، نیاز به اقدامات بهتری است تا وضعیت راه‌های استان به شرایط مطلوب برسد.

بیگدلی با اشاره به طرح‌های مصوب هیات دولت در زمینه راه‌ها گفت: مصوبات سفر هیات دولت به استان در بخش راه‌ها باید به شدت پیگیری شود و به مرحله بهره برداری برسد. قطعا در آن زمان می‌توانیم بگوییم که شرایط راه‌های استان مطلوب و در خور آن است.

وی افزود: طرح‌های راه و ترابری مصوب شده در سفر هیات دولت در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ۱۷طرح است که خوشبختانه بیش از ۹۵درصد این طرح‌ها تاکنون اجرایی شده است.

بیگدلی با بیان اینکه این مصوبات در اواخر سال گذشته بوده و از منابع مالی مشخصی در سال ۸۶ برخوردار نبوده است، افزود: در سال مالی ۸۷ اعتبارات آن تقویت و تامین خواهد شد.

وی مهم‌ترین طرح مصوب هیات دولت را در بخش راه مازندران، طرح ساخت و بهسازی محور هراز اعلام کرد و گفت: تمام نیرو را برای اجرایی شدن آن در این محور متمرکز کرده‌ایم و در حال حاضر پیمانکاران طرح با اعتبارات بسیار اندک در حال انجام کار هستند. وی با بیان اینکه ۲۰کیلومتر از این مسیر در اختیار مشاور قرار گرفته است، گفت: مطالعات فاز اول طرح تمام شده و مطالعات فاز دوم نیز در حال انجام است. بیگدلی اظهار امیدواری کرد: این طرح در سال آینده با تامین ۲۰میلیارد تومان اعتبار به پایان برسد.

وی گفت: طرح مهم دیگری که در استان در حال انجام است، آزادراه شرق به غرب استان است که از سمت گرگان به سمت چالوس و رامسر در سمت جنوب استان و در دامنه حرکت می‌کند، این طرح کمترین عوارض را از نظر باغات کشاورزی دارد.بیگدلی گفت: به طور کلی وسائط نقلیه عبوری شرق به غرب و غرب به شرق که با شهرهای استان کاری ندارند، به این مسیر هدایت خواهند شد.

وی همچنین افزود: برای ورود به شهرهای در مسیر آزادراه نیز با ایجاد ۲۰ الی ۳۰تقاطع غیرهمسطح مجهز به سیستم‌های ایمنی سرویس‌دهی خواهد شد که به وسیله یک ورودی و خروجی برای کاهش ترافیک شهری عمل خواهد کرد.

مدیرکل راه و ترابری استان مازندران افزود: در بخش کمربندی شمالی و مسیر کریدور نیز مطالعات مقدماتی تمام شده و در بخشی از آزادراه که برای آزادسازی با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم، با همکاری فرمانداری ساری و استاندار آزادسازی در حال انجام است.

وی افزود: در بخش بزرگراه فیروزکوه قائم‌شهر نیز تاکنون مطالعات ۲۰کیلومتر از مسیر انجام گرفته و تبدیل به اتوبان شده است که مراحل پایانی کار را می‌گذراند. پیمانکار ۴۰کیلومتر دیگر نیز انتخاب شده و در حال انجام کار است که تا شهر پل سفید را شامل می‌شود.

بیگدلی در ادامه کمبود مصالح را از مشکلات اساسی پیمانکاران این طرح‌ها دانست و گفت: در حال حاضر پیمانکاران راغب به انجام این طرح‌ها در استان نیستند؛ چرا که دچار ضرر و زیان می‌شوند و هزینه‌های تمام شده راهسازی برای آنها در استان و برای اداره کل دوبرابر هزینه معمول در استان‌های دیگر است. مثلا اعتبارات اختصاص‌یافته برای ۱۰کیلومتر مسیر در استان کفاف ۵کیلومتر اجرای کار را می‌کند.

وی پیشنهاد داد: بخش‌خصوصی در معادنی که می‌توانند بیش از ۵۰سال مصالح استان را تامین کند، به صورت کنسرسیوم اقدام به تولید مصالح استراتژیک کند و با قیمت تمام شده در اختیار پیمانکاران و متقاضیان قرار دهد.

بیگدلی افزود: این امر هم برای حفاظت از منابع طبیعی مطلوب است، هم پیمانکاران با اطمینان خاطر برای انجام طرح‌ها وارد استان خواهند شد.

براساس این گزارش، اعتبارات سال ۸۶ برای راه های اصلی، فرعی، روستایی، بزرگراه ملی و استانی تبصره‌ها بالغ بر ۴۶۰میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته از رشد ۱۴درصدی برخوردار بوده است.در مجموع اعتبارات راه در سطح ملی افزایش داشته است و در سطح استانی با کاهش ۱۴ الی ۱۵درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.