ذخیره‌ای برای کنترل بازار‌ جو نداریم

مشهد- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: به دلیل عرضه جو در انبارهای سازمان تعاون روستایی، این سازمان دیگر محصولی برای کنترل بازار ندارد. رییس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: جوی موجود در انبارهای سازمان تعاون روستایی که به صورت توافقی خریداری شده بود، باید تا زمستان نگهداری می‌شد، اما براساس سیاست دولت به بازار تزریق شد.

عباس افچنگی افزود: این سازمان دیگر محصولی برای کنترل بازار ندارد و باید دولت نسبت به واردات جو اقدام کند.

وی گفت: امسال با شناخت مشکلاتی که دامداران با آن مواجه هستند باید نسبت به خرید جو اقدام می‌کردیم تا با تزریق تدریجی آن قیمت را ثابت نگه داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل دریافت نکردن تسهیلات بانکی، تعاون روستایی اعتباری برای خرید جو نداشت، افزود: در‌حال‌حاضر تنها مقدار کمی محصول به صورت توافقی خریداری کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: کل خرید جو در استان ۱۵هزار تن بود که سازمان تعاون روستایی با اولویت شرکت‌های تعاونی و روستایی در تولید کنسانتره، نسبت به خرید آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه سیاست این سازمان حفظ قیمت جو در حدود ۲۷۰تومان بوده است، گفت: متاسفانه قیمت هر کیلو جو بالای ۳۰۰تومان بود که قطعا ضایعه‌ای برای دامدار و مصرف‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی یارانه دولتی در اختیار ندارد، گفت:‌ تمام خریدهای این سازمان از محل اعتبارات بانکی است.

افچنگی تصریح کرد: دولت باید نسبت به واردات جو اقدام کند تا قیمت هر کیلو خوراک دام تا ۲۸۰ و ۲۹۰تومان تقلیل یابد و یا تثبیت شود.

وی در ادامه به مشکلات پیش‌روی این سازمان در خرید توافقی گندم اشاره کرد و گفت:‌ در سال‌جاری تنها یک‌نهم گندم استان به صورت توافقی خریداری شد که علت آن تعیین متولی دیگری بود که خریدهای کلان را انجام داد. وی تغییر سیاست‌های دولت را علت خرید کم گندم دانست و افزود:‌ ۲سال قبل سازمان تعاون روستایی خریدها را به تنهایی انجام می‌داد که در سال گذشته با مشارکت دستگاه‌های دیگر این کار را انجام داد.

وی اضافه کرد: در صورت ادامه شرایط موجود سازمان تعاون روستایی توانایی خرید گندم به صورت تضمینی را نخواهد داشت.

رییس تعاون روستایی خراسان رضوی در پایان به بدهی دولت اشاره کرد و گفت: دولت بابت خریدهای صورت گرفته توسط شبکه تعاونی‌های روستایی استان، ۴۰۰میلیون تومان از سال گذشته و ۵۰۰میلیون تومان در سال‌جاری بدهکار است.