149 هزار متقاضی مسکن در خراسان رضوی

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل اداره تعاون خراسان رضوی گفت:تاکنون ۱۴۹هزار و ۸۸۲ نفر متقاضی دریافت مسکن داشته‌ایم که ۱۲۱هزار نفر از این تعداد در قالب ۱۱۲ اتحادیه تعاونی ساماندهی شده‌اند و ۵۱هزار نفر نیز برای عقد قراردادهای لازم به سازمان‌های ذی‌ربط معرفی شده‌اند. رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی نیز در ادامه، اظهار کرد: از مجموع ۱۲۲هزار واحد سهمیه استان تاکنون ۳۳هزار واحد به بانک‌ها برای ساخت معرفی شده‌اند.

توتونچی افزود: در بحث تهیه زمین تاکنون ۸۰درصد اراضی مورد نیاز تهیه شده است.

وی همچنین مشکل نداشتن زمین دولتی در برخی شهرها را مهمترین دلیل جذب نشدن ۲۰درصد باقیمانده زمین‌های مورد نیاز طرح عنوان کرد.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه خواستار تسریع در امر تهیه زمین از سوی دستگاه‌های اجرایی برای طرح مسکن مهر- مسکن ۹۹ساله شد.

محمدی‌زاده با اشاره به روند اجرای این طرح در استان اعلام کرد: با توجه به آمار اعلام شده سازمان مسکن و شهرسازی در رابطه با تحقق ۸۰درصدی زمین‌های مورد نیاز طرح مسکن مهر، این سازمان موظف است ظرف مدت ۱۵ روز نسبت به تهیه ۲۰درصد باقیمانده، اقدامات لازم را انجام دهد و مشکل زمین حل شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر زمین‌های استان موقوفه است، باید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان مسکن و شهرسازی اداره اوقاف و آستان قدس تشکیل شود و نسبت به رفع این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

وی یکی از راه‌حل‌ها را معاوضه زمین‌های موقوفه و آستانه با زمین‌های دولتی دانست.

استاندار خراسان رضوی همچنین از تشکیل کارگروه تامین زمین خبر داد و گفت: این کارگروه متشکل از پنج کمیته تامین زمین،‌ طرح و ساخت توزیع مواد و مصالح ساخت‌وساز تسهیلات و ساختار زیربنایی و روبنایی است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی تعاونی‌ها در رابطه با انصراف متقاضیان مسکن نیز گفت: با توجه به حذف قیمت زمین و کمک‌های فراوان دولت در زمینه ساخت‌وساز، اداره کل تعاون باید در مقطع ثبت‌نام اولیه رسیدگی تعیین صلاحیت و توانایی مالی افراد را انجام دهد تا از بروز مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری شود.