برای اولین‌بار در جهان، یک شرکت ماشین‌سازی در شهرستان نیشابور موفق به طراحی و تولید موتور بدون سوخت، نمونه قطارهای بدون موتور و بدون چرخ شد. به گزارش خبرگزاری موج، حسین غنمی، مدیرعامل یک شرکت ماشین‌سازی، با اعلام این خبر و با توجه به برنامه‌های دولت برای سهمیه‌بندی بنزین افزود: از حدود سه سال قبل به فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای پرداختیم که

در پی آن موفق به طراحی و تولید موتور خودرویی شدیم که نشات گرفته از قوانین فیزیک است و بدون نیاز به سوخت کار می‌کند.

وی بدون هیچ‌گونه توضیح بیشتر در خصوص این موتور، کاهش استهلاک، ساخت و تولید ساده، عدم آلودگی صوتی و زیست‌محیطی و بالابردن سرعت این موتور بدون نیاز به سوخت را از مهم‌ترین ویژگی‌های آن اعلام کرد.

مدیرعامل ماشین‌سازی یکتاشرق ادامه داد: در همین راستا موفق به طراحی قطار بدون موتور شدیم که هیچ‌گونه موتور در قطار به کار برده نمی‌شود و نیاز به ریل‌گذاری مخصوص دارد.

وی مهم‌ترین ویژگی‌های‌های این قطار را عدم آلودگی صوتی و محیط زیست، کم کردن وزن از یک هزار به ۸۰ تن، بالابردن سرعت از ۱۲۰ تا ۹۰۰ کیلومتر در ساعت و کاهش استهلاک به یک بیستم استهلاک فعلی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه نمونه کوچک قطار بدون موتور ساخته شده است، متذکر شد: هم‌اکنون نیز موفق به طراحی و تولید نمونه کوچک قطار بدون موتور و چرخ شده‌ایم که دارای ریل‌گذاری کمتر و کم‌صداتر از قطار اولی است.