مشهد- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نوروز سال ۸۷ در مشهد راه‌اندازی می‌شود. مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت:‌ یکی از مواردی که همواره مورد توجه بوده و به لحاظ امنیتی دارای اهمیت است، ایجاد یک مرکز پشتیبانی برای پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور است.

رضا عبداللهی افزود: به دلایل خاص، مشهد به عنوان پایگاه پشتیبانی انتخاب شده است تا در صورت بروز هرگونه اختلال و مشکل در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، بتواند خدمات خود را ارائه دهد.

وی جمعیت استان‌ را تا اسفندماه سال‌جاری حدود ۵میلیون و ۵۰۷هزار و ۱۶۸نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲میلیون و ۷۶۳هزار و ۸۰۶نفر مرد و ۲میلیون و ۷۴۳هزار و ۳۶۲نفر زن هستند.

وی ادامه داد: جمعیت موالید ثبت شده در ۸ماه اول سال‌جاری ۷۷هزار و ۵۴۸نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹/۳درصد افزایش داشته است. به گفته وی، آمار فوت‌شدگان نیز در همین مدت ۱۹هزار و ۸۵واقعه بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۱درصد کاهش نشان می‌دهد. وی همچنین در خصوص وقایع ازدواج و طلاق‌های ثبت شده در ۸ماه نخست سال‌جاری در استان گفت: ۵۲هزار و ۴۳۳واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۶درصد افزایش دارد. همچنین ۷هزار و ۱۴۱ واقعه طلاق نیز ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۱۷درصد افزایش دارد. عبداللهی در ادامه ارائه کارت یا شماره ملی را در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و دریافت کالابرگ روستایی و عشایری ضروری دانست و افزود: تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری ۹۶درصد افراد ۱۵سال به بالا در استان درخواست دریافت کارت کرده‌اند که ۳میلیون و ۹۷۹هزار نفر هستند. وی اضافه کرد: تاکنون ۳میلیون و ۷۸۲هزار کارت ملی صادر شده است و حدود ۳۰هزار کارت نیز به مرور تحویل می‌شود. وی گفت: با هوشمند شدن این کارت، دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و سازمان‌های مختلف می‌توانند تا اندازه‌ای که قانون به آنها اجازه می‌دهد از اطلاعات این کارت استفاده کنند.