شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: محور ارتباطی مهم و استراتژیک فیروزآباد- جم- عسلویه روز گذشته با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. به گزارش «ایرنا»، با ساخت این راه، فاصله قطب اقتصادی مهم بندر عسلویه به شیراز و مرکز کشور ۲۵۰کیلومتر کاهش یافته است که این امر ضمن تسهیل در ارتباط سریع به مناطق یاد شده، نقش بسزایی در توسعه مناطق جنوب کشور و نیز صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های حمل‌و‌نقل دارد. طول کل این محور ۲۴۰کیلومتر است که بخش اول آن در محور جم-عسلویه به طول ۷۰کیلومتر قبلا با مشارکت وزارت نفت و وزارت راه به عنوان سرمایه‌گذار و مجری به صورت بزرگراه چهارخطه ساخته و بهره‌برداری شده بود. بخش دوم این مسیر نیز محور فیروزآباد- جم است که طول مسیر آن ۱۷۰کیلومتر به صورت راه اصلی دوخطه با سرمایه‌گذاری مشترک وزارتخانه‌های نفت و راه ساخته شده است.

براساس این گزارش، این محور در چهار قطعه ‌اجرا شده که دو قطعه آن به طول ۶۰کیلومتر در سال‌های ۷۹ و ۸۰ آغاز شده و باقیمانده مسیر به طول ۱۱۰کیلومتر که بخش اعظم را نیز شامل می‌شود پس از تامین اعتبار کافی در دو سال گذشته انجام‌شده‌ است.

بیش از ۷۰درصد این طرح طی دو سال گذشته انجام شده و ۵۰درصد مسیر نیز در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارد که با ساخت آن، شاهد توسعه در استان و کشور هستیم.

با بهره‌برداری از این مسیر حدود ۵/۳ساعت در زمان طی این مسیر ارتباطی صرفه‌جویی می‌شود که با توجه به وجود منابع گازی در جنوب، این محور نقش استراتژیک و حیاتی یافته‌ است.

برای اجرای این طرح ۹میلیون و ۶۰۰هزار مترمکعب خاکبرداری، پنج میلیون مترمکعب خاکریزی، ۲۱۰هزار مترمکعب بتن‌ریزی و ۲۳۰هزار مترمکعب عملیات بنایی صورت گرفته است.

همچنین ۶۵۰هزار تن آسفالت درمسیر استفاده شده و یک تونل به‌طول ۲۰۰متر و تعداد ۵۸۰پل کوچک و شش پل بزرگ از ۵۰تا ۲۰۰متری در مسیر ساخته شده است. این گزارش می‌افزاید: اعتبار این مسیر که در جنوب و غرب فارس است بیش از یکهزار و ۲۰۰میلیارد ریال بوده است.