گزارش سه‌روز سرما و یخبندان در ایران
گروه استان‌ها- مریم علیزاده: با ورود یک جبهه هوای سرد به کشورمان از شنبه شب، بارش شدید برف، سرما و یخبندان بسیاری از استان‌ها را دربرگرفت.

امدادگران هلال احمر در حال کمک رسانی در آزاد راه زنجان به قزوین
بارش برف شهرهای تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گرگان، سیستان و بلوچستان، تبریز، آذربایجان غربی و شرقی، قزوین، قم، کرج، خراسان رضوی، اردبیل، همدان، کردستان و بسیاری دیگر از شهرستان‌های کشور را سفیدپوش کرد. موج متراکم سرما در روزهای گذشته به حدی بود که حتی خوزستان هم از برف پوشیده شد.
بارش شدید برف که در برخی استان‌ها ارتفاع آن تا یک متر هم رسیده باعث شد دیروز و روز قبل از آن در تهران، قم، کرج، قزوین و چند استان شمالی تعطیل عمومی اعلام شود.
شدت سرما در برخی استان‌ها از جمله تهران به حدی بود که برخی مناطق با افت شدید گاز و قطع گاز مواجه شدند. در استان‌های شمالی، مردم بخاری‌های برقی را به چندبرابر قیمت از سمساری‌ها خریداری کردند تا بلکه بتوانند در نبود گاز خانه‌هایشان را گرم کنند.

دوشنبه شب سردترین شب رشت در ۳۶ سال گذشته
دمای هوا در شهر رشت به دلیل سرما و یخبندان به شدت کاهش یافته و دوشنبه شب به 12درجه سانتیگراد زیر صفر رسید که در طول 36 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
هواشناسی استان گیلان دمای هوای شهرهای جیرنده، ماسوله و دیلمان را در شب‌های گذشته ۱۵ و ۱۶ درجه زیر صفر اعلام کرد.
این در حالی است که ارتفاع برف در نقاط مختلف شهر رشت بین 77 تا 80 سانتیمتر و در بخش‌های مختلف استان وزن برف 85 تا 95 کیلوگرم بر واحد یک مترمربع در سطح گزارش شد.
براساس نقشه‌های هواشناسی، امروز، جمعه و شنبه آینده در رشت برف خواهد بارید، ولی شدت بارش کمتر است.
راه‌های اصلی گیلان باز است
در عین حال مدیرکل راه و ترابری گیلان نیز گفت: هم‌اکنون تمامی راه‌های اصلی در حوزه استان گیلان باز است و عبور و مرور در آن جریان دارد. صادقی با بیان اینکه بیش از ۴۵ اکیپ در سطح استان فعال هستند افزود: ۳۲ اکیپ آن متشکل از ۱۸۸ دستگاه با ۲۵۵ کارشناس، مسوولان و راهداران هستند که به صورت شبانه‌روزی در تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند.
وی عنوان کرد: راه اصلی رشت تا لوشان، انتهای حوزه استحفاظی گیلان برقرار است و راه در حوزه استحفاظی استان قزوین در منطقه کوهین همچنان مسدود است.
صادقی ادامه داد: محور رشت به انزلی، انزلی به سمت پونل، تالش به آستارا و گردنه حیران باز است، همین‌طور در محور اصلی رشت به سمت رامسر عبور و مرور در جریان است.
خسارت 45میلیارد ریالی در مازندران
مدیر کل بازسازی و حوادث غیرمترقبه مازندران با اشاره به جمع‌بندی‌های اولیه مبنی بر خسارت بیش از ۵۰۰واحد مسکونی بر اثر برف اخیر در مازندران گفت: برف، ۴۵میلیارد ریال به بخش‌های مختلف زیربنایی و تاسیساتی این استان خسارت وارد کرده است.
بهزاد پورمحمد با بیان اینکه واحدهای مسکونی استان بیش از 30درصد و بیش از 10میلیارد ریال خسارت دیده‌اند، خاطرنشان کرد: سرما و بارش برف باعث وارد آمدن خسارت‌های بسیاری به تعدادی از انبارهای کشاورزی، مرغداری‌ها، کارگاه‌های تولید، دامداری‌ها، گلخانه‌ها، باغات و محصولات کشاورزی به میزان 15میلیارد ریال شده است.
اعلام وضعیت فوق‌العاده در کردستان
در کردستان نیز با توجه به برودت هوا و افزایش میزان بارش برف، جلسه فوق‌العاده ستاد حوادث غیرمترقبه استان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد. در این جلسه معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان افزود: با توجه به سرمای شدید هوا در استان و میزان بارش برف در مناطق کوهستانی این استان خوشبختانه تاکنون مشکل حادی در هیچ جایی از استان مشاهده نشده است.
همدان
بارش شدید برف در همدان نیز 1800 نفر از کارگران و پرسنل شهرداری همدان را برای عملیات برف‌روبی و بازگشایی معابر شهر فعال کرد. شهردار همدان در این باره گفت: این افراد در 3 شیفت‌کاری با استفاده از 120 دستگاه خودرو برف‌روب از جمله لودر و گریدر برف را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند. علیقلی زاده با بیان اینکه تا کنون 1400 تن مخلوط ماسه و نمک بر روی معابر شهر همدان پاشیده شده است، تصریح کرد: ساماندهی وضعیت تاکسی‌های شهر همدان نیز در برنامه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: ۵۰۰ کامیون برف از سطح شهر همدان به حاشیه شهر برده شده و در برخی معابر تا ۴ مرتبه برف‌روبی صورت گرفته است.
سمنان
بارش برف و سرمای هوا، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان سمنان را نیز تعطیل کرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استان سمنان گفت: امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سراسر استان برگزار نمی‌شود و به پایان امتحانات موکول می‌شود. رییس اداره پیش بینی و تحقیقات مرکز هواشناسی کاربردی استان سمنان نیز حداقل دمای این شهر را شش درجه زیر صفر اعلام کرد که نسبت به روز گذشته هفت درجه کاهش داشته است.
وی از مردم خواست با توجه به سرما و برودت شدید هوا و احتمال افت فشار گاز در مصرف گاز نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند.
سرمای زمهریردر زنجان
به دلیل برودت شدید هوا و نیز صرفه جویی در مصرف گاز، تمامی ادارات دولتی استان زنجان دوشنبه تعطیل شد. استاندار زنجان گفت: وضعیت مسیرهای عبوری استان به دلیل کولاک و یخبندان به هیچ‌وجه مناسب تردد نیست.
همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان از نجات 12 نفر از مسافرین محاصره شده در کولاک در محور زنجان - تهران در مسیر مجتمع پذیرایی غزال توسط نفربرهای تیپ دوزرهی زنجان خبر داد. وی با بحرانی اعلام کردن وضعیت فعلی برخی محورهای مواصلاتی استان زنجان، از مردم خواست از مسافرت تا عادی شدن وضعیت راه‌ها خودداری کنند.
قم
به علت برودت هوا و یخ‌زدگی سطح معابر در قم، ساعت شروع به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی استان به استثنای دستگاه‌های امدادی دیروز ساعت 9 صبح اعلام شد. اتوبان تهران- قم نیز از روز یکشنبه تا دیروز به دلیل بارش شدید برف مسدود بود.
آذربایجان غربی
به دلیل افت فشار دما و مشکل قطعی گاز در برخی از شهرهای استان آذربایجان غربی، ساعات کار ادارات تا آخر هفته جاری از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود.
رحیم قربانی، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد در روزهای آتی با قطع گاز بر اثر کاهش دمای هوا و افت فشار گاز در سطح استان مواجه می‌شویم، افزود: پیش‌بینی می‌شود با تعطیلی مراکز تفریحی، آموزشی و ادارات دولتی تا حد زیادی در مصرف این انرژی صرفه‌جویی شود. وی در ادامه وضعیت گاز شهر ارومیه و برخی شهرهای استان را غیر‌مطلوب ارزیابی کرد. مدیرکل اداره هواشناسی
آذربایجان غربی نیز در این نشست نسبت به سردی و افت دمای هوای شهرهای استان در روزهای آتی هشدار داد.
کرمانشاه
رییس پلیس راه استان کرمانشاه اما گفت: به رغم بارش برف سنگین، همه راه‌های استان کرمانشاه باز است و رفت و آمد در آنها جریان دارد.
سرهنگ غلامرضا امیدی اظهار کرد: با وجود اینکه راه‌های استان باز است از همه رانندگان تقاضا می‌کنیم موارد ایمنی را رعایت کرده و خودروی خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند. سرهنگ امیدی ادامه داد: در چند روز گذشته ۱۵ تصادف جاده‌ای در سطح استان رخ داده که خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشته و تنها یک نفر سطحی مجروح شده است.
کرمان
معاون راهداری اداره کل راه و ترابری استان کرمان گفت: اکثر راه‌های روستایی شهرستان‌های استان کرمان به علت بارش برف بسته است. محمد پارسا اظهار کرد: بارش برف در اکثر راه‌های اصلی استان کرمان متوقف شده است و طبق آخرین اخبار، کلیه راه‌های اصلی استان باز است.
پارسا از مردم خواست از مسافرت در راه‌های استان خودداری کنند و در صورت لزوم از زنجیر چرخ و وسایل گرمازا استفاده کنند.
آخرین وضعیت فشار گاز در کشور
مدیر بخش دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به افت فشار گاز در برخی شهرهای استان‌های مازندران و گلستان گفت: به‌‌رغم مصرف بالای گاز در استان تهران، مشکل افت فشار یا قطع گاز در این استان نداریم. حسن تربتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: در حال حاضر برخی شهرها در استان‌های مازندران و گلستان با افت فشار گاز مواجهند. وی افزود:‌ در غرب کشور نیز برخی شهرها نظیر مشکین‌شهر با قطع گاز روبه‌رو هستند. به گفته وی، مردم باید با صرفه‌جویی و مصرف بهینه نسبت به کاهش حجم گاز ارسالی به بخش‌های خانگی و تجاری بکوشند تا همه هموطنان در این هوای سرد از نعمت گاز برخوردار شوند. تربتی اظهار امیدواری کرد: تا پایان هفته و کاهش برودت هوا، گازرسانی به بخش‌های تجاری و خانگی به وضعیت عادی برخواهد گشت. روابط عمومی شرکت گاز ایران نیز طی اطلاعیه‌های مکرر از تمامی هموطنان عزیز خواسته است با توجه به سرمای شدید هوا در سراسر کشور و مصرف بیش از حد متعارف گاز طبیعی، در مصرف این فرآورده حداکثر صرفه‌جویی را انجام دهند.



برف روبی توسط راهداری در آزادراه زنجان به قزوین



بارش برف در رشت