افزایش 20‌فروند کشتی به ناوگان کشتیرانی دریای خزر

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد- معاون وزیر راه و ترابری و معاون سازمان بنادر و کشتیرانی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر تردد می‌کنند، از افزایش ۲۰ فروند کشتی به ناوگان کشتیرانی دریای خزر در سال آینده خبر داد. علی طاهری مطلق، در دیدار از بندر امیرآباد بهشهر افزود: با این میزان افزایش بنادر از حالت خشک و وارداتی صرف خارج شده و به مراکز لجستیکی تبدیل می‌شوند.

وی همچنین از افزایش ۲۸فروند کشتی تجاری تا پایان برنامه چهارم توسعه به کل ناوگان کشتیرانی کشور خبر داد.

وی افزود: ایران در زمینه ناوگان تجاری و نفتی در منطقه رتبه اول را دارا است و تا پایان برنامه چهارم با افزایش ۲۸ فروند کشتی دیگر، ظرفیت ۱۱میلیون تن صادرات مواد نفتی و غیرنفتی در برنامه توسعه‌ای به ۱۸ الی ۱۹ میلیون تن که رشد بسیار بالایی است، خواهد رسید.

طاهری مطلق با بیان اینکه تجارت دریایی به سرعت در کشور در حال گسترش است، تصریح کرد: ۹۰درصد انتقال کالا در دنیا از طریق دریا صورت می‌گیرد، به این منظور این بخش حمل و نقل در حال توسعه و پیشرفت است.

طاهری مطلق با اشاره به اینکه طرح توسعه بنادر کشور از برنامه‌‌های اصولی این سازمان در سال جاری و آینده است، گفت: بنادر کشور به کارگاه بزرگ توسعه‌ای تبدیل می‌شود.

وی توسعه بنادر شمال کشور را از برنامه‌های توسعه‌ای سازمان دانست و گفت: در بندر نوشهر و امیرآباد کار توسعه در حال انجام است.

طاهری مطلق افزود: در حال حاضر عملیات بندری در بندر امیرآباد روبه‌رشد است و زمان انتظار کشتی‌ها که حاکی از وسعت امکانات اسکله و سرویس کشتی‌هاست از ۹۵/۲ ساعت در روز به ۸/۱ ساعت در روز رسیده است.

وی با یادآوری اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این بندر رشد خوبی پیدا کرده، گفت: تاکنون ۲۹۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری غیردولتی در بندر انجام گرفته است و طبق آمار متوسط سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر توسط بخش‌خصوصی طی ۴ سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

وی میزان ترانزیت کالا از بنادر کشور در یازده‌ماه امسال اعم از نفتی و غیرنفتی را حدود ۹‌میلیون تن اعلام کرد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این میزان ترانزیت تا پایان سال افزایش داشته باشد.